In hoeverre MPC vervanging voor Ableton?

Meizo

Others call it Lounge
Ik heb me best wel suf gezocht hier op 't forum, maar kan geen antwoord vinden op m'n vraag. Vandaar alweer een MCP en Ableton gerelateerd onderwerp.

Ik gebruik nu Ableton om wave loops van maximaal zo'n 8 maten te kunnen muten en un-muten en desgewenst te switchen naar 'n 'B-stukje' met andere waves (weer muten en un-muten wanneer ik wil) en weer terug te switchen naar het 'A-tje'. Ik gebruik de verdere audio bewerkings mogelijkheden van Ableton niet (dus geen effecten of warp-gedoe).

Ik wil eigenlijk liever van laptop gebruik af en ik vraag me af of het bovengenoemde ook te bereiken is met (bijvoorbeeld) een MPC. Bijgaand vraag ik me ook af hoe 'n MPC z'n samples aanspreekt. Rechtstreeks van HD of moeten alle te gebruiken samples eerst in het intern geheugen geladen worden? (De Akai site leverde me weinig op wat dat betreft...)

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

voor zover wat jij doet in ableton kan indd ook met een mpc. de latere mpc,s hebben een schermpje daarvoor dat je met je 16 pads 64 tracks kunt muten en unmuten, bij de mpc60 en de mpc3000 moet je voor zover ik weet met je datawheel de track selecteren en dan mute of unmute drukken, beetje onhandiger dus voor wat jij wil.

vind je een mpc niet wat duur om er alleen loops mee te triggeren ..~...... no offends of zo

Ikzelf vind juist de combinatie van MPC - Ableton ideaal.
De MPC voor de straffe beats en Live voor de bijgeluiden, effecten etc.
De MPC is bij mij wel master dit ivm met de ongeevenaarde timing.

ik had de mpc in het begin wel eens gebruikt om kontakt mee aan te sturen maar dan kreeg ik een delay bij het afspelen van midi op mn pc en mpc tegelijk zou dit aan de latency van mijn cheap ass soundkaart kunnen liggen...?

Dat is idd latency. Met een geluidskaart met goede drivers zal die vertraging een stuk minder worden, maar helemaal nul zal het nooit worden. Is het mogelijk om de MPC z'n MIDI signalen met delay te versturen? Dan zou je de latency kunnen compenseren. Dit kan met Cubase iig wel.

hmmm dat weet ik niet misschien dat dit binnen ableton zelf kan moet eigenlijk wel. hoe heet die optie in cubase...? dan ga ik eens op zoek hoe wel dit niet echt bevorderlijk is voor het bespelen van mn mpc maar goed

Je kunt deze delay in Cubase vinden in de Inspector. Zie het klok symbooltje.

Attachments

• cubase delay.jpg
    cubase delay.jpg
    6,7 KB · Bekeken: 96
Denk dat voor het triggeren/muten/unmuten van loops een MPC best gebruikt kan worden.
Vind de muziek die je maakt wel geschikt voor zonder pc met mpc.
Maar toch, misschien ben je beter en flexibeler met een midicontroller voor je trackmutes in ableton. Ableton heeft veel meer functies aan boord dan de mpc.

Ik weet t eigenlijk niet. MPC ben ik zelf snel op uitgekeken. haat-liefde verhouding trouwens zou er zo één terugkopen

Als je je loops sequenced in de MPC, vraag ik me af of je die wel met de pads plotseling kunt muten.
Ik meen dat je het triggeren van de loop kunt muten, maar niet het afspelen.
Dus, op het moment dat je je loop probeert te muten en dat spoor op mute gooit, gaat je loop gewoon door met spelen.

-C-

Ik heb een tijd de MPC en Live gebruikt maar gebruik nu alleen nog maar Live. Het werkt gewoon veel sneller, is organischer en heeft veel meer functionaliteit. Het grootste nadeel van de MPC aanpak vindt ik nog wel dat je geen productietechnische truukjes kan uithalen. Met Live kan je ook makkelijk aan de sound sleutelen en bijv. sidechaincompressen. Ook zit je met de MPC aan een bepaald tempo vast (geen realtime timestretch).

Origineel geplaatst door C738
Als je je loops sequenced in de MPC, vraag ik me af of je die wel met de pads plotseling kunt muten.
Ik meen dat je het triggeren van de loop kunt muten, maar niet het afspelen.
Dus, op het moment dat je je loop probeert te muten en dat spoor op mute gooit, gaat je loop gewoon door met spelen.

-C-

nou als je een beetje slimme mute groups maakt dan is dat geen probleem dit hangt er helemaal vanaf hoe je je tracks in deelt maar met alleen loops laden beperk je je zelf idd wel. daarom zei ik ook denk je niet dat het een beetje overdone is om alleen voor loops een mpc aan te schaffen...? met een padkontrol ofzo ben je cheaper uit en kun je dat geld weer in Fx steken of zelfs een nieuwe laptop . oi

Ik heb me best wel suf gezocht hier op 't forum, maar kan geen antwoord vinden op m'n vraag. Vandaar alweer een MCP en Ableton gerelateerd onderwerp.

Meizo,

Ik heb ook zitten denken over Ableton Live of een MPC, ik heb gekozen voor een MPC500. Ik heb em nog niet zo heel lang maar ben er wel erg tevreden over. Ik ben altijd benieuwd geweest naar de MPC hype en de demo van Ableton lag me nooit zo heel erg (ben nooit echt fan geworden en ik check de demo's al sinds versie 1.0).

Ik heb nog niet genoeg ervaring om jouw te vertellen of een MPC echt een Ableton killer is (en dat blijft natuurlijk een heel persoonlijke mening)... ik kan je aanraden om eens wat manuals door te lezen en te kijken of je ergens een demo op een MPC kan krijgen.

Groeten,

Druid

MPC of ABleton

MPC of ABleton

Ik begrijp de argumenten die hierboven vermeld worden. Voor beide gevallen zijn er verschillende voor en tegens.
Ik heb sinds een tijdje ABleton 6 en sinds anderhalf jaar een MPC 2500. Ik moet zeggen dat ik op het podium ook liever voor de "robustheid" van een MPC kies ipv een laptop. THuis vindt ik hte pielen met Ableton erg fijn en het werkt inderdaad snel. Maar ik een livesituatie zo naar een scherm zitten tuuren maakt me niet erg zelfzeker. Misschien zoals eerder vermeld met een externe midicontroler. Wat het muten en unmuten van samples betreft kan ik zeggen dat er op de MPC de "immediate" functie bestaat waardoor je samples meteen kan afkappen wanneer je ze "mute" .
Aangezien ik vooral met gesequenste beats werk en niet met lange loops kan ik je voor de rest weinig vertellen over m'n ervaringen daarmee. Je kan in een nieuwe MPC 2500 een schijf van 80 gigabyte steken en 125 ram geheugen da's dus zeker genoeg om een mooi setje mee "op te laden".

Succes in je keuze.
S.

Ik denk dat een MPC een ableton killer is en ableton een MPC killer.
Het is net wat je er uit haalt ;).

Een MPC combineren met wat externe effecten die je via midi kunt sturen geeft veel mogelijkheden

-C-

Ik zie je met een MPC geen plugins laden, zij het VSTi of VST. Ableton Live in combinatie met een midi controller is een MPC killa!!
Maar ja, ieder z'n eigen meug. Ik vind een MPC eigenlijk een "opgeblazen" stukje hardware; veel te duur voor wat het kan.

Suc6,
Yoonchi

Origineel geplaatst door Yoonchi
Ik vind een MPC eigenlijk een "opgeblazen" stukje hardware; veel te duur voor wat het kan.
second that

maar, ik kan ook begrijpen dat als 'n mpc perfect aansluit bij je werkwijze, ie het geld weer wél waard is. en je kan lekker zonder muis en toetsenbord werken dan.

Ik zie je met een MPC geen plugins laden, zij het VSTi of VST. Ableton Live in combinatie met een midi controller is een MPC killa!!
Maar ja, ieder z'n eigen meug. Ik vind een MPC eigenlijk een "opgeblazen" stukje hardware; veel te duur voor wat het kan.

Suc6,
Yoonchi

wat kost een laptop met (legale) software en een midicontroller dan precies? Een MPC houdt intensief gebruik op het podium langer vol. ik zeg het je...

Origineel geplaatst door Lotuz
Je kunt deze delay in Cubase vinden in de Inspector. Zie het klok symbooltje.

thanks voor je uitleg ik ga het testen zodra me mpc weer in de buurt van mn pc staat
vrede op mars

citaat:
Ik vind een MPC eigenlijk een "opgeblazen" stukje hardware; veel te duur voor wat het kan.

second that

maar, ik kan ook begrijpen dat als 'n mpc perfect aansluit bij je werkwijze, ie het geld weer wél waard is. en je kan lekker zonder muis en toetsenbord werken dan.

Yoonchi Ik zie je met een MPC geen plugins laden, zij het VSTi of VST. Ableton Live in combinatie met een midi controller is een MPC killa!!

Suc6,
Yoonchi

haters

Back