In hoeverre MPC vervanging voor Ableton?

loop recorder

loop recorder

ik vraag me iets soortgelijks af, of er een soort midi loop recorder is. audio is geen vereiste.

heb nu een rm1x en heb het idee dat de rm1x er meer voor gemaakt is om vooraf een aantal loops te creeeren, die je daarna kunt muten en unmuten. echt creatief mee losgaan is onmogelijk doordat je de [rec] mode niet kunt aan en uitzetten terwijl de sequencer loopt.
de echte interactie mis ik daardoor een beetje. zijn hier alternatieven voor?

(toch een mpc?)

Je kunt dit doen met een MPC, maar volgens mij kun je nadat je wat opgenomen hebt niet naar een andere sequence springen. Dan moet je stoppen en starten. JJ OS ondervangt dit geloof ik...

-C-

Re: loop recorder

Origineel geplaatst door Roel
ik vraag me iets soortgelijks af, of er een soort midi loop recorder is. audio is geen vereiste.

heb nu een rm1x en heb het idee dat de rm1x er meer voor gemaakt is om vooraf een aantal loops te creeeren, die je daarna kunt muten en unmuten. echt creatief mee losgaan is onmogelijk doordat je de [rec] mode niet kunt aan en uitzetten terwijl de sequencer loopt.

(toch een mpc?)
RS7000 kan het wel volgens mij.

Origineel geplaatst door C738
Je kunt dit doen met een MPC, maar volgens mij kun je nadat je wat opgenomen hebt niet naar een andere sequence springen. Dan moet je stoppen en starten. JJ OS ondervangt dit geloof ik...

-C-

das idd zo nep
maar een beetje creatief met je start en stop knop om gaan komt dat wel goed toch :P
maar dit zijn dan ook weerl tipical hip hop tricks :p

Volgens mij is die rs7000 ook wel echt een monster machine maar tja 2 sequencers in een set up gaat misschien wat ver kheb op het moment liever een synth maar ik zou em best wel een weekje of zo willen ruilen voor mn mpc kijken of het iets is (hint hint hint) :P

Origineel geplaatst door Roel

(toch een mpc?)

RS7000 kan 't in ieder geval wel, maar volgens mij pas sinds OS 1.2. Ik weet niet of er voor de rm1x ook zo'n update was.
Maar voor alleen midi loops is de RS misschien wat prijzig, je zou ook naar een electribe ofzo kunnen kijken.

Wat mij betreft heeft de RS ook wel wat nadelen:

- geen mogelijkheid om zonder de sequencer te stoppen te switchen van soort rec mode
- maar 64mb ram max.
- traaaaaaag laden van samples
- geen sample audition
- Smart Media is lastig te vinden, SD naar SM adapter is een alternatief maar 128mb kaartjes zijn ook nauwelijks te vinden
- je moet de sequencer stoppen als je bijvoorbeeld midi kanalen wil veranderen
- noot lengtes of velocities kun je niet achteraf per noot nog veranderen.

En zo is er altijd wel iets :D

Laatst gewijzigd:
Re: Re: loop recorder

Re: Re: loop recorder

Origineel geplaatst door Chinetti
RS7000 kan 't in ieder geval wel, maar volgens mij pas sinds OS 1.2. Ik weet niet of er voor de rm1x ook zo'n update was.
Maar voor alleen midi loops is de RS misschien wat prijzig, je zou ook naar een electribe ofzo kunnen kijken.

Wat mij betreft heeft de RS ook wel wat nadelen:

- geen mogelijkheid om zonder de sequencer te stoppen te switchen van soort rec mode
- maar 64mb ram max.
- traaaaaaag laden van samples
- geen sample audition
- Smart Media is lastig te vinden, SD naar SM adapter is een alternatief maar 128mb kaartjes zijn ook nauwelijks te vinden
- je moet de sequencer stoppen als je bijvoorbeeld midi kanalen wil veranderen
- noot lengtes of velocities kun je niet achteraf per noot nog veranderen.

De opties van de RS zijn het dan toch niet helemaal, zeker niet als je met audioloops lengte 4/8/16 maten zou werken. Dan ben je uren aan het laden..:confused:
Qua midi geloof k het wel, maar dan zie ik het prijsverschil tot de RM1x niet.
Op de rm1x kun je wel het midikanaal veranderen wanneer-dan-ook zonder de seq te stoppen. da's een interessant verschil; en nootlengtes en velocities kun je achteraf op rm1x ook wijzigen hoor (gewoon in de event list.)

De electribes werken best flexibel, maar de EA/ER/ES1 zijn te beperkt.
die nieuwe zou ik eens moeten checken. Iets voor morgen :)

En zo is er altijd wel iets :D
True!

volgens mij moet je dan eerst op stop duwen,

ik ben van plan om mijn rm1x te gaan ruilen voor een ander sequencertje, maar weet nog niet welke., kom ik wel uit hoor, maar hij moet alleen maar midiloops opnemen/genereren tot 8 maten lengte. das het leukste

@ meizo je moet gewoon 3 electribes es-1's kopen die vol droppen met loops
dan gewoon op iedere maat 1 lampje in de step sequencer laten branden hoef je voor de rest alleen nog maar aan effecten te draaien :p

Heb even naar de specs van de ES1-mkII gekeken en dat lijkt nog niet eens zo'n slecht idee! Bovendien kosten die dingen geen drol.

Heb net even gekeken op de rs, kan gewoon zonder de sequencer te stoppen. Handig.
En ik neem aan dat de RS ook een groove grid heeft? Daarin kan het ook, realtime. Werkt erg handig vind ik!

Heb net even gekeken op de rs, kan gewoon zonder de sequencer te stoppen. Handig.

handig! dat maakt m ineens stukken praktischer dan de rm1x.. maar voor de prijs van 1 rs7k heb je 3 rm1x-en..

andere alternatieven? (blijf benieuwd)

Back