Mellotron

Mellotron

• Ja zeker. Tis weldegelijk een sampler. De eerste zelfs die is uitgevonden

Stemmen: 10 27,8%
  • Haha, echt niet. Kom op zeg. Mellotron is mellotron...

Stemmen: 7 19,4%
  • Ermm, wat is een mellotron???

Stemmen: 4 11,1%
  • Hou eens op met die enquetes...

Stemmen: 15 41,7%

• Totaal aantal stemmers
    36
Origineel geplaatst door Rutger19

Lotuz, vraagje voor jou. Draai jij die M-Tron onder windows XP? Ik krijg hem daar namelijk niet aan de praat.

Groeten,

Rutger

ok truukje :

klik met de rechtermuisknop op de snelkoppeling, eigenschappen, compatibiliteit, windows 95,98,me an klaar.

Lotuz, vraagje voor jou. Draai jij die M-Tron onder windows XP? Ik krijg hem daar namelijk niet aan de praat.

Dat heeft te maken met de conversie van de tapes tijdens de installatie. Daar is een fileconverter voor, maar wat ook werkt, is het installeren van de tapes op een PC met bijv. Win98 en deze daarna kopiëren naar de PC met WinXP.

Hier is de fileconverter die GMEDIA mij heeft gestuurd:

http://members.rott.chello.nl/mareijnhoudt/converter.zip

Succes! :)

Mellotron's zijn gaaf! Daar bestaat voor mij geen twijfel over, maar dat de echte moeilijk in onderhoud zijn, klopt. Stemmen schijnt ook een probleem te zijn (zeker als ze intensief gebruikt worden). Dat is dan ook de reden dat Mr. Rick Wakeman (YES) in een wanhopige bui een (of zelfs 2?) Tron in de fik heeft gestoken (aaaaaaaarg!!!!).

hehehe >:|

David Bowie heeft er ook een mee op tour gehad. die dingen zijn echter zo fragiel dat ze 'm bij ieder optreden in de tour uit elkaar moesten halen om hem te stemmen / repareren, en vervolgens weer in elkaar zetten.

de authentieke mellotron heeft trouwens de eigenschap dat ie ontstemt naarmate je meer toetsen indrukt [dan spelen de tapejes langzamer af]... de plugin ook? lijkt me cool, allemaal klagende mensen in de muziekzaak :D

Origineel geplaatst door cyan_circle
die dingen zijn echter zo fragiel dat ze 'm bij ieder optreden in de tour uit elkaar moesten halen om hem te stemmen / repareren, en vervolgens weer in elkaar zetten.

Ja dat het geen geweldig ding is qua hardware gevalletje blijkt wel ja. Genesis heeft tijdens concerten toendertijd zovaak trammelant gehad met dat ding. pakt neit alle tapes, stroom uitval voor alleen mellotron, kapotte dingen etc... Ongelovelijk dat ie dan toch wel zo mooi klinkt.

Origineel geplaatst door Pim
Wie van jullie heeft er allemaal eentje?

Ik mag me gelukkig prijzen met mijn eigen Frankenstein-Horror-Orgel. M-Tron en samples komen best in de buurt van een echte, maar het moosite van alles is het aanzetten van de machine. Alsof er een stoomtrein in beweging komt! Een zware motor begint te lopen en bij elke toets hoor je de bandjes langs de koppen lopen en terugveren zodra je de toets loslaat. Geweldig! Ook leuk om te zien met de kast open...

En wat maakt een Mellotron een Mellotron? De vage sound, het ruisen, piepen en kraken, en uiteraard de ontstemming zodra je meerdere toetsen tegelijk indrukt. Dan krijgt de motor namelijk meer weerstand te verwerken en daalt de toonhoogte. Leuk om mee te experimenteren, want je kunt hierdoor een spookhuisachtig chorusing effect creeren.

Toverkoning....wat moet je er voor hebben om mij een middagje op je Tron te laten spelen? :P .

Als iemand er dan ook even een mini-moog naast zet gaan we even gezellig Rick Wakemannen....

Maareh, Slipperman bedankt voor je tip wat betreft het checken van compatibiliteit, maar zoals je weet is M-Tron een vst instrument...Dynamic Link Library (DLL) dus, en geen exe. Van dll's kun je niet checken of ze compatible zijn omdat ze draaien op de vst-engine van cubase.

Lotuz, hartelijk bedankt voor je converter....ik had inderdaad ook al gehoord dat de tapes geconverteerd moesten worden, maar het heeft geen effect helaas.

Nog steeds kan ik in mijn M-Tron geen lijstje met tapes krijgen. De tapes staan, geconverteerd en wel in de goede map (\M-Tron), alleen M-Tron zie ze gewoon niet. Als iemand daar nog een oplossing voor weet, graag.

Groeten,

Rutger

Toverkoning....wat moet je er voor hebben om mij een middagje op je Tron te laten spelen? :P .

Als iemand er dan ook even een mini-moog naast zet gaan we even gezellig Rick Wakemannen....

Nou.... een nieuw setje tapes zou niet gek zijn ;) En die Mini-Moog staat er al bovenop....

@toverkoning:

gebruik je hem nou ook echt vaak of is het alleen voor de lol (of om op het forum mee te patsen:))
ik zelf zou hem waarschijnlijk een of twee keer gebruiken. en dan nooiy meer

Origineel geplaatst door EDP
@toverkoning:

gebruik je hem nou ook echt vaak of is het alleen voor de lol (of om op het forum mee te patsen:))
ik zelf zou hem waarschijnlijk een of twee keer gebruiken. en dan nooiy meer

Echt gebruiken doe ik hem niet nee. Ik geniet gewoon van dit apparaat zonder er meteen een productie mee te maken. Daarbij komt dat deze Mellotron nog een hele geschiedenis heeft die mij erg dierbaar is. Er hebben heel wat bekende artiesten op gespeeld. Dus zo nu en dan geef ik een flinke slinger aan de motor en laat ik de spookachtige klanken weer even de vrije loop... En dan is mijn dag weer helemaal goed!!!

Ik geloof dat het een super aparaat is. Heerlijke sound voor bepaalde producties. Ik zou het qua sound geen sampler noemen. Eerder een instrument! Wel erg fijn dat hij nu in softsynth vorm bestaat zodat meer lui hem kunnen bemachtigen!

Back