Scratch opnemen

Jake

Stamgast
hallo,

Ik ben een gevorderde hip hop dj, en ik wil mijn scratches opnemen via mijn pc in meerdere takes.
Dus ik wil een beat via cubase in een audio track laaten afspelen, en dan de scratch op een andere track opnemen,
zodat ik meerdere scratchs kan afmixen.
Ik heb 2 technics, een stanton battle mixer, een versterke r+ boxen, en mijn pc voor het opnemen.
Wat ik nu heb is dat ik mijn output van mijn pc naar mijn rechter line van mijn dj mixer gaat. (ik scratch links)
en dan gaat de master van mijn mixer naar mijn versterker en mijn record output naar mijn pc geluidskaart.
Wat logisch is is dat ik nu ook de beat opneem en dat wil ik juist niet.

Vraag: Wat is de beste manier in mijn positie om scratch op te nemen in losse tracks zonder dat ik de beat opneem
die ik in cubase afspeel ?
Ik dacht zelf ik heb nog een gebalanceerde monitor output op mijn geluidskaart,
en als ik daar een versterker op doe en dan een koptelefoon in die versterker en dan zo opneem.

Maar krijg ik dan geen Lantacy ?

Oja, dit is mijn geluidskaart http://www.harmony-central.com/Newp/2004/Audiophile-192-lg.jpg

Gr Jake

Als je latency krijgt kun je dit uiteraard in Cubase weer aanpassen door de wave iets te verschuiven. Dit is op zich niet erg aangezien de latency altijd een gelijk aantal samples/milliseconden is.

De methode die je beschrijft zou dus best moeten lukken :P

check de gratis multitracker krystal eens:

http://www.kreatives.org/kristal/

gebruik ik altijd om meerdere takes over elkaar heen te dubben. Zorg dat de beat niet naar je line in gaat, en je dj setup wel, en neem dan de line in op.

Ja dat weet ik,

Maar ik bedoel het is best klote als je aan het scratchen bent en het netjes op de maat doet,
en het vervolgens later aan hoort komen in op je koptelefoon.
Ik rap ook en als ik iets in de studio opneem dan hoef ik niet perse mijn eigen stem te horen,
maar met scratchen moet dat wel want je wil toch horen hoe je scratcht.
Ik zit er aan te denken om ook gewoon een goed mengpaneel te kopen hier voor.
Maar vorlopig wil ik iets anders, maar ik weet niet wat ?

Ik heb een geluidskaard die opneemd met wijnig lantacy (het is maar 2 milsec) en als ik scratch of rap en het is er
2 milsec naast weet ik dat je dat niet eens hoort, maar ik hou van nauwkeurigheid, en mischien
werk ik in de toekomst met een pc met meer lantacy.

Dus meteen nog een vraag: is er een plugin waarmee je het aantal lantacy kan invoeren
die hij te laat heeft opgenomen, en dan kan zien hoever je hem moet terug slepen in cubase ?

Origineel geplaatst door Pjotr G
check de gratis multitracker krystal eens:

http://www.kreatives.org/kristal/

gebruik ik altijd om meerdere takes over elkaar heen te dubben. Zorg dat de beat niet naar je line in gaat, en je dj setup wel, en neem dan de line in op.

Jah erg bedankt dit is zeer handig tnx !!!

Maar is er niet nog zoiets bv een plugin in cubase ofzo,
want ik gebruik het liefst alleen cubase.

gr Jake

Ik heb het geprobeert gewoon met een koptelefoon en dit werkt echt prima !!!
Ik heb totaal geen last van die twee milsec, Maar ik ga ze in cubase nog wel recht slepen :)

Je kan natuurlijk ook zonder een plugin uitrekenen hoeveel je je track moet terug slepen maar hoe ?

als je timing strak is, kun je gewoon wat prutsen tot je eerste maat bijv strak is. Dan is de rest ook strak. Wat ik ook wel eens doe bij dubben, is op een bepaald punt, bijvoorbeeld precies 1 maat voor het begin van de beat (waar dan even een metronoom voor zit ofzo), even een tik op de gitaar/mic/plaat whatever geven. Dan kun je die tikken op elkaar matchen.

Waar ik zo juist ook achter ben is dat mijn gebalanceerde monitor output direct gaat dus het geluid gaat niet eerst mijn pc in,
dus nu heb ik helemaal geen latency meer !!! :)

laat je cuts eens n keer horen, ik ben ook wat bezig met tablism

Ja ik zal morgen of overmorgen mijn cuts op dit topic zetten.
Zal wel even wat beatjuggle, en dan op die beat scratche.
En als jij nog wat hebt ben ik erg benieuwd.

Zelf scratch ik nog niet zo lang ben begonnen toen ik 15 was en ik ben nu 17,
Maar ik heb het scratchen erg onder de knie, ben ook met een hip hop band bezig.
Ik wil een beetje het zelfde als x-ecutioners creeren, (die nemen ook op in takes).

Skoolly D
Mantronix-T la Rock

hebben lekkere beats om op te scratchen. :)

Gr Jake

Volgens mij gaat dit niet over latency, maar het feit dat je beat uit cubase ook wordt opgenomen op de track waar je allen je cuts wil hebben, of vergis ik me?

Nou ja ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik me niet vergis (in het echte leven krijg ik daar wel eens problemen mee). Als ik me dus niet vergis, moet je echt een extra of andere mixer kopen ben ik bang. Het liefst eentje met auxilary outputs (aux). Ik heb een Vestax PMC-170A (goed mixertje maar helaas geen instelbare fadercurve dus misschien niet zo'n heel goede battlemixer) en die heeft een effect send. Die effect send stuurt het signaal van een kanaal (die waar je cuts in gaan) via een aparte uitgang naar je geluidskaart. Omdat de effect send (aux send) het signaal van aparte kanalen kan aftappen kun je dus de output van je geluidskaart uit de opname houden.

Op een 2e mixer kun je de uitgangen van je geluidskaart met de main outputs van je battlemixer mengen. Je zou dan de record outputs van de battlemixer in de inputs van de geluidskaart kunnen pluggen om de cuts op te nemen. Je moet er dan wel op letten dat het ingangssignaal niet naar de outputs van je geluidskaart geroute worden (dus direct monitoring uit en de record-track in cubase muten). In dit geval heb je geen auxilary outputs nodig (maar die zijn wel handig).
Zo'n 2e mixertje kan best zo'n Behringertje van 50 piek met 2 stereo inputs en 2 mic inputs zijn, hoef je je ook niet voor te schamen hoor. Kun je gelijk 2 Caondensator microfoons in kwijt.

2msec latency kan geen probleem zijn, behalve als je het met hetzelfde signaal (de beat) doet, dan gaat ie phasen...

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen,
Succes!

Volgens my hebben heel veel geluidsinterfaces nu de mogelijkheid om direct te monitoren zonder vertraging.

Bij motu doe je dat vie je cue mix. Bij m audio zit er volgens mij gewoon een draai knoppie op met mix -> monitor
of zo. Bij die nieuwe Tc electronic zit ook zo'n knopie volgens my.

Sluit je je mengpaneeltje aan op interface, je interface op je versterkers.

Als persee je Computer singaal op je Scratsssmengpaneeltjee wil laten binnen komen, moet je een Scratssmengpanneeltje
met effect send hebben zoals de vorige spreker al zei.

O ja let er ook op dat je altijd een lo-cut op je Scratsss opnames zet, scheelt een hoop.

:biertje:

Of een mixer met sub-outs en groepen. Ik ga het niet helemaal uitleggen hoor, maar als je meer spullen gaat gebruiken wordt een mixer al gauw het hart van de studio. Gewoonhandig om een werkend systeem aan elkaar te knopen. Kun je ook mooie processors inserten voor de vocalen en zo, leuk hoor...

Sinds ik twee motu's en een Benchmark heb doe ik steeds minder met mijn mengpaneel. Al die extra singal-paths! Maar dat hoef ik toch niet uit te leggen:D.
Maar nu weer ontopic.:peukie:

Back