hoe kan ik het geluid terug dringen

majed

Nieuwkomer
hallo allemaal

ik neem via mijn drumcomputer mijn loops op. hiervoor gebruik ik Cubase sx3.
alleen stuit ik op het volgende probleem.
de opgenomen loop lijkt mij te dichtbij klinken in de speaker. (monitor)
mijn vraag is is het mogelijk om de opgenomen geluid iets naar achteren (in de speaker) terug te dringen ???

mvg

Re: hoe kan ik het geluid terug dringen

Origineel geplaatst door majed
hallo allemaal

ik neem via mijn drumcomputer mijn loops op. hiervoor gebruik ik Cubase sx3.
alleen stuit ik op het volgende probleem.
de opgenomen loop lijkt mij te dichtbij klinken in de speaker. (monitor)
mijn vraag is is het mogelijk om de opgenomen geluid iets naar achteren (in de speaker) terug te dringen ???

mvg
Je bedoelt dat de opgenomen loop anders klinkt dan de loop uit de drumcomputer? Dan gaat er iets mis met het opnemen, en moet je dat proberen oplossen.

En anders kun je ook een beetje reverb toevoegen, om het wat verder weg te laten klinken.

Hi, het is gebruikelijk in studio's dat men drums apart, per instrument mixt. Dus bassdrum apart op een spoor opnemen en dat ook met de snare etc....koppel dus je drumcomputer via midi MTC aan je pc geluidskaart en sequecer.
Met toonregelen of eq-en bepaal je de plaats van een instrument in een mix. Draai er maar eens middentonen uit en kijk wat er gebeurt. Mixen is schilderen in 3D zeg maar. Een loop kan je dus ook uit 10 sporen omder elkaar laten bestaan toch in SX? Ga dan per spoor toonregelen. Neem er een cd bij als voorbeeld van je favoriete geluid/mix/band of whatever.
In de regel begin je met de bassdrum te eq-en in een mix, dat is de basis.
Als je meerdere uitgangen hebt in je drumcomputer, misschien twee , dan pan je in je drumcomputer de bassdrum uiterst links. de linker uitgang via audio-kabeltjenaar spoor 1 in SX en zet daar je bassdrum op. Tegelijkertijd neem je de snare op. Deze pan je uiterst rechts in je drumcomputer en de rechter uitgang verbind je weer met een audiokabeltje naar de rechter geluidskaart ingang. Digitaal via SPDIF kan ook, maar ik weet niet of dat op je drumcomputer zit.
Dit proces herhaal je mbv MTC een keer of wat, afhankelijk van de instrumenten die je hebt.
Begin bij maat 9 in je sequecer op te nemen ofzo. He 10 sporen SX loop kan je lekker kopieren etc...
Neem alles zo hard mogelijk op, tot bul dB dus, tot rood.
Met eq plaats je een geluid van voren naar achteren in het geluidsbeeld....hoe klinkt je bassdrum?
Is het het juiste geluid? Als het niet lukt om met een plugin en parametrische eq het gewenste geluid te krijgen ligt het aan de sample. Vergis je niet, mixen is een vak en erg tijdrovend.
Als je luisterend vergelijkt, mix dan net zo hard als je voorbeeld-cd. Let op pannen en klankkleuren.
Zoiets dus?

Veel plezier.
:)

Back