Latency en timing

Jarno

Ingeburgerd
Hallo,

Ik heb een vraag over latency en timing in het algemeen. Ik heb het forum afgezocht op zoek naar informatie over optimale latencyinstellingen en dergelijke en daar lering uitgetrokken. Ik heb een relatief snelle pc, en draai asio4all drivers met een latency van <2ms. Dit zou in alle gevallen optimaal moeten zijn.

Toch, als ik met de gratis drumatic plugin (goede plugin trouwens) drums aan het inspelen ben met mijn Korg Padkontrol dan zit ik er toch geregeld naast timingtechnisch gezien. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om vast te stellen of er ergens nog sprake is van een probleem met latency, of dat dit gewoon ligt aan het feit dat mijn ritmegevoel gewoon niet goed genoeg is en ik de timing van een dronken aap heb.

Kan ik door wijzigingen aan te brengen in de latency (hoger afstellen wellicht) of met latency compensation het eindresultaat verbeteren?

Ik oefen geregeld met het inspelen van simpele drumritmes, en zelfs dan lijkt mijn timing veel te wensen over te laten. Nu besef ik met dat mensen (uitzonderingen daargelaten) nooit 100% accuraat kunnen spelen, en dat die menselijke marge juist dynamiek aan de muziek geeft. Helemaal mee eens, alleen als het hoorbaar scheef loopt is dat natuurlijk een ander uiterste. Ondanks dat ik niet de beste timing heb, heb ik toch het gevoel dat ik beter kan inspelen dan de resultaten die ik nu krijg.

Alle tips zijn welkom! Bij voorbaat dank!

Werk je met Cubase soms? Met sommige MIDI controllers kun je timing problemen ervaren. Dan staan de opgenomen nootjes niet helemaal op de juiste plaats (of allemaal vroeger of allemaal later dan ingespeeld).

Als je ook een hardware synth of drumbak hebt, kun je eens tegelijkertijd midi en audio opnemen. Dat hoeft niet per se wat over je midi latency te zeggen (want je hebt ook audio latency), maar je kunt wel kijken of de timing van de midi net zo strak is als van de audio. En in mijn ervaring is dat niet altijd zo, dus hoeft het niet aan jezelf te liggen (kan natuurlijk wel }:| )

Edit: ik bedoel natuurlijk zo: padcontrol ---> midi naar hw bak --> hw audio out opnemen
parallel: padcontrol ---> midi opnemen (midi thru van hw gebruiken of een splitter oid)

Hoi,

Allereerst dank voor de duidelijke feedback - erg goed!

Ik werk met Ableton Live 6, en daaraan heb ik mijn padkontrol gehangen. Er staat geen record quantize aan, anders zou ik wel veel strakker drummen dan ik nu doe, denk ik. Ik heb het in ieder geval even geverifieerd. Ik heb geen hardware, dus ik kan helaas niet testen of het aan de controllers ligt.

Stel dat het inderdaad een probleem is van de controller, is daar dan wat aan te doen?

Of moet ik gewoon als een dolle gaan oefenen op mijn timing?

Dank!

Origineel geplaatst door Jarno
Ik heb geen hardware, dus ik kan helaas niet testen of het aan de controllers ligt.

Stel dat het inderdaad een probleem is van de controller, is daar dan wat aan te doen?

Of moet ik gewoon als een dolle gaan oefenen op mijn timing?
Nee, ik bedoelde niet dat het je controller is die slechte midi timing heeft (dat zou wel heel beroerd zijn, en met een hardware test zoals ik die bedoelde kom je er dan ook niet achter). Het komt wel eens voor dat de midi timing van een sequencer programma (live in jouw geval dus) niet zo strak is of dat de midi interface&driver een slechte timing veroorzaken. Maar als je geen andere methode hebt dan via de computer geluiden te genereren, kun de computer-factor natuurlijk nooit uitschakelen in een test. Helaas. Wel lekker blijven plakken ehhh oefenen :D

Snotverjeppie! Dan maar werken aan de timing. Ik heb wel een verse USB 2.0 xp drivert van Korg op de kop weten te tikken, dus wie weet dat die mij enig soelaas gaat bieden...

Ik acht het echt heel onwaarschijnlijk dat de padKontrol je probleem is. Heb dat ding ook en die veroorzaakt echt totaal geen timing isues.

Denk eerder dat je eens naar je ASIO configuratie moet gaan kijken. Asio4All met een latency van minder dan 2 ms vind ik namelijk al verdacht.

Latency = 1000 * buffersize / samplerate

Wat mij dus de conclusie laat trekken dat je een buffersize van 64 samples hebt geconfigureerd (er vanuit gaan dat je op 44.1Khz werkt).

Dat is ongeacht wat je doet met je audio workstation een heel kleine buffer. Probeer het eerst eens op 256 zou ik zeggen. Met een enkele plugin of track zal 64 waarschijnlijk prima werken maar de kans dat dat fout gaat bij meerdere tracks is aanzienlijk.

En nogmaals, met een universele ASIO driver zulke latencies draaien lijkt me vragen om problemen.

Laatst gewijzigd:
Hoi,

Je veronderstelling was inderdaad ongeveer juist. Ik draaide asio4all met een buffersize van 192 op 192khz en daarmee haalde ik een latency van om en nabij de 2ms. Dit is ten eerste een reported latency, ik weet niet of er ergens af valt te lezen wat nou de werkelijke latency is, want die schijnt nogal eens af te wijken.

Daarnaast heb ik een vrij snelle pc, dus een track of 10 aan softsynths hou ik wel vol met deze latency voordat ik wat ga merken. Ik heb de latency specifiek zo laag gezet om zo accuraat mogelijk te bekijken hoe dat nou zit met mijn timing.

Na wat geklooi met latency correction (op soms echt bizarre waardes) kwam ik terecht op -15ms als een aardige correctie, die deed wonderen voor mijn timing. Ik neem aan dat iedereen die iets inspeelt/inklopt (op de padkontrol) zo nu en dan een misser te verwerken heeft, en dat die dan met de hand gecorrigeerd moet worden. Zo ook bij mij, maar in grote lijnen was het strak(ker) te noemen. Klopt mijn opvatting hier? Of ben ik stiekem tóch de enige die niet zonder timingfouten kan werken met de padkontrol? Ik wil toch echt graag ritme's in kunnen spelen zonder vast te zitten aan quantizing.

Dus naast het oefenen dat ik al geregeld doe, zal ik toch nog op zoek gaan naar eventuele latency tweaks.

Dank voor de feedback, gaarne meer als er nog iets te binnen schiet.

heb je een midiLOOP van je gear?
Tijdens het realtime inspelen is het raadzam om geen LOOP van gear te hebben. Stekkertje dr uit trekken hier en daar dus.

Back