Een C en een C#

Is het niet resonantie?

de samenliggende pieken van freq 1 + freq 2 vormen een freq 3 die gelijk is aan Freq2 - freq 1

Wat ook erg leuk is om iemand een stabiele toon te laten zingen, en dan zelf ook die toon zingen en dan proberen er ietsje naast te zitten. Dan voel je echt de disonantie, doen!

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door C738
Is het niet resonantie?

de samenliggende pieken van freq 1 + freq 2 vormen een freq 3 die gelijk is aan Freq2 - freq 1

2 freq die dicht bij elkaar liggen geven een min freq. dit is dus in pricipe hetzelfde fenomeen als bij ringmod...

* 6 verteld EDP niet waar hij zijn blokgolf heeft...

Origineel geplaatst door 6 trak
2 freq die dicht bij elkaar liggen geven een min freq. dit is dus in pricipe hetzelfde fenomeen als bij ringmod...

* 6 verteld EDP niet waar hij zijn blokgolf heeft...

bij mij weten (en ik heb altijd gelijk) is ring modulatie het zelfde als produktmodulatie. alleen wordt de golfvorm van de modulator omgevormd tot een blokgolf dmv een zogenaamde ringschakeling.

met de carrier en de omgevormde modulator ontstaan dus som- en verschilfrequenties die je hoort. dat is ringmodulatie.

(vraag me trouwens niet hoe een ringschakeling in elkaar zit:))

Origineel geplaatst door C738
Vroeger, toen ik een jaar of 3 was ging ik, als mijn moeder aan het stofzuigen was, die toon opzoeken.
Dus dan hoorde je de stofzuiger OEOEOEOEOEOE en ik dr bij OEOEOEOEOE
Hier had ik bij willen zijn!

OEOEOEOEOEOEOEOE!!!! :)

Origineel geplaatst door Jeroen
Wat ook erg leuk is om iemand een stabiele toon te laten zingen, en dan zelf ook die toon zingen en dan proberen er ietsje naast te zitten. Dan voel je echt de disonantie, doen!

Grtz,
Jeroen

ja en als je dat doet terwijl je je monden bijna op elkaar hebt gaat je huig meetrillen :engel:

Origineel geplaatst door fuse

Maar wie gebruikt er nou eigenlijk wel eens andere stemmingen op z'n synths? (als dat kan)
Want wie weet is het bijv met een bas geluid wel net zo wreed in een hardcore track. :)

[/B]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar... Wendy Carlos is misschien de bekendste synthesist die dat doet.
Soms gebruik ik wel stemmingen uit Aziatische muziekculturen, maar ik heb wel ervaren, dat, als je zo'n stemming op westerse muziek projecteert, de acceptatie van de luisteraar, maar ook van mezelf als componist, afneemt. Kennelijk zitten we te vast aan het referentiekader van de gelijkzwevende stemming in onze muziekcultuur dat we zo weinig alternatieve stemmingen horen.
Wat ik ook een leuk experiment vond is alle stemmen van mijn Promega 3 tegelijk gebruiken. Dat gaat iets verder dan een C en een C#. Het blijven losse samples, maar het klinkt heel "wreed". Alle toetsen van een volledig polyfone analoge synth tegelijk indrukken is ook heel vervreemdend: je hoort dan wel interactie

Met dat OEOEOEOEOEOEOEOE, pak een stopwatch en dan 1/t en je weet hoeveel Hertz je naast je toon zit... ècht puur zuiver stemmen luk dus ongeveer nooit, omdat je zweving gewoon een heeeeeel lage frequentie heeft dan?

Mensen die geintereseerd zijn in "niet-westerse" stemmingen kan ik aanraden eens te kijken naar:

http://www.xs4all.nl/~huygensf/scala/

Software om duizenden verschillende stemmingen/modussen/akkoorden te bekijken, analyseren en om te toveren naar MIDI. Het is behoorlijk complexe software, maar de getrainde muziekhoofden zullen zich er wellicht snel in vinden.

Mijn interesse in gamelan muziek (Indonesie) en de fantastische schalen, "beatings" en complexe cyclische ritmes daar gebruikt; zette me in eerste instantie aan om andere stemmingen nader te bekijken. Wat voorbeeld muziek kan je vinden op:

http://www.asianclassicalmp3.org/

dit is een raar verscheinsel in het orgel , als je die lage c en cis tegelijk indrukt , met de pedalen,krijg je een harmoniesch disonant verscijinsel ,omdat de freqenties zo dicht op mekaar zitten gaan ze met mekaar een ritme aan , het verschil in de freqenties , de zweving wordt een ritme , klinkt best apart:)

Attachments

• lage sub c en cis.mp3
    590,9 KB · Bekeken: 107
Back