EMS VCS3 vs. Synthi AKS wat betreft keyboard en sequencer controle ?

THM

Book of MOOG Revelations
Hi vintage-liefhebers; ik begin langzaam maar zeker meer te voelen voor een EMS Synthi.
Vooraleer ik een definitieve keuze maak tussen VCS3 en Synthi AKS wil ik toch even deze basic vraag stellen...

Qua functionaliteit blijken deze identiek te zijn, behalve dan de ingebouwde keyboard en sequencer in de AKS, juist ?
Een VCS3 oogt anderzijds veel schoner (is natuurlijk heel subjectief); ik ben niet zo erg gesteld op die valiesjesvorm van de A of AKS versie, zie je !?

Mijn vraag nu: zou het makkelijk doenbaar zijn (en vereist het geen modificaties) om bvb. een VCS3 aan te sturen via één van de CV/Gate uitgangen van een Doepfer MAQ16/3 sequencer, of bvb. via mijn Dotcom CV/Gate keyboard of Q960 sequencers ?
Dank alvast !!

Een beter vergelijking zou zijn de Synthi A en de VCS 3, qua specs dan.
De AKS heeft idd als extra de KS, het keyboard en de sequencer.
Ik vind een VCS 3 mooier om te zien, maar heb zelf een Synthi A
Ik denk dat je moet kopen wat je kunt kopen want je krijgt niet zo heel erg vaak
de kans, dus wat er op je weg komt zou ik nemen, als je nog lang wacht kosten
ze dadelijk € 7500,- prijzen gaan echt compleet nergens meer over.

Forumlid oberheim had een VCS3 een tijdje terug, die had geloof ik een
v/oct mod aan boord, die kon je zo aansturen.
Anders kun je in je midi/cv interface ook wel het een en ander aanpassen
maar echt goed werkt dat niet.
Ik gebruik zelf een speciale kabel en interface van Kenton.

Dank voor de snelle reply - Wiseguy !!!
Dus voor CV/Gate aansturing moet er een modificatie gebeuren ? (tenzij die er al op zit via een vorige eigenaar)
En de tweedehands (derdehands) prijzen - gaan die nu nog om en bij de EUR 3500-3750, of is dat ondertussen veel meer ?

Als je hem wilt aansturen met een analoge sequencer moet de synthi waarschijnlijk gemodificeerd worden. de cv scale kun je zelf op de synthi (met erg precies gepiel) wel zo scalen dat je een zuiver bereik hebt van ongeveer 2 tot 3 oktaven. Je kan de vco's scalen met de input channel knoppen. maar een 1V/oct mod lijkt me makkelijker.

De Gate zit verborgen in de speciale 8 pins connector. Deze zou je moeten modificeren zodat je een gate in jack hebt.

De oplossing van Wiseguy heeft mijn voorkeur.

Koop een kenton pro2000 en een speciale synthi kabel, en je kan de synthi via de kenton bespelen (Gate/Pitch/Filter)

De vcs3 heeft meer ruimte voor modificaties dan de synthi A mocht je die in de toekomst willen uitvoeren.

Komt mooi uit - 'k heb een Kenton Pro-2000 staan; bedoel je met "Synthi-kabel" een kabel die je eventueel kan verkrijgen bij Kenton mss. ? Of moet ik die ergens via Ebay of zo zien te pakken te krijgen ?

Bij Kenton kun je zo'n kabel kopen, kun je zo aansluiten, synthiaks heeft op die manier ooit een heel mooie demo gemaakt, alleen met een AKS, een pro 2000, zo'n kabel en wat multitrack als ik me niet vergis, waar die demo precies ook weer staat ???
Hier op deze pagina's staan in ieder geval de kabels.

http://www.kentonuk.com/cables_adaptors/synth_cables_special.shtml

Prijzen van gebruikte EMS synths is moeilijk, je ziet ze niet vaak, maar voor die prijs zou eigenlijk wel moeten lukken.
Je moet gewoon rustig de tijd nemen en toeslaan als de kans zich voordoet.

niet dat ik het kan betalen, maar ik denk soms ook aks vs putney.
let eventueel ook op de speakers, ik vond de vcs3 beter klinken dan de aks.
voor de vcs3 bestaat ook een toetsenbord, vrij zeldzaam, maar erg de moeite!!!
ook vind ik het aangenamer dat de joystick en attack knop op het horizontale vlak staan bij de vcs 3 ipv vertikaal bij de aks.
welke het overzichtelijkst is probeer je best zelf. de a (en aks) zijn dan weer veel handiger voor live.
succes!! en als je er meer vind of van de ouwe afwil ben ik altijd geïnteresseerd!

Hartelijk dank mensen voor alle uitleg !!
Ik hou het vanaf nu in het oog...

Het keyboard dat bij de VCS3 hoort is de DK-1. Maar dat is slechts voltage control om noten te spelen.
De AKS heeft de 256-step sequencer, die met een eigen CV de synth binnenkomt, naast de realtime CV van het keyboard.
Je kunt dus met je eigen patroon meespelen.
Ik ben het er mee eens, dat de joystick van de VCS3 een prettiger positie heeft, om te bespelen.

Er is één truc om tenminste de envelope shaper van de Synti door een extern signaal te triggeren. Zonder verdere interface.
Het kost je alleen de stereo output.
Je sluit het externe signaal aan op een line input van de Synthi. Die patch je door naar Output Channel 2.
Er is een switch-mode "env" van output channel 2 om een drempel in te stellen van het signaal niveau, waardoor een trigger ontstaat.

Hey THM,

Ik heb ze beide.
Me aks is een nieuwer model (jaren 90 denk ik)en me vsc3 is een mk1 met van die zilvere knoppen ipv de gekleurde (uit het jaar 1969).
Ik wilde eerst mijn aks verkopen omdat ik een vcs3 kreeg maar toen ik die hoorde was het een hele andere machine kwa klank.
Me aks klinkt wat stoffiger en smeuig en de vcs3 klink directer en dikker in het laag.
De opbouw is intern volgens mij ook iets anders bij beide machines
Bij de aks bv de geupdate chips weerstanden etc.
Elke ems synth zal anders klinken dus try before you buy

suc6 er mee!

Zou ik sowieso niet geriskeerd hebben (0 feedback...) en die prijzen zijn niet meer te doen. EUR 3500 ware nog relatief goedkoop geprijsd zelfs voor een AKS, maar £3500 is me toch wat teveel...

Hey Catscan - mocht je 'em echt willen wegdoen (maar dan met een schappelijker prijs - cf. de AKS die Wiseguy en nog iemand dacht ik verkocht - nog maar pas enkele maanden geleden), stuur me een pm'tje aub.

Origineel geplaatst door Sam_Zen
Zo is dat. Ik zou mijn AKS nog niet voor het tienvoudige kwijtwillen.

Ik wel, koop ik gelijk een Synthi 100 van de opbrengst.

LOL. Normaal gesproken heb je helemaal gelijk. En dan weet ik nog wel wat EMS producten..
Maar ik heb in mijn modificaties ca 10 jaar werk zitten, dus dan wordt het een ander verhaal.
Ik kocht, bij toeval, de TKS versie, het keyboard in een teakhouten console, ipv passend in de deksel.
Dit is er geworden van dat keyboard :
tks21cs.png

Verder nog : Het AKS keyboard is een touchpad. Dus verwacht niet, dat je daar volgens hammerklavier-gebruik op kunt spelen.

Back