EMS VCS3 vs. Synthi AKS wat betreft keyboard en sequencer controle ?

Dank aan alle posters !!!
Ondertussen ben ik in blije verwachting van de komst van de Synthi AKS van supermedeforumlid Catscan !!! :mega:

Origineel geplaatst door Sam_Zen
tks21cs.png

Wat een bizar ding zeg !

2 THM
Gefeliciteerd.
Als ik bezoekers vertelde dat dit een 'oude' analoge synth is, was de opmerking steevast : Dus die zal wel véél minder kunnen dan de moderne synths...
Ik kon dan opgewekt vertellen, dat het tegendeel het geval is. Want combinaties en settings van digital presets zijn op een gegeven moment uitgeput,
terwijl dit ding in theorie miljoenen verschillende geluiden kan produceren.
Voor meer info check ook PIN's website hier

Thanks !!!
Da's een heel handige site over de Synthi - tips, tricks, manuals en sheets... Zal mss. nog goed van pas komen; ik ken de grote lijnen al van deze synth (werking van de matrix board is geen probleem meer) maar zal me hier en daar wellicht nog wat moeten verdiepen...

Alvast een tip van mij over het behoud van je machine :
De sequencer heeft een truc om, via een opgelijmd kristal binnenin, een 'Dynamic Voltage' te produceren (komt binnen op CH 2) als een soort 'aanslag-gevoeligheid' van de toetsen. Kijk daarmee uit.
Ga niet als een pianist op die toetsen zitten bonken, want het blijft één printplaat met componenten tenslotte.

Goed om weten - mijn MIDI master klavier heeft gewogen toetsen daar ik een jarenlange piano-opleiding gehad heb, en als je zoiets eenmaal gewoon bent... Dank voor de tip !!

Dat geldt voor mij ook, als je er van uit gaat, dat je er op moet spelen als een piano of een orgel, omdat de toetsen
toevallig zo'n zwart-witte indeling heeft. Maar ik zie dit toetsenbord niet alleen als een klavier, maar meer als een
bedieningspaneel voor een controle voltage. Je kunt het natuurlijk keurig stemmen in de juiste octaaf, maar er is natuurlijk
veel meer mogelijk, afhankelijk van de setting. Het bereik van alle 30 toetsen kan net zo goed in totaal een halve noot zijn.
Of zes octaven. En je kunt gebruik maken van de eigenschap dat de toetsen niet ingedrukt hoeven te worden.
Dan kun je immers heel snel met je vinger over het bord heen en weer gaan voor een diep vibrato, zonder dat je daarna een pleister nodig hebt.
Dit is een buitengewoon veelzijdig instrument, en je ontneemt het 80 procent van de potentie, als je er alleen het gangbare klassieke gebruik en spel op loslaat.

Hoi Mono-poly, bij mij lukt dit altijd wel (ik gebruik trouwens 4v), als je attack switch nog werkt dan kan het eigenlijk alleen de verbinding van de connector naar de switch zijn (gaat uit mijn hoofd ook een stuk via de printplaat), aangezien er verder geen electronica tussen de switch en de connector zit.

En voor het geval je het niet gezien hebt de afbeelding die je gebruikt is male, dus is in spiegelbeeld met de female connector op je synthi.

Bij mijn AKS ieder geval niet, er staan ook hele kleine cijfertjes bij en pin 5 zit bij mij in de rechter kolom op de 3e pin van boven, ik heb het net nog even geprobeerd voor de zekerheid.

- -
- -
| | < deze dus (op de synth)
| |

Back