Wat moet er beter aan MIDI?

Wat moet er beter aan MIDI?

• snelheid vergroten

Stemmen: 14 15,7%
  • aantal kabels verminderen

Stemmen: 7 7,9%
  • minder connectors op je synth

Stemmen: 4 4,5%
  • meer kanalen

Stemmen: 11 12,4%
  • stabieler

Stemmen: 5 5,6%
  • meer functies (samples etc.)

Stemmen: 10 11,2%
  • maakt niet uit, zolang het compatible is

Stemmen: 10 11,2%
  • andere pluggen

Stemmen: 2 2,2%
  • een netwerk i.p.v. point to point

Stemmen: 17 19,1%
  • wat is MIDI?

Stemmen: 9 10,1%

• Totaal aantal stemmers
    89
  • Enquete gesloten .
Origineel geplaatst door wesko
Lag ik effe in een deuk... kookwekker haha. Volgens mij is MIDI wel 8 bits, 33 kbits hoor! Alleen commando's hebben 8 bits en data 7... voor de freax.

Ik ben zo'n freak :)

De strings zijn 7 bits, de "8ste" bit geeft aan of het een status (1) of data (0) byte is.
Als commando's (status) 8 bits zouden hebben, hadden we 32 MIDI kanalen gehad, of 8 extra type boodschappen.

Je zou kleine kastjes kunnen verkopen om het om te zetten, zoals bij PS2 toetsenborden -> USB...

dat is precies wat ik aan al die slimme mensen wilde gaan overlaten. ik weet zelf ook wel iets over het midi protocol, maar als ik hierover ga nadenken krijg ik hoofdpijn... :?

als iemand midi verbetert en het nieuwe formaat wordt een standaard (bidden, mensen. bidden) en het is ook nog eens compatible met al ons 'oude spul', ben ik allang blij :D

Origineel geplaatst door aux
Ik ben zo'n freak :)

De strings zijn 7 bits, de "8ste" bit geeft aan of het een status (1) of data (0) byte is.
Als commando's (status) 8 bits zouden hebben, hadden we 32 MIDI kanalen gehad, of 8 extra type boodschappen.

Die bits en aantal kanalen staan compleet los van elkaar - dat is alleen bedacht om 16 kanalen en 16 commando's te kunnen multiplexen in een byte, maar geen technische wet van Meden & Perzen... maar ik zie wat je bedoelt:L

Origineel geplaatst door Bass
MIDI moet gewoon draadloos met een onbeperkte hoeveelheid kanalen....

Ja en je buurman met zijn Casio speelt er dwars doorheen... in oefenruimtes speel je allemaal door elkaar heen - hoe gaan we DAT configureren! Net als bij een modelbouwvliegclub. je zet je zender aan en er crasht een toestel achter je. Oeps bezette frequentie :(

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
MIDI heerscht!
In de hongerwinter waaren wij allen bijzonder blij een
schaamel peertje middelsch de dynaamo van onze fietsch (met
houten banden !) te doen oplichten. Wilden wij naar
onze verborgen Radio Oranje luischteren dan moeschten
wij het licht noode misschen. Wij hadden welischwaar 'n flinke
trek maar het was een der mooischte episoodes van ons
leven.

Wat is er mis met je BBS dat je hier zit :duivels:

Iemand die het al geprobeerd heeft? Real-time over TCP/IP??? Compleet wereldvreemd hoor, hoe ga je dan je latency halen (tijd tussen het indrukken van een toets en het spelen van de noot zeg maar)...? Op zich is TCP wel goed te voorspellen (binnen 1 stuk kabel). En dan nog over ethernet??? En bots-netwerk als ethernet is niet echt wat je wilt, maar als het snel genoeg is zou het kunnen. Maar MIDI zou wel iets beter moeten zijn wat garanties betreft denk ik, vandaar mijn idee van een prioriteiten-netwerk (volgens mij zoals USB heeft), waarin je ZEKER weet hoe laat je bericht aankomt. Dus de botsinkjes op het net vermijden in plaats van repareren. Misschien zie ik wel spoken

Ik kende het artikel trouwens nog niet, het is het eerste dat ik erover tegenkom. 8D

Helemaal niks mis mee... wat extra bandbreedte zou mooi zijn ,maar da's ook ver alles..

Voor de rest moeten we niet vergeten wat MIDI nu net zo goed maakt... 't is rete-goeiekoop, idiot proof (in>out, niet bepaald een moeilijk concept) maar complex genoeg om alles wat je vraagt te doen. En de meeste problemen met midi zijn opgelost als je effie investeerd in een degelijk midi interface voor je computer.. Sinds vorige week heb ik een Opcode Studio 5LX (15 x midi In/Out) en opeens zijn alle problemen met mergen, splitten etc.. compleet van de baan :)

Ja en je buurman met zijn Casio speelt er dwars doorheen... in oefenruimtes speel je allemaal door elkaar heen - hoe gaan we DAT configureren! Net als bij een modelbouwvliegclub. je zet je zender aan en er crasht een toestel achter je. Oeps bezette frequentie :(

Je moet ook frequentie hopping toepassen, zoals bij bluetooth :)

Deze link van de midi association al eens gezien? Daar staat ook de IEEE 1394 specificatie.
http://www.midi.org/

owjee, dat wordt weer veel lezen.
Heb me er in de jaren (93/94) wel in verdiept, maar de nieuwe ontwikkelingen niet echt bijgehouden.

Wat is er mis met je BBS dat je hier zit :duivels:

't Wordt hier hoe langer hoe Wormer.

Waar is dat beroemde noordhollandse gevoel voor humor, waar zelfs
de oosterburen een voorbeeld aan nemen ?

Nog een fijne dag wenst je,

ISPdeRuiter

Kamagurka
Het ruikt hier naar onzin.
Heerlijk.

MIDI is nix mis mee, werkt te gek. Denk alleen dat het voor de Synth DIY freaks wat makkelijker gemaakt zou kunnen worden. Wil jezelf een MIDI based aparaat bouwen moet jezelf vaak processors gaan programeren en flashen. Kant en klare processors zou te gek zijn bijvoorbeeld een processor voor Midi In en een processor voor MIDI out. Daarnaast zou een fantastisch idee zijn om een MIDI coverter te bouwen voor Vintage synths en pianos. Ik weet dat CV2Midi converters bestaan maar voor bijvoorbeeld een Fender Rhodes of een piano werkt dit niet. Als je nou een stukje electronica zou bouwen dat geluid om kan zetten in een midi signaal dan komen we ergens. Eindelijk verlost van die goedkope plastic klavieren:) .

Daarnaast denk ik dat MIDI nogwel even aan blijft ik denk dat de meeste fabrikanten wel nieuwe ideen hebben maar bang zijn om deze op de markt te brengen. Met name omdat het dan wel een nieuwe standaard moet worden. Anders wordt het toch lastig om je gear aan elkaar te knopen. :D

Groetjes Synthfreak

Origineel geplaatst door wiener303

Of multiplexen zoals in een GSM. Dan kun je met 8 (6) toestellen 1 frequentie bespelen.

Die bits en aantal kanalen staan compleet los van elkaar - dat is alleen bedacht om 16 kanalen en 16 commando's te kunnen multiplexen in een byte, maar geen technische wet van Meden & Perzen... maar ik zie wat je bedoelt:L

Dan ga ik nog even de MIDI nerd uithangen (alleen om de opbouw van een MIDI boodschap te laten zien), ik begrijp namelijk ook wat jij bedoeld :)

De eerste byte is de status byte, die bevat eerst 4 bits voor de boodschap/commando types (maximaal 8 ) en de volgende 4 zijn voor het kanaal, van 00 - 0F, oftewel 0 - 15 wat gelijk staat aan kanalen 1 - 16, aangezien er geen kanaal 0 bestaat. Je kunt maar maximaal 8 boodschappen hebben, aangezien de eerste bit (of bit 7) een 1 is, om aan te geven dat het een status byte is.

De volgende byte(s) zijn databyte(s), afhankelijk van de soort boodschap. Deze heeft ook een bit 7, die altijd 0 is. je houdt 7 bits over die samen 128 functies kunnen hebben.

Mijn oorspronkelijke aanvulling op deze discussie was ook dat men maar eens 1 lijn moet gaan trekken op dit gebied, aangezien sommige synths 0-127 gebruiken (o.a. program changes) en anderen gebruiken 1 - 128. In Cubase kan je dit probleem makkelijk verhelpen door in de inspector '0-127' of '1-128' te kiezen, maar in Logic gaat dit niet zonder een transformer in het environment. De Logic manual zegt letterlijk 'tel er lekker zelf 1 bij op'.

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door wiener303

Enig idee waarom BT zo duur is? Het moet wel goedkoop blijven. EN hopping of niet - je moet nog steeds wel vertellen welke synth nou wel in je netwerk zit en welke niet. Ook in de oefenruimte.

Ik ga die link maar 's effies lezen.

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Waar is dat beroemde noordhollandse gevoel voor humor, waar zelfs
de oosterburen een voorbeeld aan nemen ?

Ik vond de grap van die BBS wel aardig >:|
Ben niet boos hoor 8o

Ja ik bedenk me net dat ik het zo irri vind dat je maar een bepaald aantal apparaten achter elkaar kunt koppelen met midi en dat je geen nog langere kabels kunt gebruiken zonder dat je fouten krijgt en latacy problemen. ik weet niet of dat aan midi zelf ligt of gewoon aan de interfaces van de apparatuur. maar tja als we toch onze dromen mogen roepen :D is mijn droom dat ik oneindig veel apparaten via 1 chain achter elkaar zou kunnen koppelen en dat er dan nog geen latecy op zal treden :):D:P:):D:P dus misschien toch die snelheid van midi omhoog (en het voltage wellicht) maar ik heb daar allemaal verder geen verstand van hoor, dus misschien is dat net weer niet de oplossing voor mijn onmogelijke droom.

Je kunt de kabel lengte vergroten door een MIDI 'amp' toe te voegen, bv deze van Philip Rees.

http://www.philrees.co.uk/products/linedriv.htm

Dit bedrijf maakt MIDI 'solutions', w.o. ook MIDI thru units, die je MIDI signaal regenereren.

EN hopping of niet - je moet nog steeds wel vertellen welke synth nou wel in je netwerk zit en welke niet.

Ik dacht dat BT apparaten ook automatisch detecteerd als ze worden aangezet, maar ik weet het niet 100% zeker.

Hier hebben jullie weer wat info (voor de liefhebber): www.bluetooth.com

En ik heb gezien dat Yamaha ook bij dat SIG clubje zit, dus........

Back