Help..hoe te beginnen...wat nodig?

Caboys

Leed
Hey Mensen,

Ik heb besloten om zelf wat muziek te gaan maken, ik weet alleen niet precies wat ik nodig heb, en weet ook niet waarmee ik nou moet beginnen, sampler of mixer, synth???
Hebben jullie misschien een paar tips om een beetje op te starten, het hoeft niet het beste van het beste te zijn.
Voorlopig alleen hobbie maar met optie tot prof. gebruik. De muziek waar ik me mee bezig wil gaan houden is Hip Hop.

Alvast bedankt

Moeilijke vraag zonder te weten wat je al wél of niet weet van muziek maken. Als je echt nog niets weet of hebt lijkt me een groovebox misschien wel een goed begin. Je hebt dan in ieder geval beats en bass en synths in één box. Hiermee kun je dan werken en uiteindelijk bekijken of ´muziek maken´ dus jou ding is.

Misschien kunnen enkele leden hier wat grooveboxen opnoemen. Ze schieten me niet 1,2,3 te binnen. Die MC dingen van Roland bijvoorbeeld.

Eric

Roland MC303...

Mag ik U wijzen op de forum aanbieding:
Roland MC-303, heel leuk bakkie, ben eerste eigenaar, zeer goede staat. Eventueel morgen langs te brengen

voor 160 euro
Roland MC-303

laat het me voor 1 uur smiddags weten... zaterdag plz...

Ik kom hem dan brengen, dan kan ik smiddags meteen mijn nieuwe speeltje halen

Met vriendelijke groetjes
Cor.

Sampler is misschien ook een optie, probleem van grooveboxen is, dat je het geluid wat je zoekt er nooit uitkrijgt, maar dat is een persoonlijke mening. Ik dacht aan een SP-202 bv.

M'n MC-303 is trouwens wel tekoop

Origineel geplaatst door Wappie909
probleem van grooveboxen is, dat je het geluid wat je zoekt er nooit uitkrijgt, maar dat is een persoonlijke mening.

Lijkt me ook een persoonlijk probleem..

enne...3 x raden waar de MC303 van xi heen gaat ;)

Je kan natuurlijk ook beginnen met een sampler (en toetsenbordje). Een Akai S2000 is niet zo heel duur meer en een goedkope synth die midi uitstuurt vindt je ook wel ergens.
Het nadeel is wel dat je in het begin echt alles van CD's moet halen, wat natuurlijk wel een boel werk is (maar het is uiteraard ook hobby).

Zelf ben ik ook zo begonnen, met de casio FZ-1. Daarna een synth gekocht etc etc etc..........

waarom begin je niet gewoon met FruityLoops [of iets dergelijks] op de PC?
dat is nagenoeg gratis... een paar leuke geluiden en drumkits van het internet afplukken...

gewoon, om te zien of je het wel leuk vindt, dat musiceren *D

kan je altijd later nog dure hardwarebakken erbij kopen

Origineel geplaatst door cyan_circle
waarom begin je niet gewoon met FruityLoops [of iets dergelijks] op de PC?
dat is nagenoeg gratis... een paar leuke geluiden en drumkits van het internet afplukken...

gewoon, om te zien of je het wel leuk vindt, dat musiceren *D

kan je altijd later nog dure hardwarebakken erbij kopen

Hier ben ik het mee eens, ik ben ook beginner maar heb al de nodige uren achter de computer gezeten.
Wat misschien ook te proberen valt is het Freeware programma Buzz.
Het is een leuk begin en je kan er best veel mee als je je er maar in gaat verdiepen!
Het is te downloaden vanaf http://www.buzzmachines.com

In ieder geval, Welkom!

Ik zou gaan voor een Yamaha! Rm1x of een su700. Volgens mij

maak je dan het snelste kennis met alle facetten.

Maar Ja!:confused: Dit is maar mijn mening!!!

Cheers!:biertje:

Misschien zou je beter eerst wat kunnen proberen zonder meteen iets te kopen. Bijvoorbeeld door iets te lenen of te proberen in de winkel, of d.m.v. één van de vele gratis softsynths. Schiet allemaal niet echt op natuurlijk, maar dan kom je er wel achter waar je heen wil en wat je eisen zijn (mogelijkheden en bruikbaarheid), zodat je weet waar je zelf naar op zoek moet. Zomaar een MC303 kopen (ook al is-ie niet echt duur) klinkt een beetje als een shot in the dark.

voor hiphop heb je gewoon een sampler nodig.... dus ik zou zeker niet voor een MC303, MC505 of Rm1x gaan..tenzij je er gelijk een sampler bij koopt.... als je al een computer hebt zou ik es fruityloops, Projet5, Acid4 of Reason (mijn voorkeur) uitchecken, daarmee kan je in principe alles doen wat je wilt.....als je nog geen computer hebt en je bent ook niet van plan om er eentje te kopen zou ik es naar een Akai MPC2000(XL) of MC909 of RS7000 kijken...dat zijn samplers met ingebouwde sequencer en in het geval van de MC909 en RS7000 zelfs effecten en synthgeluiden....

Olaf

Helaas heb ik geen computer, daarom dacht ik gewoon aan een simpele drumcomputer, met wat geluiden, ik wil er ook niet te veel aan uitgeven, tis puur voor de lol, als ondersteuning van een paar rappers.

Heb evt voor je wel een mooie RM1x staan,alles nieuw erbij,ben de eerste eigenaar.:okdan:

Back