Impedantie Tascam M-30 Mic ingangen

ontwerper

Raadselachtig lid
Ik heb in het weekend een Tascam M-30 mixertje gekocht met het idee om het als een "geluids effect" te gebruiken.
Nu blijkt het eigenlijk wel mee te vallen met de kleuring van het apparaat en hij klinkt zo goed dat ik hem gewoon als mixertje wil inzetten.

Daarbij loop ik tegen het volgende probleem aan: de Mic-(XLR)-ingangen hebben een impedantie van 600ohm.
Hoe sluit ik hier iets op aan? waar moet ik op letten? Betekent dit dat ik alleen Mics met een Z=600ohm mag aansluiten?

De mic-ingangen hebben geen phantom power maar ik heb zelf nog een 2 kanaals preamp. Ik neem aan dat ik deze beter op de line-ingangen kan aansluiten :)

(Ik ben niet zozeer geinteresseerd in de theoretische achtergrond van impedantie maar meer in waar ik in de praktijk op moet letten.)

steek ze er gewoon in, kijk of het klinkt, en hard genoeg versterkt wordt.

Wat ik tot zover begrijp van de informatie die ik her en der lees moet de impedantie gelijk of groter dan zijn.
Misschien moet ik werken met een DI die variabele impedanties aan kan?

Origineel geplaatst door ontwerper
Wat ik tot zover begrijp van de informatie die ik her en der lees moet de impedantie gelijk of groter dan zijn.
Misschien moet ik werken met een DI die variabele impedanties aan kan?
De pro standaard is tussen de 200 en 600 ohm, voor consumenten spul is dit rond de 10 k. De ingang mag nooit lager zijn dan de uitgang en het is aan te raden om het verschil tussen uitgang- en ingangsimpedantie niet groter te hebben dan pakweg een factor 10, maar pin me hier niet op vast, hoe dichter in de buurt hoe beter.

Stel de ingang is 22k ohm dan moet je een uitgangsimpedantie hebben van 22 k ohm of lager, bijvoorbeeld 10 k ohm. Op een ingang van 600 ohm kun je dus geen bron aansluiten met een imp van 10k ohm, op dat moment zal de einddtap gaan vervormen en heb je dus slecht geluid en loopen de spullen mogelijk schade op.

impedantie ingang >= uitgang

Dank Frank, daar hebben we wat aan.

Praktisch betekent het dus dat ik een Mic op de Mic-ingang kan aansluiten als de Mic een uitgangsimpedantie van 600ohm of minder heeft.
Als ik een Mic wil aansluiten met een uitgangsimpedantie groter dan 600ohm dan kan ik beter een DI gebruiken. Ik zag dat verschillende DI's een Z-out hebben van 600ohm.

Die waarde van 600 schijnt historisch bij de telefoon industrie vandaan te komen (net als het 3-wire principe en EQ) waaruit de audio apparatuur is voortgekomen. Je leert bij op het internet 8)

Origineel geplaatst door FrankH
[B op dat moment zal de einddtap gaan vervormen en heb je dus slecht geluid en loopen de spullen mogelijk schade op.

impedantie ingang >= uitgang [/B]

welk soort van schade zou dan mogelijk kunnen optreden?

vr. gr. sunny

Dank Frank, daar hebben we wat aan.

Praktisch betekent het dus dat ik een Mic op de Mic-ingang kan aansluiten als de Mic een uitgangsimpedantie van 600ohm of minder heeft.
Als ik een Mic wil aansluiten met een uitgangsimpedantie groter dan 600ohm dan kan ik beter een DI gebruiken. Ik zag dat verschillende DI's een Z-out hebben van 600ohm.

Die waarde van 600 schijnt historisch bij de telefoon industrie vandaan te komen (net als het 3-wire principe en EQ) waaruit de audio apparatuur is voortgekomen. Je leert bij op het internet 8)
Je kunt in princiepe geen microfoon op een DI aansluiten. Een DI is inderdaad bedoeld voor bronnen met een hoge impedantie maar ook met een hoger werkvoltage, gitaar signaal, toetsen line signaal. Een microfoon met een impedantie van bijvoorbeeld 10 k ohm is geen professionele microfoon. Mocht je een consumenten Casio Yoko HTEK (huis tuin en keuken) microfoon willen aansluiten dan stel ik voor om die voor te versterken met een eenvoudig microfoonversterkertje, een Velleman kit K2572 kan bijvoorbeeld nuttig zijn om te gebruiken. Deze heeft een uitgang op line niveau met een impedantie van 1 k ohm, die kun je zonder veel problemen aansluiten op een 600 ohm ingang.

Die impedantie heeft te maken met het effectief elimineren van storingsinvloeden van buitenaf die onderweg op de kabels inwerken. Een EQ in de audiowereld gebruikt ongeveer de zelfde techniek als bij telefonie alleen is de toepassing compleet anders waardoor de benaming eigenlijk unEqualizer zou moeten zijn in plaats van Equalizer.

Origineel geplaatst door sunny pedaal
welk soort van schade zou dan mogelijk kunnen optreden?
Een ernstige impedance overload kun je vergelijken met een vorm van kortsluiting, de componenten op de uitgang, versterker op-amp IC's, weerstanden en condensatoren, werken dan ver buiten hun specificaties en moeten meer stromen verstouwen dan waarvoor ze berekend zijn. Het is in sommige gevallen hoorbaar als een vorm van vervorming / overbelasting. Als de componenten ruim bemeten zijn en van goede kwaliteit dan kan dat een tijd goed gaan maar bij minder gunstige omstandigheden zul je op een gegeven moment merken dat het geluid slechter wordt en niet meer naar normaal terugkeert.

Gewoon altijd je gezond verstand gebruiken dan kunnen er niet zo veel dingen fout gaan.

Origineel geplaatst door FrankH
Je kunt in princiepe geen microfoon op een DI aansluiten. Een DI is inderdaad bedoeld voor bronnen met een hoge impedantie maar ook met een hoger werkvoltage, gitaar signaal, toetsen line signaal. Een microfoon met een impedantie van bijvoorbeeld 10 k ohm is geen professionele microfoon. Mocht je een consumenten Casio Yoko HTEK (huis tuin en keuken) microfoon willen aansluiten dan stel ik voor om die voor te versterken met een eenvoudig microfoonversterkertje, een Velleman kit K2572 kan bijvoorbeeld nuttig zijn om te gebruiken. Deze heeft een uitgang op line niveau met een impedantie van 1 k ohm, die kun je zonder veel problemen aansluiten op een 600 ohm ingang.
Ik wil het wel graag professioneel houden :)

Ok, even weer praktisch: een Shure SM57 heeft een uitgangsimpedantie van 150ohm. Deze mag dus niet op de Mic ingangen van 600ohm worden aangesloten. Want daar moet minimaal 600ohm op aangesloten worden.
Een extern preampje (geen velleman :)) kan dan helpen maar de uitgang sluit je dan (neem ik aan) aan op de line ingang en niet op de mic-ingang ivm de uitgangsspanning.

Dus de conclusie is: of een mic met Z-out > 600 of een extra preamp op de line-in van de mixer?

Pro is goed!

SM 57, neen het is precies omgekeerd evenredig, met een 150 ohm uitgang kun je vier keer een 600 ohm ingang voeden, dus geen enkel probleem.

impedantie uitgang <= ingang

...
Een extern preampje (geen velleman :)) kan dan helpen maar de uitgang sluit je dan (neem ik aan) aan op de line ingang en niet op de mic-ingang ivm de uitgangsspanning.

Dus de conclusie is: of een mic met Z-out > 600 of een extra preamp op de line-in van de mixer?
Zie bovenstaand.
Conclusie, gewoon de mic ingang op de mixer gebruiken. In bijzondere HTEK gevallen van microfoons met impedanties van 10 k enzo een pruts versterkertje toepassen en aansluiten op de line ingang. Een 10 k of 22 k line uitgang van een apparaat kun je zonder problemen in een line ingang van de mixer steken.

NB. uitgangsimpedantie is niet te meten met een multimeter, kun je alleen uitvinden door de specificaties van de fabrikant er bij te pakken. Bij de meeste microfoons staat het er opgedruk, je kunt er van uitgaan dat iedereen volgens de 600 ohm standaard werkt en het daarom altijd compatibel is en gewoon werkt. Dit gaat dus om apparaten met XLR stekkers.

Wanneer je een jack of tulp stekker in de handen staat dan mag je er van uitgaan dat je met een impedantie van 10 k ohm te maken hebt.

Yep, ik begon het allemaal weer door elkaar te halen maar het is nu duidelijk! Voortaan let ik nu dus ook op de Z-out waarde van een mic :)

En inderdaad impedantie is niet te meten met een (standaard) multimeter omdat dit de weerstand bij wisselspanning is.

Yep, ik begon het allemaal weer door elkaar te halen maar het is nu duidelijk! Voortaan let ik nu dus ook op de Z-out waarde van een mic :)

En inderdaad impedantie is niet te meten met een (standaard) multimeter omdat dit de weerstand bij wisselspanning is.
Ja dat geldt voor ingangsimpedantie maar niet voor uitgangsimpedantie, bij een uitgang is het gewoon niet te meten.

Back