dextah
Ouwe rot
Re: Overstappen van Cubase
Ik ga er snel aan beginnen .
Eerst even wat projectjes afmaken .
Symphonic Instrument heb ik ook van hem gehad .
Ben ik erg blij mee .
Ik ga er snel aan beginnen .
Eerst even wat projectjes afmaken .
Symphonic Instrument heb ik ook van hem gehad .
Ben ik erg blij mee .
Origineel geplaatst door pt.
@dextah
Tips voor het overstappen van Cubase heb ik niet echt. Ik ben gewoon een paar maand geleden gestopt met Cubase, heb DP5 opgestart en kon daar al gauw m'n weg in vinden.
Daarna nooit meer Cubase opgestart... Een aantal project waar ik mee bezig was ben ik gewoon overnieuw begonnen al moet er met OMS wel iets te doen zijn qua uitwisselen van bestanden maar dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd.
Als je het hebt liggen zou ik gewoon een een middagje proberen hoe het bevalt. Het dikke manual vind ik juist wel fijn, er staan veel details in.
Een aantal dingen zijn echt super opgelost in DP5. Bijvoorbeeld de integratie met de Audio/MIDI setup van OSX. Met Cubase had ik daar altijd problemen mee. Bij iedere upgrade weer (van SX naar SX2 naar SX3 naar 4) werden bijvoorbeeld de midi poorten van m'n twee AMT8's niet herkend en kon ik dus in nummers die in een vorige versie gemaakt waren eerst weer alle MIDI channels gaan lopen toewijzen. Nu kun je in Cubase ook iets met een extra laag er tussen doen door er instrumenten van te maken maar of het daarmee opgelost is weet ik niet.
Met DP5 kun je zelfs je instrumenten aan andere poorten aan de AMT8 hangen en dan de setup aanpassen met de OSX Audio/MIDI setup waarna DP5 het gewoon overneemt. Het zijn als het ware referenties naar de instrument naam waarmee gewerkt wordt en niet naar keiharde midi poorten. Dit maakt het geheel super flexibel.
Ik moest wel wennen aan het arrangeren in DP5 omdat er niet met van die keurig afgekapte balkjes wordt gewerkt voor MIDI tracks als in Cubase. Dat werkt toch eigenlijk wel heel prettig en ik mis het wel een beetje van Cubase. Geldt overigens alleen voor midi tracks, audio wordt wel als balkjes weer gegeven. In DP5 ben je eigenlijk in een soort van "in place key editor" mode van Cubase. Elke midi track wordt in de "sequence" mode als een key editor schermpje weergegeven.
Waar ik vooral erg blij mee ben is dat voor DP5 de muziek de hoogste prio heeft en daarna pas of het scherm netjes wordt geupdate. Cubase 4 (en oudere versies) kan enorm gaan staan hikken als je een loop van 4 maten hebt draaien en dan een editor opent. DP5 blijft dan gewoon strak.
Logic was mij net iets te flexibel. Heb ooit eens wat zitten spelen met de demo van Logic Express maar dat was niet zo'n succes. Een hogere leercurve dan DP5 denk ik persoonlijk.
Patrick.
P.S. vertel die maat van je maar dat MOTU goed spul maakt! Ik ben er fan van. Naast DP5 heb ik nog een 24I/O, Ethno Instrument en Symphonic Instrument.
.