Advies over Mac OSX software

Het is een hartstikke leuk programma, maar wel met beperkingen....Logisch ook : als je meer wilt, dan zal je Logic Express moeten kopen.

Origineel geplaatst door gremlin23
Volgens mij werken de logic faders op basis van het zwaar verouderte 127 increments (midi volume) concept, of is dit al verholpen?
Even gegoogled naar plaatjes en het lijkt nog steeds zo te zijn.

je kan aan een plaatje zien hoeveel de interne resolutie is in bits? Respekt!

Logic wordt nog steeds door heel veel artiesten gebruikt ja al heeft DP op de mac zeker een aardig aandeel. Vooral in de USA is het een bekender pakket. Heeft ook vaak te maken met mensen die een motu interface nemen en er audiodesk bij krijgen en eventueel naar DP overstappen.

Origineel geplaatst door Slipperman
je kan aan een plaatje zien hoeveel de interne resolutie is in bits? Respekt!

Hehe, ik heb weer even op google naar plaatjes gezocht en ben er achter gekomen dat sommige van die mixer faders wel normalere values aangeven in de trend van -7,9dB. Gister zag ik drie fotos met getallen als 56, 48, en 127 enz. Het lijkt erop dat dit de faders waren van een oudere logic. Hoe dan ook, ik weet niet precies hoe het zit maar ik kan mij een recente thread herinneren waar men over de "ouderdom" van de logic mixer sprak...

Overigens met wat Cubase, Logic en DP betreft.

Volgens mij wordt het meerendeel van de populaire muziek (pop, rock, electro) met logic gemaakt. Deels door het imago dat apple heeft : " Ben je creatief op film, foto of audio gebied, dan moet je met een Mac werken" en deels simpelweg door het programma zelf dat goed in elkaar steekt.
Ik heb er helaas nog nooit echt mee kunnen werken. Laatste keer was 5 jaar geleden op een PC voor 2 daagjes..

Waar DP en Cubase zoiezo boven Logic uitsteken is op het gebied van audio voor Film. Op dit gebied wordt logic een stuk minder gebruikt.

Ik heb ook het gevoel dat Cubase over een hogere learning curve beschikt. Misschien schrikt dit sommige mensen af.

Hoe dan ook, ik werk op Mac, ben Cubase gewendt en zie geen enkele goede reden om Logic uit te proberen :)
Ik heb ook absoluut geen tijd om me in nog een nieuwe daw te verdiepen...

Origineel geplaatst door gremlin23
Hehe, ik heb weer even op google naar plaatjes gezocht en ben er achter gekomen dat sommige van die mixer faders wel normalere values aangeven in de trend van -7,9dB. Gister zag ik drie fotos met getallen als 56, 48, en 127 enz. Het lijkt erop dat dit de faders waren van een oudere logic. Hoe dan ook, ik weet niet precies hoe het zit maar ik kan mij een recente thread herinneren waar men over de "ouderdom" van de logic mixer sprak...

Overigens met wat Cubase, Logic en DP betreft.

Volgens mij wordt het meerendeel van de populaire muziek (pop, rock, electro) met logic gemaakt. Deels door het imago dat apple heeft : " Ben je creatief op film, foto of audio gebied, dan moet je met een Mac werken" en deels simpelweg door het programma zelf dat goed in elkaar steekt.
Ik heb er helaas nog nooit echt mee kunnen werken. Laatste keer was 5 jaar geleden op een PC voor 2 daagjes..

Waar DP en Cubase zoiezo boven Logic uitsteken is op het gebied van audio voor Film. Op dit gebied wordt logic een stuk minder gebruikt.

Ik heb ook het gevoel dat Cubase over een hogere learning curve beschikt. Misschien schrikt dit sommige mensen af.

Hoe dan ook, ik werk op Mac, ben Cubase gewendt en zie geen enkele goede reden om Logic uit te proberen :)
Ik heb ook absoluut geen tijd om me in nog een nieuwe daw te verdiepen...

Denk dat dat imago eerder voort komt uit het feit dat het merendeel aan echte professionele software en hardware alleen voor mac te krijgen zijn...
Daarbij, mac was er eerder dan Windows en mac kon in de early days al veel meer op het gebied van muziek dan dat windows of dos dat kon (remember de apple 2 met bijvoorbeeld sounddesigner ofzo om zo je oude sampler aan te sturen of eventueel een synclavier systeem?)

Zowieso heeft apple wat leuke technologieeen op multimediaal gebied wat het aantrekkelijker maakt. Maar om nu te zeggen dat de malle marketingmolen hieraan debet is...

Overigens, over die faders, weet je zeker dat je niet gewoon naar miditrack faders zat te kijken ;) Die geven altijd die output...

Origineel geplaatst door JHR
Het is een hartstikke leuk programma, maar wel met beperkingen....Logisch ook : als je meer wilt, dan zal je Logic Express moeten kopen.

Ik wil juist wel een beperkt ding voor erbij .

Zozo de heren zitten er (gelukkig) vol van...

ik heb inmiddels mijn keus laten vallen op Cubase 4.
Dit vanwege de volgende overwegingen:

- Steinberg levert standaard de versie voor Mac en Windows
Dit geeft mij de flexibiliteit om naar een studio te gaan en daar mijn software te installen en gebruiken.

- Ik werk al lang met Cubase dus het "kunnen lezen en schrijven" wil ik graag behouden.

- De meest uitgebreide versie van Cubase was goedkoper dan Logic Pro.

- Bij Feedback Rotterdam (die overigens ook Logic Pro 7.2 verkocht) zei de medewerker van de computerafdeling dat beide pakketten stabiel (na recente patches) zijn.

- DP vond ik geen optie, ook werd het mij bij feedback afgeraden vanwege de compatibiliteit met andere studios.

- Verder was het gewoon een gevoelskwestie.

Ik wil jullie bedanken voor jullie tips en wens jullie veel succes bij het gebruik van welke DAW dan ook.

:kroon:

Attachments

• cubase4_box_400.jpg
    cubase4_box_400.jpg
    49,7 KB · Bekeken: 102
- Steinberg levert standaard de versie voor Mac en Windows
Dit geeft mij de flexibiliteit om naar een studio te gaan en daar mijn software te installen en gebruiken.

Of dit echt mag betwijfel ik... Neem niet aan dat je software maar eindeloos mag installeren overal ook al heb je het pakket gekocht. Naar mijn weten mag je het maar op 1 machine draaien. Naar een andere machine verplaatsen mag maar dan moet het pakket wel van de voorgaande machine afgehaald zijn...
Echter, daar moet je je agreement op naslaan. Misschien dat het wel mag...

- De meest uitgebreide versie van Cubase was goedkoper dan Logic Pro.
EIgenlijk is Logic ook stervens duur en snap zelf niet echt waarom... Aan de andere kant, zelfde met Pro Tools. Kost ook stervens veel en het is niet eens Hi-end hardware en de software zelf loopt ook een aantal jaartjes achter...

- DP vond ik geen optie, ook werd het mij bij feedback afgeraden vanwege de compatibiliteit met andere studios.

DP geeft je meerdere opties waaronder het opslaan als Pro Tools Sessie (en je kan geloof ik zelfs je versie kiezen) dus dat mag echt geen probleem zijn... Wat dat betreft is DP volgens mij nog goedkoper en uitgebreider dan Cubase (Als cubase nog rond de 700 ligt, dp zat rond de 500 meen ik)

Verder geen commentaar ofzo op je keuze hoor want je moet gewoon kiezen wat je prettig vind werken. Het eindproduct zal in alle programmas wel bereikt kunnen worden maar de weg er naar toe is voor iedereen anders en waarom moeilijk doen als jij het met programma X makkelijker kan dan met Y?
Ik zou zeggen, succes met cubase :) Heb er zelf ook jaren lang mee gewerkt en heb het nog steeds (ook op mac, alleen heb meer AU dan VST dus gebruik liever digital performer waarbij ik meer tracks heb en flexibeler ben dan in cubase LE)

Origineel geplaatst door Slipperman
Of dit echt mag betwijfel ik... Neem niet aan dat je software maar eindeloos mag installeren overal ook al heb je het pakket gekocht. Naar mijn weten mag je het maar op 1 machine draaien. Naar een andere machine verplaatsen mag maar dan moet het pakket wel van de voorgaande machine afgehaald zijn...
Echter, daar moet je je agreement op naslaan. Misschien dat het wel mag...

Daar zijn die dongles juist voor .
Mag dus wel . ( denk ik )
Trouwens al zou het niet mogen .
Heb een hoop euro's voor pakket met updates ed betaald dus ik zet het op welke machine ik wil :maffia:
Ik heb Ableton ook al 5 keer op een andere machine mogen installeren .
Moest ze alleen even een mailtje sturen en verhaal uitleggen waarom .

en echt..Logic kost meer dan Cuabse..maar de meegeleverde shit is echt goed.. zeker toen 7.x uit kwam (2,5 jaar geleden).. inclusief vette soft synths..goeie FX, en een goeie Convolutiereverb..het was de eerste daw die dit standaard mee leverde..

en buiten dat.. de instuments zijn zelfs nu nog goed.. de EVB3 is een prima orgel..de EVD een prima clavinet..het is echt een alles in 1 pakket.. voor mij ideaal voor pitches. gebruiksklaar voor vele verschillende muziekstijlen..

btw. de uitblinkers zijn voor mij: ES-1, Space Designer, Tape Delay (weinig mogelijk, maar goed), Sculpture (erg mooie physical modelling synth)....

ik denk dat logic het meeste waar voor zijn geld is.. al is het veel geld..

maar ach.. ik ben ook maar een mens...dus..imho :D

Origineel geplaatst door dextah
Is de Garageband die ik bij mijn OSX kreeg hetzelfde als de Garageband die je los kan kopen ?

De beperking van GB is ook zijn kracht..het is een basic (wat je basic kan noemen dan) multitrack recorder met als kern Logic, Altans ik neem aan dat toen Apple Logic kocht ze de core hebben gebruikt met een andere skin en wat aanpassingen..
De mogelijkheden die je niet hebt stimuleren je om creatief te denken.Als je goed bekijkt wat GB kan dan krijg je dus gratis een studio in je Mac waar ze in vroegere tijden van konden dromen...Heb al begrepen dat er hele spannende artiesten voor GB kiezen want gratis, vet stabiel en je kan er een pro productie op draaien. Als die intruments en FX in GB zijn ruim voldoende te editen en volgen mij kennen de meeste mensen de functies van GB nauwelijks, Het zo van "gratis, dus niks"....maaruhhhh genoeg opties in GB.

Trouwens, al die OSX native Mac software die op mijn nieuwe intel macbook zitten is gewoon belachelijk goed...Hoef bijna niks meer te kopen, Safari...superfijn, Iphoto, Itunes, Comic life, GB etc etc....alles kan je met dat ding, audio, video you name it.
Je kan met een macbookje een complete carriere voor jezelf lanceren believe me.

Mac kicks asssss big time, ik kan de interface van Windows niet meer zijn (vind Cubase ook zo spuuglelijk) alleen sinds de Intel Mac is ie niet stabieler geworden die Mac van mij...veel meer freezes en hikups..niet echt blij mee...Iemand gelijke ervaringen????

En Logic is een heel dikke audio suite...om je vingers bij af te likken...Jongens wat zijn we verwend.

Origineel geplaatst door ralphvanzeel

Mac kicks asssss big time, ik kan de interface van Windows niet meer zijn (vind Cubase ook zo spuuglelijk) alleen sinds de Intel Mac is ie niet stabieler geworden die Mac van mij...veel meer freezes en hikups..niet echt blij mee...Iemand gelijke ervaringen????

ik ben blij dat ik een klein jaar geleden de overstap heb gemaakt naar de intel imac 2ghz, 20"

zonder problemen kon ik er mijn Cubase SE op installeren en het werkt allemaal nog prima. ook het installeren van de Motu Ultralite ging vlekkeloos en geen problemen.

het enige echt probleem datt ik had was met os 10.4.8 dat de wireless niet meer wilde connecten.

Back