Verdwijnen NordLead2(X) Unison effect in opname

Hallo,

Eerst dacht ik dat het aan mijn apparatuur lag, maar iemand anders schijnt dit probleem ook te hebben.

Bij een digitale opname van een Clavia NordLead verdwijnt het verstemmen, de zweving dus, van de Unison instelling uit het opgenomen geluid, terwijl dit via het mengpaneel bij de opname wel aanwezig was. Niet het stereo effect, dat is correct, maar de 'vette' zweving wel.

De andere persoon, die dit opviel, heeft een totaal andere configuratie (opname programma, geluidskaart, etc) dan ik.
Heeft dit iets met digitaal opnemen te maken?

Wout

Bij deze de "andere persoon" in kwestie.

Ik neem op in cubase SX3 (en mix ook intern af) via de EMU 0404.

Als ik het midi kanaal (met nordlead op out) afspeel heb ik wel unison effect. Na het opnemen op een audiokanaal is het unison effect verdwenen.

@Wout: Heb jij alle outs (A,B,C,D) aangesloten of alleen A en B?

dit is vreemd.
ik zou in eerste instantie eens gaan uitproberen met verschillende output modes op de nordlead, dus mono, stereo mode 2 en 3. en kijken of in alle gevallen hetzelfde verschijnsel optreedt.
ok al zeg je dat stereo in orde is hou ik toch een gevoel dat het daarin ergens zit: de outputs van de nord vs de outputs van het opnameapparaat.

Misschien een fase probleem in de stereo mix ?

neem je 1 keer stereo op of 2 keer mono?

Is er toevallig iemand die NordLead2(X) gebruikt icm met Soundforge of Cubase (SX) die bovengenoemd probleem niet heeft?

Het probleem is opgelost...

Ieder mens heeft twee oren, die echter niet helemaal gelijk zijn. Vooral bij het dragen van een koptelefoon kan dit opvallen. (Bij mij, door mijn wat hogere leeftijd, is dit verschil behoorlijk) Nu luister ik mijn 'opname' signaal rechtstreeks vanaf de mengtafel af. Het 'opgenomen' signaal komt weer via deze tafel binnen...

En daar komt Rob Hordijk binnen. Hij hoort het probleem, kijkt naar de geluidskaart van de computer, verwisselt even de twee output stekkers en daar is de unison weer... Het zijn dus mijn eigen oren. De unison heeft vooral veel effect in het hogere deel van het spectrum en dat is bij mij niet helemaal goed meer. De koptelefoon geeft dat perfect aan :) Dat is ook de reden dat het stereo effect wel gehandhaafd blijft.

Handig om een Rob Hordijk binnen bereik te hebben :D

Wout

Nu maar hopen dat Olav ook mijn leeftijd heeft...

Back