vocal booth

Origineel geplaatst door m.u.f.f
de lage tonen worden nog steeds terug gekaatst hoor, alleen je hoog wordt wat gedempt ;)

als het laag teruggekaatst word is dat alleen maar beter. m'n speakers hebben bassreflectie aan de achterkant. voordat het hok er stond klonk het een stuk minder mooi dus wat dat betreft is het ook een verbetering.

Origineel geplaatst door nox
ik snap dat je enthousiast bent over je nieuwe hok maar dit is NIET de way to go

ik ben nog steeds opzoek naar the way to go. Ik dacht eraan om iets soort gelijks te maken maar dan van dikke gordijnen die hangen aan een stalen geraamte. Zodat ik het ook kan afbouwen als ik het een tijdje niet gebruik. maar ja ik heb er niet zooveel verstand van en heb veel soorten gezien.

Dussss wat is dan de way to go?

Ik vind het eerlijk gezegd nogal duur zo bij elkaar. Houten balken en gipsplaten kosten bijna niets, dus neem ik aan dat het isolatiemateriaal dat je IN je wanden hebt gebruikt vrij prijzig moet zijn. En dat is in deze situatie nou juist net zonde, omdat de achterkant van de vocal booth open is!

Als ie helemaal dicht zou zijn, ja, dan had het nut om goed geïsoleerde wandjes te maken, want dan had je bereikt dat je je speakers gewoon lekker aan kon laten staan terwijl er een zangeresje in je booth aan het brullen was. Met een open vocal booth, zul je toch zelf een koptelefoon op moeten doen en heeft de scheidings-isolatie dus totaal geen nut. Weggegooid geld in mijn opinie!

Als ik zelf 365 euro te besteden had gehad, had ik 2 wandjes gemaakt en loodrecht op de muren geplaatst, plafond erop, isoleren, absorptieplaten en een simpel deurtje erin. Als dat niet had gelukt binnen dit budget, dan maar ff doorsparen!

Origineel geplaatst door Subgroover
Ik vind het eerlijk gezegd nogal duur zo bij elkaar. Houten balken en gipsplaten kosten bijna niets, dus neem ik aan dat het isolatiemateriaal dat je IN je wanden hebt gebruikt vrij prijzig moet zijn. En dat is in deze situatie nou juist net zonde, omdat de achterkant van de vocal booth open is!

Als ie helemaal dicht zou zijn, ja, dan had het nut om goed geïsoleerde wandjes te maken, want dan had je bereikt dat je je speakers gewoon lekker aan kon laten staan terwijl er een zangeresje in je booth aan het brullen was. Met een open vocal booth, zul je toch zelf een koptelefoon op moeten doen en heeft de scheidings-isolatie dus totaal geen nut. Weggegooid geld in mijn opinie!

Als ik zelf 365 euro te besteden had gehad, had ik 2 wandjes gemaakt en loodrecht op de muren geplaatst, plafond erop, isoleren, absorptieplaten en een simpel deurtje erin. Als dat niet had gelukt binnen dit budget, dan maar ff doorsparen!

Lijkt mij ook. Je hebt toch nix aan een vocal booth die niet dicht kan. Zo hoor je je genelecs nog door de mic. Sterker nog je hebt nog seeds de reflectie van de achterwand...

Origineel geplaatst door m.u.f.f
de lage tonen worden nog steeds terug gekaatst hoor, alleen je hoog wordt wat gedempt ;)

maar ik geef je gelijk, voor decoartioe is het zeker handig, heb ik zelf ook gedaan. Scheeld em een hoop verf werk ;)

Volgens mij is dit soort demping juist nuttig tegen weerkaatsing.
Mid en hoog wordt ook wel wat gedempt. Mijns inziens is het niet zo dat bassen hierdoor weerkaatsen. Wel gaan ze er gewoon dwars doorheen en worden ze nauwelijks tot niet gedempt.
Wat ik geleerd heb wat het beste bassen dempt is massief beton! Dik! (bv een bunker!)}:|

Ik heb toen ik verhuisd ben de inloop kast die aan m'n studio grenst omgebouwd tot vocal booth.

Gips wanden vervangen door de dikste gips platen die ik kon vinden, daartussen in 10cm dikke Rockwool die speciaal voor geluidsisolatie is (zal het type/iso waarde even opzoeken deze week) en aan de studio kant heb ik een dubbel raam van o,75mm gehard glas. Tussen de ramen zit bijna 8cm "lucht".

Het glas heb ik bij een glasboer vandaan was afval van een etalage ruit, kostte me incl. snijden helemaal niks dus heb ik een leuke duit in de koffie kas gedaan voor de jongens.

de ruimte vanaf de bovenkant deur tot aan het plafond was +/_ 1 meter, die heb ik volledig opgevuld met Rockwool wol. De rest van de cabine is bekleed met vloerbedekking en van dat "akoestisch schuim".

Attachments

• b1.jpg
    b1.jpg
    46,4 KB · Bekeken: 85
ok, noppenschuim is slechts belangrijk voor het controleren van het hoog, en niet van het elimineren ervan, en mocht je toch voor dat laatste kiezen, dan moet je ook zorgen dat je de frequenties in het mid en midlaag spectrum elimineert, want hier zitten immers ook een hoop frequenties die in een reguliere stem voorkomen..

en zelfs dat zou betekenen dat je maar een aantal lappen noppenschuim nodig hebt en voor de rest een aantal zogeheten slot absorbers, waarin elke verschillende diepte van een slot een kleine groep frequenties absorbeert..

dit is in een booth van laten we zeggen 2x2m heel goed te realiseren, het vergt alleen wat rekenwerk om de probleemfrequenties te vertegenwoorigen in de absorbers.. *hier* kun je daar alles over lezen.

nu heb ik zelf een mix van goede akoestiek en verantwoorde absorbtie weten te bereiken in mijn eigen studio, en dat is dan wel een pain in the ass geweest om alles uit te rekenen en de blueprint daaruit te maken, maar het resultaat is dat ik een volledig gecontroleerde ruimte heb met een vleugje karakter van de akoestiek, en dat met in totaal 7 lappen noppenschuim van 50x50cm.. nu is dit in een grotere ruimte met aanzienlijk meer materiaal, maar deel dit door ongeveer 3 voor een booth en je bent nog geen 400 euro kwijt

hier een shot van de ruimte:

michoek1yn5.jpg

Back