Yamaha EX 5

willvandervliet

Ouwe rot
Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha EX 5 (en vind het een te gekke machine), maar nu zit ik met het volgende probleem.

Ik wil een performance maken in combinatie met een virus b.

Nu kan ik wel de banks/programselect in de EX 5 gebruiken maar ik heb dan om te beginnen maar uit 4 banken te kiezen en als ik dan een program kies op de EX dan klinkt de voice uit de EX natuurlijk ook mee.

Nu is het natuurlijk mogelijk van deze voice het volume op 0 te zetten, maar ik vind dit nogal omslachtig, moet anders kunnen.

Nu schijn je ook via MSB en LSB control changes te kunnen maken maar ik kom hier niet uit.(hoe stel ik dit op de EX en de Virus in?).

Is er misschien iemand die hier meer van weet?

Hallo Wil,

Hoewel een 'oude' bekende van mij de EX5 heeft, kan ik daar niet zo veel over zeggen. Ik heb zelf een Virus Classic, dus dat is wel goed te vergelijken met jouw Virus. In de Virus kun je volgens mij het beste in Multimode werken, met behulp van de OEM versie van Sounddiver (gratis te downloaden op de site van Access) kun je dan bepaalde midikanalen uitzetten. Volgens mij hebben de meeste synths van de laatste tien jaar (dus ook EX5) wel deze mogelijkheid om midi-kanalen uit te zetten.

Als je maar over één midi in/out poort beschikt, kun je bijvoorbeeld standaard de kanalen 1-8 toewijzen aan de EX5 en 9-16 aan de Virus (of een variant daarvan). Werkte bij mij altijd.

Je kunt ook een usb-midihub kopen met meer uitgangen. Dan zet je de EX5 over Midi A en de Virus over B. Emu heeft er een met twee midipoorten voor ca 50,0 euro.

Greetz,

Jos

Het meespelen van de EX5 kan je uitzetten door Local op off te zetten (Utility->Midi->Local off)

En MSB/LSB is erg omslachtig. Je kan wel program change gebruiken en de banken op je Virus zelf kiezen. Lijkt mij het meest praktische.

Back