stukje live muziek knippen

TraiZor

Ouwe rot
voor de mensen die hun muziek 'live' maken via hardware sequencers: als jullie dat zo opnemen op harddisk, en jullie de slechte stukken eruit willen knippen, hoe doen jullie dat? ik gebruik sound forge daarvoor, maar als je er even iets langs zit met knippen loopt je timing door de war. ik moet iets hebben van dat je een bepaald blok er tussenuit kan halen..
maar hoe doen jullie dat?

ik zie niet zo goed waarom je slechte stukken zou opnemen

maar ik gebruik voornamelijk cool edit pro om te editten
hierin kun je inzoomen selecteren en de selectie vergroten met de shift-sleep muisfunctie

maar dat kan vast en zeker ook met soundforge

Ik krijg de indruk dat vooral de acid/techno jongens die hier zitten vaak werken met 'n loop van 4, 8 of 16 maten, die ze dan net zo lang laten lopen als ze zin in hebben. En dat ze dan terwijl dat loopt 'live' tracks muten/unmuten, aan filters draaien etc en het geheel in stereo opnemen.

De andere methode is natuurlijk om in je sequencer je hele arrangement op te bouwen, zodat je uit je neus kan vreten terwijl het geheel naar stereo gaat.

Zelf gebruik ik vaak de tweede methode, vooral voor tracks met 'n duidelijke 'song' structuur. Toch merk ik dat je met de eerste methode een organische opbouw krijgt, die je op 'n andere manier nooit zou maken.

Ik zou wel eens willen weten wie van jullie welke methode gebruiken.

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op Traizor's vraag: dat editen in je stereo eindmix, dat kan dus blijkbaar zonder dat je 't hoort?

Knipsel en plaksel..

Knipsel en plaksel..

Het is inderdaad verdomde lastig. Ik doe het niet zo vaak.. maar als ik het doe.. dan ongeveer zo:
  • Ik zoek een herkenbaar, terugkerend element in de opname, bijvoorbeeld een kick.
  • Ik meet de tijd/samples van een kick naar een andere (op meerdere plaatsen).. om de exacte BPM te bepalen.
  • Nu weet ik precies hoelang 4 maten (ik doe het altijd per 4) moeten zijn.. en kan ik met de kick als leidraad er lekker op los knippen en plakken.
Als je nauwkeurig te werk gaat (vooral stap 1 is erg belangrijk), dan is het resultaat echt goed. Je moet er wel voor zorgen dat nieuwe overgangen die ontstaan wel 'klinken'.. hehe..

Antwoord op LoFi..

Antwoord op LoFi..

LoFi, om even op jouw vraag te reageren: Wij doen het inderdaad op eerste manier.. Loop 4 of 8 maten eindeloos door.. en mute tracks 'on the fly'.

Dit werkt heel erg flexibel.. en live kun je echt a la minute inspelen op het publiek (of je eigen hersenkronkels).

Nadeel is dat je veeel tracks nodig hebt om een nummer interessant te houden/maken. Hierbij vind ik die functie van de RS7000 wel handig, waarbij je per nummer verschillende 'parts' kunt aanmaken .. waartussen je kunt switchen. Zeker in combinatie met (mute)scene's is dit errug flexibel.

Orgineel geplaatst door lo-fi
Ik krijg de indruk dat vooral de acid/techno jongens die hier zitten vaak werken met 'n loop van 4, 8 of 16 maten, die ze dan net zo lang laten lopen als ze zin in hebben. En dat ze dan terwijl dat loopt 'live' tracks muten/unmuten, aan filters draaien etc en het geheel in stereo opnemen.

Nee hoor, ik maak hele arrangementen en draai daarbij aan wat filter, amp etc knopjes

Ik heb het gevonden 8)
in sound forge kan je dmv auto region voor elke measure een region maken. het tempo is ook in te stellen.
als je 1 maat eruit wilt knippen dubbelklik je gewoon op die maat en druk op delete.. voila :)

let wel dat je de eerste beat precies op het 0-punt laat beginnen.

Back