Roland Fantom x6 vraagje !

remon171

Nieuwkomer
Heej peeps !

Even klein vraagje over men synthesizer...

Zou graag bestanden van de fantom naar mijn computer willen sturen. Nu is het zo dat ik bestanden op de fantom op 2 manieren kan opslaan. Als .svq & als .mid.

Lijkt mij logisch dat ik het als .mid zou moeten opslaan, en vanaf mijn computer de bestanden zou moeten kopieeren. Maar als ik het dan afspeel is het in standaart midi geluiden. What is it i'm doing wrong? Ik kan ook geen connectie maken met de software. Bij opstarten komt de foutmelding dat de fantom niet goed of helemaal niet is verbonden met de pc.

Anybody????

Zou erg dankbaar zijn als iemand mij hiermee zou kunnen helpen !

Wil je een midi bestand naar de PC sturen? Dat kan via USB, MIDI of Een SD kaart.
Als je via USB wilt versturen moet je de Fantom wel in de USB stand zetten. (Je hebt keuze uit MIDI of USB.... zie systeemmenu)

Staat wel in de manual hoor. ;)

Hey Barthology,

nu dat compact flash waarschijnlijk plaats zam maken voor alleen sd kaartjes
vroeg ik me af,gebruik jij zo'n pc card naar sd adapter
en zoja van welk merk en werkt dit goed???????

Greetz

Ronny

Origineel geplaatst door Bartology
Wil je een midi bestand naar de PC sturen? Dat kan via USB, MIDI of Een SD kaart.
Als je via USB wilt versturen moet je de Fantom wel in de USB stand zetten. (Je hebt keuze uit MIDI of USB.... zie systeemmenu)

Staat wel in de manual hoor. ;)

Ja dat klopt ! Heb ik gelezen :D

Mijn probleem is meer dat als ik het midi bestand afspeel op de pc ik alleen maar piano geluiden hoor. ( gm ) is dit volgens mij.

Maar ik dacht persoonlijk dat ik het misschien verkeerd opsla of verstuur?

Zou je wellicht jouw procedure in het kort kunnen uitleggen? :bekdicht:

Origineel geplaatst door ronnyvalder
Hey Barthology,

nu dat compact flash waarschijnlijk plaats zam maken voor alleen sd kaartjes
vroeg ik me af,gebruik jij zo'n pc card naar sd adapter
en zoja van welk merk en werkt dit goed???????

Greetz

Ronny

Ik zei SD he? Ik heb zelf een CF kaart in de Fantom-X zitten, met een CF PC Card Adapter.

Even een hijack van deze thread...

Ben noob op het gebied van sampling, maar zou er op zich wel wat mee willen doen in mijn Fantom X7, i.h.b. met sample libraries.
Heb 64 MB RAM geinstalleerd (kwam nog uit een oude computer, zonde om weg te doen als het ook in je synth past). Maarrrr, dat is alleen RAM, dus volatile memory. Om de samples op te slaan, heb je het interne geheugen nodig of... een extra memory card.

Heb je altijd een adapter nodig (zoals Bartology beschrijft)? Of gaan SD-kaarten rechtstreeks (dus zonder adapter) in het card slot achterin? Ik vermoed het laatste, maar ik begrijp de manual niet voor 100% zeker op dit punt, dus ff checke...
Enne: www.fantomized.org zegt bij hun FAQs dat je (volgens hen zeldzame) PCMCIA-kaarten nodig hebt. Is dat dan weer hetzelfde als SD? Want SD-kaarten zijn niet zo zeldzaam, als ik die even snel google...

Bartology? Iemand anders?

Hallo,Gertje,

de fantom heeft inderdaad een pc card slot, pcmcia kaartjes ga je inderdaad nog moeilijk vinden
maar je kan een pc card adapter kopen,
Roland spreekt over ééntje naar courante compact flash,maar volgens mij is het een
betere investering ééntje te kopen naar SD kaartjes,wat meer recente vorm
van geheugen kaartjes is.

Dit wordt dan eigenlijk een harde schijf in jou fantom hé,max 1 Gb schijfje waar je
songs en sampledata en patch,performance data kan op saven.
Nu je heb ook dacht ik een paar mb Ram in de fantom waar de samples die je erin zet
blijven,zelfs als de fantom wordt uitgezet,
heb mijn fantom ook maar net,dus zelf ook alles een beetje aan het uitzoeken :-)

Ook als je samplecdrom's wil gebruiken,weet dan dat de fantom tot nu toe geen akai cdrom's
aanneemt,alleen roland eigen formaat en zelfs deze moet je nog converteren
met de software die je erbij krijgt

Greetz

Ronny

Hallo,Remon171,

zoals ik al eerder heb gezegd,heb ook nog maar pas mijn Fantom

Vroeger had ik een Korg Triton,daar kon ik ook mijn song saven naar een standard Midi-file
kon dan kiezen uit midi -0 en -1,kan nu niet meer zo van buiten zeggen welke wat is
maar komt erop neer dan je met ééntje jou song naar een midi file kunt saven
met al de tracks apart met elke hun eigen midi-kanaal ofwel dus naar een midi-file
met maar één track en daarin hebben al de noten hun eigen midi kanaal.
Zo gaat dat ook vermoedelijk met de Fantom zijn,omdat dit standaard stuff is

Meer kan ik je voorlopig ook niet vertellen,

en in verband met dingen overzetten kan je inderdaad via USB,maar ga je zoals Bartology zegt
hem in bepaalde mode moeten zetten,was het nu storage mode,ach
voorlopig kan ik me moeilijk te juiste termen voor geest halen ;-)

Hopelijk heb je hier toch wat aan

Waarom altijd andere soorten kaartjes eigenlijk om in je synth, drumcomputer te steken :frons:? Ik heb nu een electribe staan thuis en om samples in te laden moet ik op ebay een smart media kaartje aanschaffen omdat die in de handel niet meer te verkrijgen zijn! Dat kan toch niet zeg dat wij moeten klooien met adaptors en dergelijke. Ik vind dat ontwikkelaars dit wel als een aandachtspunt mogen beschouwen. Misschien niet de mening van iedereen :).

Hallo,IIanfeust,
het probleem ligt echter met de fabrikanten van geheugenkaartjes die maar geen standaard
schijnen aan te houden,en de muziekindustrie moet altijd maar bijbenen,
daar nieuwe synth's pas rond de 3 jaar worden uitgebracht,
ze zouden beter werken met USB stick's of toch maar interne harde schijf ;-)
Denk dat het altijd wel zo ga blijven,omdat alles niet op één plaats wordt ontwikkeld,
en iedereen probeert zijn standaard te ontwerpen en die op te dringen :-)
Ach ja................... :-)
Wat doen we eraan ;-)

Wel ja het is geen ramp uiteraard en eerder gelegen idd aan kaartjemakers. Een usb-poort lijkt me toch ook wel beter, die bestaan nu toch al en lange tijd en zullen nog een ruime tijd in gebruik zijn. Zeker op de duurdere spullen zoals een electribe. Wel ja ik zat er mij gewoon aan te ergeren omdat ik niet meteen mijn samples kon laden in mijn electribe :) . Er wordt geen woord over gerept op de site van KORG van !!Opgepast Smart Media is niet langer in de handel verkrijgbaar!! ^_^. Nou goed ik heb er besteld in Duitsland via ebay en loopt wel los. Daarmee is dat ook even van mijn hart :peukie: .

yep :-)

yep :-)

Ja,je bent niet de enige die het moeilijk heeft met al die verschillende
geheugenkaartjes,laat nog staan als je nog synth's hebt met scsi interfaces
of interne zipdrives ;-) arggggghhhhhhhhhhh :-)

Een interne harde schijf is eigenlijk de max en dan een usb poort om je samples door te sturen
van een naar pc,kan je een hele library op die harde schijf kwijt :-)

Maar denk wel dat iedereen moet toegeven dat de instrumentfabrikanten hun best doen
als je eens bekijkt de kwaliteit van recente hardware synth's en dan die integratie
met pc via speciale editors,
zijn boeiende tijden hoor ;-)

Back