Fantom Progressive Rock presets

Laandodeman

Symfomaan
Ik ben erg tervreden over mijn Fantom S. Maar omdat de presets allemaal nogal hiphop, trance e.d. zijn georienteerd heb ik daar niet veel aan.

Weet iemand of er ergens op internet meer rock, liefst progressive rock, georienteerde presets te vinden/verkrijgen zijn?

wat versta je onder prog rock presettings? Denk dat dat toch erg divers is. Ben zelf al jaren bezig in het genre maar de sounds die ik gebruik zijn erg divers. Trons, leads, orgels, piano's, pads, strings etc.

Ik bedoel met name leads en pads. Trons, piano's, hammonds etc. heb ik al.

Ik speel zelf in het metalgenre (melodic/prog) en ik kan je vertellen dat er niet zoiets bestaat als "progressive rock, georienteerde presets"

Piano's, strings en pads kan je toch zelf maken idd... Wat wel handig kan zijn is een jens lead. Hier misschien iets wat je kan gebruiken?

Korg voices zijn overal te vinden, voor Yamaha en Roland is het wat lastiger. Zelf de opbouw van geluiden onder de knie krijgen is misschien makkelijker.

Ja...kom op er zit een supergroot LCD scherm op, zelfs een paar draaiknopjes en die COSM dinges das toch wel een atlantische oceaan van mogelijkheden om zelf je sounds te programeren niet? Gewoon een leadsound presetje pakken en aan de slag (om die akelige trance soundfeel weg te krijgen haal je eerst de effecten weg en zet je de resonantie hoger en de cut off wat lager)

Er zijn toch weinig synths makkelijker te programmeren dan de Rolands lijkt me? Zeer overzichtelijk systeem, dat amper van struktuur is veranderd sinds de JD's, JV's etc. Wel flink uitgebreid in de mogelijkheden.

Als je de vier tones beschouwd als vier oscillators zijn het allemaal bakken waar je snel op wegfietst. Niet te vergelijken met de doorgeschoten minitieuze struktuur van de recente Yamaha's.

Met smackos eens: effecten uit en zelf opnieuw programmeren (of een externe fx unit gebruiken) en natuurlijk de beleefde Roland middle of the road sound instellingen aanpakken.

Uit die Rolands valt zat leuks te halen, ondanks al het bekende gemekker hier over ´niets interessants van Roland uitgekomen sinds de Jupiters...' Vaak dezelfde figuren die de presets van de V Synths snel beu waren, en in het begin de Evolvers afkraakten. En dat zijn respectievelijk toch (twee van) de meest vernieuwende c.q. eigenzinnige bakken die de laatste jaren op de markt gekomen zijn...

Origineel geplaatst door Laandodeman
Pfff, zelf programmeren op een Fantom.... ?

Nou ik ben misschien erg dom, maar ik heb gisteren een paar uur zitten zoeken naar hoe ik een simpele zaagtand als uitgangspunt kan gebruiken voor een lead.

Niet gelukt.

Ben ik nou gek?

Er zitten toch echt een boel SAW waves in:

0455 Unison Saw A

0456 Unison Saw B

0457 Unison Saw C

0458 Super Saw A

0459 Super Saw B

0460 Super Saw C

0461 Trance Saw A

0462 Trance Saw B

0463 Trance Saw C

0464 Alpha Rave

0465 Saw Sync A

0466 Saw Sync B

0467 Saw Sync C

0546 TB303 Saw HD

0547 Custm Saw HD

0548 MG Saw HD

0549 OB2 Saw HD

0550 DigitalSawHD

0551 Calc.Saw

0552 Calc.Saw inv

0553 Synth Saw

0554 JD Syn Saw

0555 JD Fat Saw

0556 JP-8 Saw

0557 P5 Saw HD

0558 D-50 Saw

1217 Low Saw1

1218 Low Saw1 inv

1219 Low Saw2

ftp://ftp.roland.co.jp/pub/roland/japan/patch/Fantom-S-S88_Wave.txt

Aha, je moet dus door al je waves heen gaan. Ik maar zoeken naar een speciale instelling.... Maar thanx Smackos.

Blijft een punt dat ik de Fantom allesbehalve intiuitief vind qua programmeren. Begrijp me goed, ik ben er heel tevreden mee (was een van de weinige werkstations die samples inlaadt bij het opstarten), de geluiden zijn goed en ik gebruik 'm veel.

Maar een lekkere vette moog-achtige lead: ik ga het 's proberen maar ik denk dat me dat gewoon niet lukt op de Fantom.

Als je die MG waves gebruikt kom je een heel eind denk ik, mg saw op tone1, mg bass op tone2, even een juicy24dB filter instelling erover en wat portamento erbij

ProgSounds.. Ja, dat is die site van Luca Capozzi toch? Ik ken hem via het JR forum. Ik weet niet hoe zijn Roland sounds zijn, maar wat ik daar download is allemaal even geweldig 8) zeker een bezoekje waard.

is een roland JD800 niets voor je? Lekker werken met schuifjes en makkelijk in de bediening... Veel vriendelijker dan die fantom als ik je zo op het eerste gezicht hoor (heb geen ervaring met hoe de fantom werkt dus ook totaal geen idee erover)

Met die bak kan je alles. Strings, pads, leads...
Zolang je maar een andere bak gebruikt voor vintage dingen (trons, EP's etc.)

eventueel JD990 als rackmodule (maar dan heb je weer menutjes) met een vintage expansieboard eraan...

Ik denk niet dat een JD990 een verbetering is op een Fantom S want in de Fantom S zitten volgens mij al bijna alle JD990 sounds (ook de vintage) en de interface van de S is toch een tikje gebruiksvriendelijker met het grote scherm en de draaiknoppjes....maar dit geld natuurlijk niet voor de JD800...de interface dan.

Origineel geplaatst door Laandodeman
Aha, je moet dus door al je waves heen gaan. Ik maar zoeken naar een speciale instelling.... Maar thanx Smackos.

Blijft een punt dat ik de Fantom allesbehalve intiuitief vind qua programmeren. Begrijp me goed, ik ben er heel tevreden mee (was een van de weinige werkstations die samples inlaadt bij het opstarten), de geluiden zijn goed en ik gebruik 'm veel.

Maar een lekkere vette moog-achtige lead: ik ga het 's proberen maar ik denk dat me dat gewoon niet lukt op de Fantom.

Op de speciale Fantom site van Roland http://www.fantomized.info/ staat een goed downloadbaar handboek c.q. cursus voor de Fantoms http://rolandclan.info/en/documents/fantom-s-fantom-x van Artemiy Pavlov.
Zou voor de wat gevorderden zijn, maar dat heeft eigenlijk meer betrekking op het hebben van wat basiskennis van synths. Probeer dat eens door te nemen terwijl je achter de synth zit. Succes ermee!

Origineel geplaatst door smackos
Ik denk niet dat een JD990 een verbetering is op een Fantom S want in de Fantom S zitten volgens mij al bijna alle JD990 sounds (ook de vintage) en de interface van de S is toch een tikje gebruiksvriendelijker met het grote scherm en de draaiknoppjes....maar dit geld natuurlijk niet voor de JD800...de interface dan.

interface technisch had ik dat idee dus ook. Weet wel dat die fantom ongetwijfeld JD800 presettings zal hebben en dezelfde mogelijkheden maar qua interface gaat er niets boven knoppen en sliders in dit geval. Heb het idee dat dat veel handiger is voor de persoon in kwestie :)

Back