Ik ben zelf de zeer gelukkige bezitter van een S5000; naar mijn mening de sampler die het hoogst scoort op 'ease of use', ook zonder computer. Wat wil je ook met dat enorme display en het simpel opgebouwde Akai OS. De S5/6000 heeft voldoende synthese mogelijkheden: 3 envelopes, 2 LFO's (midi syncable), 'n flinke berg verschillende filters, etc. Ik had 'n tijdlang 'n aantal gesamplede en geloopte rauwe golfvormen van m'n Pulse in het geheugen, om pads en strings enzo te maken voordat ik m'n eerste polysynth kocht. Dat werkt prima, als je basis-golfvormen goed zijn. De S5000 kost echt geen drol meer tegenwoordig; 999 nieuw bij Feedback zag ik laatst. Als je ingebouwde FX wil moet je de vrij dure EB20 kaart aanschaffen (2 reverb en 2 multi FX kanalen, 20bit), of gelijk voor de S6000 gaan, die heeft die kaart standaard. Dat laatste is sowieso wel 'n goed idee, want dat afneembare panel en standaard 16 analoge outputs zijn ook wel handig

.
MAAR: Ondanks dat ik 'n enorme Akai-fan ben, moet ik je voor het synthese en FX gebeuren toch 'n EMU e-6400 Ultra mèt RFX kaart aanraden. Qua (midi) modulatie routings, FX-routings en synthese-mogelijkheden gaat die nog een stuk verder, en de algemeen geldende mening is dat EMU filters nog net 'n tikje beter klinken dan die van Akai. En die filters zal je veel gebruiken als het je ook om de synthese-capaciteiten van het apparaat gaat. Ik geloof dat je in die EMU zelfs ROM-boards van de Orbit/Planet Phatt/Proteus etc. kan prikken; dan heb je echt 'n soort ingebouwde ROMpler. Het OS van EMU is iets ingewikkelder, maar als je dat eenmaal gewend bent maakt dat ook geen fuk meer uit lijkt mij.
Kort gezegd: allebei topbakken waar je jaren mee vooruit kan. Akai is wat makkelijker en sneller, EMU gaat wat dieper.
Voor minder dan 'n S5/6k of EMU ultra zou ik niet gaan met die prijzen van tegenwoordig, als je een 'diepe' sampler zoekt.
Check
www.akaipro.com en
www.emu.com voor exacte specs (duh).
Oh, de Yamaha A5000 is ook 'n capabele sampler, maar staat nou niet echt bekend om 'ease of use'.