sampler met synthese

TraiZor

Ouwe rot
ik zoek een sampler dat moet voldoen aan de volgende criteria:
- min. 128mb ram
- goed en makkelijk te bedienen ZONDER computer
- goede synthese mogelijkheden: veel FX met flexibele routing mogelijkheden, ook met filters en LFO's
- moet akai cd's kunnen inlezen

het synthese gedeelte vind ik misschien nog wel het belangrijkst, samen met de bediening.
Wat is voor mij de beste optie?

PS. ik hoor trouwens weinig over de kurzweil samplers op dit forum?

Akai S5000

EMU ESI-4000 ? Of die yammiehammie die OnAcid te koop heeft ? Dat lijkt me nou echt een superrelekste baK !
Jij hebt toch ook een rm1x of niet ? Dan lijkt het me wel duidelijk dat je die yamaha moet kopen !

De akai S5000/6000 heeft geen synthese van zichzelf. en over de kurzweil zou ik even goed nadenken want
die heeft echt een kl**ebediening. kan eigenlijk weinig samplers bedenken die ook synthese hebben.
Misschien kan je het bedrag wat je voor het app. wat je zoekt doormidden delen en een sampler + synthesizer kopen.
werkt denk ik makkelijker zeker als je zonder computer wil werken. hoef je niet door al die rotmenu's heen.
iig suc6

yamaha A-series of EMU idd...

Olaf

Ik ben zelf de zeer gelukkige bezitter van een S5000; naar mijn mening de sampler die het hoogst scoort op 'ease of use', ook zonder computer. Wat wil je ook met dat enorme display en het simpel opgebouwde Akai OS. De S5/6000 heeft voldoende synthese mogelijkheden: 3 envelopes, 2 LFO's (midi syncable), 'n flinke berg verschillende filters, etc. Ik had 'n tijdlang 'n aantal gesamplede en geloopte rauwe golfvormen van m'n Pulse in het geheugen, om pads en strings enzo te maken voordat ik m'n eerste polysynth kocht. Dat werkt prima, als je basis-golfvormen goed zijn. De S5000 kost echt geen drol meer tegenwoordig; 999 nieuw bij Feedback zag ik laatst. Als je ingebouwde FX wil moet je de vrij dure EB20 kaart aanschaffen (2 reverb en 2 multi FX kanalen, 20bit), of gelijk voor de S6000 gaan, die heeft die kaart standaard. Dat laatste is sowieso wel 'n goed idee, want dat afneembare panel en standaard 16 analoge outputs zijn ook wel handig :).

MAAR: Ondanks dat ik 'n enorme Akai-fan ben, moet ik je voor het synthese en FX gebeuren toch 'n EMU e-6400 Ultra mèt RFX kaart aanraden. Qua (midi) modulatie routings, FX-routings en synthese-mogelijkheden gaat die nog een stuk verder, en de algemeen geldende mening is dat EMU filters nog net 'n tikje beter klinken dan die van Akai. En die filters zal je veel gebruiken als het je ook om de synthese-capaciteiten van het apparaat gaat. Ik geloof dat je in die EMU zelfs ROM-boards van de Orbit/Planet Phatt/Proteus etc. kan prikken; dan heb je echt 'n soort ingebouwde ROMpler. Het OS van EMU is iets ingewikkelder, maar als je dat eenmaal gewend bent maakt dat ook geen fuk meer uit lijkt mij.

Kort gezegd: allebei topbakken waar je jaren mee vooruit kan. Akai is wat makkelijker en sneller, EMU gaat wat dieper.
Voor minder dan 'n S5/6k of EMU ultra zou ik niet gaan met die prijzen van tegenwoordig, als je een 'diepe' sampler zoekt.
Check www.akaipro.com en www.emu.com voor exacte specs (duh).

Oh, de Yamaha A5000 is ook 'n capabele sampler, maar staat nou niet echt bekend om 'ease of use'.

Origineel geplaatst door lo-fi
Oh, de Yamaha A5000 is ook 'n capabele sampler, maar staat nou niet echt bekend om 'ease of use'.

dat komt vnl. omdat de meeste gearsluts zo vastgeroest zijn dat ze compleet in de war raken als een multi-timbrale setup een "program" heet, en een program een "sample" of "samplebank" heet..... meer is het nl niet ;)

en als ik me niet vergis hebben ze daarom bij de A4000 en A5000 speciaal een alternatieve usermode ingebakken waar je die terminologie wel gewoon op de oude manier kan toepassen

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
dat komt vnl. omdat de meeste gearsluts zo vastgeroest zijn dat ze compleet in de war raken als een multi-timbrale setup een "program" heet, en een program een "sample" of "samplebank" heet..... meer is het nl niet ;)

en als ik me niet vergis hebben ze daarom bij de A4000 en A5000 speciaal een alternatieve usermode ingebakken waar je die terminologie wel gewoon op de oude manier kan toepassen

Olaf

Precies. Dat is mij al veel te ingewikkeld. :)

Ik koop ook geen auto waar het gaspedaal links zit. :):):)

Waarom heet een synthesizer een synthesizer en een sampler een sampler?
Is een module met alleen ROM geluidjes wel een synthesizer?

veel verschillende meningen.. maar dat betekent juist dat eigenlijk elke aankoop wel goed is.
Maar die A4000/A5000, die is wel een beetje overzichtelijk? Kunnen alle parameters met midi worden bestuurd? want dan gebruik ik daar een midicontroller voor, om het gebruik wat vlotter te maken.

Origineel geplaatst door murphi

Jij hebt toch ook een rm1x of niet ? Dan lijkt het me wel duidelijk dat je die yamaha moet kopen !

is dat echt een groot voordeel dat je bij dezelfde fabrikant blijft? waar ligt dat dan aan?

Misschien is het wel handig om te zeggen waarvoor ik de sampler wil gaan gebruiken: ik wil gewoon er lekker lang mee kunnen klojen zodat je er de meest freaky en vage geluiden uit kan halen.. ik zal dus niet acoustische piano's in gaan laden of een sampleset gaan maken van een gitaar ofzo.

Volgens mij was de Akai series meer geschikt voor realistische geluiden (dus soundbanks), en geen uitblinker in synthese. Maar dat is wat ik slechts gelezen heb in userreviews.

Zelf ben ik van mening dat als je verschillende merken gaat kopen je uiteindelijk meer andere geluiden hebt dan alles van een fabrikant te kopen. Want meestal dat het geluid overeen komt met modellen die op dezelfde technologie zijn gebouwd. En met een ander merk kun je andere type filters, effecten etc gebruiken wat een zeer grote invloed heeft op het geluid.

Origineel geplaatst door fuse
Zelf ben ik van mening dat als je verschillende merken gaat kopen je uiteindelijk meer andere geluiden hebt dan alles van een fabrikant te kopen. Want meestal dat het geluid overeen komt met modellen die op dezelfde technologie zijn gebouwd. En met een ander merk kun je andere type filters, effecten etc gebruiken wat een zeer grote invloed heeft op het geluid.

Ja, qua geluid is juist verschillende fabrikanten een voordeel. Maar is het niet zo dat als je een A4000 aansluit op een Rm1x dat alle knoppen zoals decay, reverb, filters precies zo werken op de samples als je zou verwachten, en dus de workflow een stuk sneller gaat?

Bij mij gaat meteen Kurzweil door mijn hoofd als ik je vraag zie. Het is wel een behoorlijke pittige machine die ik niet kan aanraden voor iedereen. Tja, je vraagt nogal wat van enkele een bak dus het is niet verwonderlijk dat daar een stevige architektuur bij om de hoek komt kijken. Sla de K2000 maar over want die heeft maar max. 64MB aan sample geheugen. Dus begin meteen met een K2500 of de K2600. Volgens bronnen die ik heb in Nederland zijn die dingen heel moeilijk te leveren op dit moment en ik kan zelf nog heel goed herinneren dat ik bijna 10 mille heb neergelegd voor een nieuwe K2500RS een vijf a zes jaar geleden in Nederland toen ik daar nog woonde. Het is zeker een machine die past bij je wensen alleen moet je klaar zijn om diep in de machine te duiken. Programma's zoals SoundDiver verlichten de pijn een beetje maar het blijft een joekel van een instrument.

Als je het aandurft dan zal de Kurzweil zeer zeker geen teleurstelling zijn. Maar je bent gewaarschuwd... en mensen... er is een heel groot verschil tussen een synthesizer zoals de Kurzweil (die toevallig ook kan samplen) en dedicated samplers zoals de Akais en de Emus. Je kunt een sampler geen synthesizer noemen alleen maar omdat ie resonante filters heeft. Met de Kurzie kun je zo'n beetje alle synthese vormen loslaten op een waveform die je maar kunt bedenken en dat is *voordat* ie de zooi door de filters stuurt. Dat wilde ik effe kwijt :)

Groetjes,
Eric

Voor Fuse.

Een module met ROM is een sample player en geen synth. Een synth Is voor mij een aparaat waarmee je dmv knopjes van geluid kan veranderen (juno 6/60/106 en dergelijke bakken)

Origineel geplaatst door hitman
Voor Fuse.

Een module met ROM is een sample player en geen synth. Een synth Is voor mij een aparaat waarmee je dmv knopjes van geluid kan veranderen (juno 6/60/106 en dergelijke bakken)

Voor mij is een synth een ding waarmee je op electronische wijze klanken kunt maken... :gaap:

Precies. (grotendeels)

Eric heeft gelijk

Eric heeft gelijk

Kurzweil K2500S, K2500XS, K2600S, K2600XS voldoen aan al je
wensen. Vergt veel studie & doorzettings vermogen maar er zijn dan mooie staaltjes
op mogelijk, vraag maar aan Paul Dillen (www.dlnsound.com).
Bovendien kun je met de goede ingebouwde sequencer en de resampling binnen
je Kurzweil een volledige productie maken....ophet branden van de CD na.
Neem wel de KDFX optie erbij, de beste interne FXkaart + mixer die ooit in een
synthesizer werd gebouwd. Ook de ROM kaarten zijn fantastisch en zullen je heel
wat CD-roms besparen (honderden verbuigbare geluiden staan klaar als je de synth aanzet).
Bij de 2600 serie kun je nog extra piano & vintage keyboards kaarten kopen.

Ga voor MP3 demo's naar: www.kurzweilmusicsystems/downloads
of direkt naar de ftp site: ftp.youngchang.com/pub/Kurzweil/Audio_demos/MP3

Kurzweil : Hearing is believing ...zoals ze daar beweren. Oordeel zelf.

ISPdeRuiter

Als jij je Nordrack verkoopt voor 1000 euro, heb je geld Allen :D

Back