Welke buizen moet ik nemen?

Laurens O

Sta op en scheur!
Heeej jongens,

IK wil binnenkort m'n MPA Gold gaan pimpen met nieuwe buizen, gewoon om eens te kijken of ik verbetering kan krijgen ten aanzien van het "opwarmen" van m'n geluidjes. Hij is nu al leuk, maar ben toch erg benieuwd of ik er meer uit kan krijgen, ik heb namelijk het idee dat het allemaal nog wel wat warmer kan.

Nou ben ik echt een Tube-Noob, daarom zou ik willen vragen of er mensen zijn die hun ervaringen met en kennis over verschillende merken en types buizen willen delen.
Ik heb natuurlijk hier en daar al onderzoek gedaan, zo zie ik vaak Mullard 12AT7 en 12AX7 genoemd worden, of bijv. dingen van Telefunken, Tung Sol etc.
En dan ook meteen de vraag: Zijn NOS buizen nou echt zoveel beter dan nieuwere? Ik heb gehoord/gelezen dat de verschillen vaak subtiel zijn, maar ben toch wel benieuwd of het nou echt al dat geld extra waard is.

Wat dus mijn uiteindelijke doel is, is hetgeen ik er doorheen jaag (synths, beatjes enzo) wat warmer en smoother te maken. Een beetje een aangename kleuring dus.

Natuurlijk blijft het altijd een kwestie van smaak, maar ik hoop dat ik in ieder geval een beetje in de goede richting geduwd kan worden.

Ik zou zeggen, barst los allemaal! :D

Hier is al heel veel over gepost.

Ja er is veel over pre-amps en andere apparaten met buizen gepost, maar ik heb weinig over de buizen zelf kunnen vinden. Of heb ik iets gemist?

grappig, voor het eerst dat ik hier ietslees over de ART MPA gold...
ik zit er al een tijdje naar te kijken.

ik heb geen idee wat er standaard aan buizen in zit, sovtek , ehx ofzo ?

er is hier op het forum al redelijk wat geschreven over New Old Stock buizen. het blijven oude buizen dus je hebt aardig wat kans dat ze gewoon niet meer helemaal luchtdicht e.d. zijn. vaak betaal je ook een belachelijk bedrag ervoor.

kijk eerst eens wat er in zit (in mijn ART pro VLA compressor is het EHX 12au7)
misschien gewoon eens een setje JJ of Tungsol proberen :)

kijk hier anders even http://www.drtube.nl/tubeshop.htm

Zover ik weet is er ook al redelijk wat over de buizen zelf gepost hoor. Maar zoeken kan af en toe stroef gaan idd.

Hahaha, heerlijk die synth-humor! Jullie hebben echt niks te doen he!? :D

In ieder geval bedankt tot zover, heb nog een keer wat grondiger gezocht en wel iets meer info gevonden.
Maar dan nog blijft het allemaal redelijk vaag :erm: Ik denk dat ik maar 1 ding kan doen, en dat is zelf ondervnden wat ik het beste vind (blijft jammer dat je tubes niet ff snel kan terug-ruilen via zo'n web-shop) Dus ik ga de gok wagen, en begin met een setje 12AX7's van JJ, ben benieuwd!

elektrovolt: Ik heb nog niet de moeite genomen om te kijken wat er momenteel in zit (je kent het wel, zit netjes weggewerkt midden in een vol rack, ben een beetje lui...). Maar is natuurlijk wel handig om dat eerst te doen voordat ik stomtoevallig (dat soort dingen gebeuren me altijd) de zelfde buizen in huis haal :)

hoogstwaarschijnlijk zijn het EHX buizen die er in zitten. maar die preamp, bevalt hij een beetje verder ? ik heb er geen ervaring mee, maar vind het wel een interessant ding.

Re: Welke buizen moet ik nemen?

Origineel geplaatst door Laurens O

Nou ben ik echt een Tube-Noob, daarom zou ik willen vragen of er mensen zijn die hun ervaringen met en kennis over verschillende merken en types buizen willen delen.
Ik heb natuurlijk hier en daar al onderzoek gedaan, zo zie ik vaak Mullard 12AT7 en 12AX7 genoemd worden, of bijv. dingen van Telefunken, Tung Sol etc.
Je kunt misschien ook Sovtek en Siemens buizen proberen. Zijn acceptabel onder de audiofielen.
Voor meer info kun je ook zoeken op diyAudio en dan specifiek in het "Tubes" forum of "Vintage" forum.

Back