verschil juno 60 en 106

De Juno-60 komt uit 1982, de JX-3P uit 1983 en de Juno-106 uit 1984 volgens mij. Ze zijn wel gelijktijdig in productie geweest neem ik aan.

Roland heeft zelfs plotters gemaakt in het verleden :D

Maargoed... er is dus (zoals ik velen mag geloven ;) ) verschil in geluid tussen de Juno-6/60 en de 106.

Opzich is wel interessant om te weten wat er dan precies zo verschillend is in de klank en waardoor dit technisch wordt veroorzaakt. Wanneer zal het mysterie ontrafeld worden? :)

ik heb voorheen een 106 gehad, welke ik na een tijd heb verkocht omdat ik het zat was dat ie voo de tweede keer kapot was. Het geluid vond ik daarentegen erg fijn.

Nu heb ik sinds een tijdje een 60, om toch het geluid weer in huis te hebben, maar ik vind het verschil behoorlijk groot. Het is moeilijk vergelijken omdat er anderhalf jaar tussen zit, maar adhv een aantal trakcs die ik origineel met de 106 had gemaakt en nu met de 60 doe, merk ik het wel op.

De 60 ligt veel moeilijker in de mix, dat vind ik eerlijk gezegd wel een tegenvaller. Ik had het wel eens gelezen, maar merk het nu zelf en dat is best lastig. De 106 lag altijd heerlijk in de mix.

Verder mis ik zeker de portamento van de 106, die ook erg lekker klinkt en poly 1 en poly 2. Met name met poly 2 op de 106 kan je heerlijke stringmelodies maken, die ik op een of andere manier op de 60 niet voor elkaar krijg.

al met al zou ik bijna zeggen dat ik de 106 bruikbaarder vind, maar dan zou ik ze eigenlijk naast elkaar moeten testen..

Back