(midi) klavieren/verlengen

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
:okdan: Ben een klein tijdje weer weg geweest...

Ik was het volgende aan het bedenken;

Ik heb een Virus TI polar ( 3,5 octaafs)

Als ik nu een 3-5 octaafs midi-klavier bijkoop, kan ik de 2 klavieren/midi instrumenten dan zo instellen dat het 1 toetsenbord van 88 keys zou kunnen
worden...?

Hoe is dat in te stellen ??

Maar ook afzonderlijk van elkaar te gebruiken met gewoon hun eigen bereik...?

Wat is hier allemaal in mogelijk...?

Fijn weekend allemaal :biertje:

Het is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk.... ??

Wat zouden voors en na's zijn van dit idee ??

Stel dus bijv. dat het een Virus TI polar en een 61 toetsen Korg midi-klaviertje wordt ? :erm:

Origineel geplaatst door jaccis
Het is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk.... ??

Attachments

• 2keys.jpg
    2keys.jpg
    19,9 KB · Bekeken: 92
@6trak ;)
onmogelijk. hoe kun je nou niet weten dat midi merger begisch is voor midi interface.
in het enges weet ik niet. was ook iets met muzikanten tussengezicht dacht ik ook.

@cassis
hoe je het ook instelt.
ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. en dat kan heus wel werken.
maar je kunt er nooit één toetsenbord van 88keys van maken als je maar twee keer 3.5 oktaaf hebt.

en vergeet het zagen en knutelen niet om het in één kast te krijgen.

midi??

midi??

Midi Mergen betekent samenvoegen, zo'n interface heeft een processor en geheugentje aan boord en krijgt de voeding uit de gnd en pin 4 en 5 van dat 5 polige stekkertje van een van de twee ingangen..

Omdat midicommando's bestaan uit een startbit,kanaalnibble (4 bits) opdrachtnibble (4bits)
nootnummer (8bits waarde 0-127) en velocity (8bits waarde 0-127) die kompleet moeten blijven, zorgt dat professortje in de interface dat ze aan de uitgang na elkaar verzonden worden. Buiten dat omdat de midi communicatie is gebaseerd op een stroomlus kan je niet zomaar twee midi uitgangen parallel zetten. Misschien zo een verklaring van het woord midi-merger.

Het id moet imo wel werken zo idd de tweede transpose +45

groeten
Frans:eureka:

maar even serieus hoef je niet te mergen.

je hebt gewoon de synth met 3,5 oktaaf klavier
je neemt een masterkeyboardje van 3 oktaaf

dan transponeer je je synth één of twee oktaaf omhoog of omlaag (afhankelijk van of je je extra keyboardje links of rechts wilt plaatsen van je synth)(maar dat kun je evt uitgebreid zelf proberen).

dan leg je dus het keyboardje er aan de juiste kant naast. trek een kabeltje van keyboardje out naar synthje in. klaar.transponeer evt ook het masterkeyboardje naar gewenste toonhoogte.

dan heb je waarschijnlijk wel een overlappende C. maar da's niet zo erg lijkt me.

nou is het wel heel uitgekauwd hoor.

Origineel geplaatst door fas55
Het id moet imo wel werken zo idd de tweede transpose +45
erm... 3 octaven + een halve, dus ( 12 * 3 ) + 6 = 42
toch? ;)

Origineel geplaatst door Roel
maar je kunt er nooit één toetsenbord van 88keys van maken als je maar twee keer 3.5 oktaaf hebt.
maar daar komt ie makkelijk aan... zie:

Origineeltje geplaatst door jaccisje
Stel dus bijv. dat het een Virus TI polar en een 61 toetsen Korg midi-klaviertje wordt ? :erm:

61 toetsen + 42 toetsen (3,5 octaaf) maakt nutuulk al 103...

Laatst gewijzigd:
@6trak ;)
onmogelijk. hoe kun je nou niet weten dat midi merger begisch is voor midi interface.
potver... die roel ook altijd :o:

dan heb je waarschijnlijk wel een overlappende C. maar da's niet zo erg lijkt me.
zo lang je hem op beide keyboards niet tegelijkertijd indrukt niet idd, ff uitgaande van :)

maar even serieus hoef je niet te mergen.

....dan leg je dus het keyboardje er aan de juiste kant naast. trek een kabeltje van keyboardje out naar synthje in. klaar.transponeer evt ook het masterkeyboardje naar gewenste toonhoogte.

zou dat wel zo slim zijn? wel als je het synthje slechts en alleen als masterkeyboardje gebruikt en niet meer als synthje...
jij bedoeld dus ditje:

Attachments

• seqthru.jpg
    seqthru.jpg
    17,9 KB · Bekeken: 106
ja 6 je hebt gelijk ook.

als je vanaf keyboardje en van synth in sequencer wil gaan opnemen dan moet je toch gaan mergen.
dan blijft de Midi In van het synthje idd vrij en da's wel handig als je ook nog de geluidjes uit het synthje wil gebruiken :)

het synthje moet dan tevens op Local Off worden gezet nutuulk, maar dat lijkt me logisch...

Wellicht toekomstig geplaatst door jaccis
Waarom moet de synth op Local Off staan dan?
Omdat je anders het geluid 2x hoort, 1x locaal (op de synth zelf) en 1x als het via Midi terug het synthje in komt.

Back