goed midi klavier

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het orienteren op een goed midi klavier.
Wat ik graag wil:

Niet-, of semi-gewogen toetsen.
49 toetsen (want het klavier mag gezien de afmetingen van mijn bureau niet breder zijn dan 1 meter).
Pitchbend
Modulatiewiel
pedaal ingangen (hold en expressie)
polyfone aftertouch en velocity.

Ik had mijn zinnen aanvankelijk gezet op een Ensoniq SQ80. Dan betaal je wat, maar dan krijg je er meteen een mooie synth bij.
Maar gisteren ontving ik een EMU (Creative) Xboard 49. Deze had ik goedkoop gekocht omdat ik ook graag een klein goedkoop licht klaviertje wilde waar ik makkelijk mee kon sjouwen.
Tot mijn grote verrassing is dat een heel fijn apparaat waar ik eigenlijk dik tevreden over kan zijn.
Maar: deze heeft geen polyfone aftertouch en dat wil ik toch wel erg graag hebben.

Het heeft me in ieder geval aan het denken gezet over de mogelijk een redelijk goedkoop klavier met polyfone aftertouch i.p.v. gelijk honderden euro's neer te leggen voor een SQ80.

Heeft iemand aanraders paraat?

Ik vond de Xboard 49 destijds ook een heel fijn dingetje. Een keyboard met polyfone AT staat ook hoog op de lijst maar ik heb buiten de Ensoniqs ook niks betaalbaars kunnen vinden.
De QuNexus van Keith McMillen heeft polyfone AT maar die is nou niet bepaald geschikt om een stukje Liszt op te spelen. https://www.keithmcmillen.com/products/qunexus/

Heel herkenbaar. Ik heb ook heel veel verschillende geprobeerd en kwam uit bij de Emu's. Je kan ook nog de shortboard proberen, dat is een xboard met een hele fijne geluidsmodule.
De enige polyfone aftertouchversie die ik ook had was van Elka maar die was wel erg lomp.
Dx, Sy en Ex synths van Yamaha spelen ook fijn maar ook geen pat.
Ik vind pat trouwens ook erg mooi maar niet altijd even bruikbaar maar dat ligt aan je toepassing, ik neem aan dat je het met name live wil gebruiken?

Poly AT in combinatie met 49 toetsen reduceert de keuze aanzienlijk. Alles wat high-end genoeg is voor Poly AT heeft over het algemeen 61 toetsen.

Is een Roli Seaboard Rise niks? :)

Waldorf Blofeld Keys - de zwarte dan want de witte voelt anders ;). Nee zonder gekheid, een Blofeld Keys gebruikt het duurdere Fatar keybed dat ook in een Access Virus en Moog Voyager zit.
Oh wacht, moest polyfone AT op zitten en dat heeft ie niet...

Voor wat het waard is: ik vond de SQ80 echt niet zo prettig spelen, heel 'klakkerig' keyboard.
Het is niet bepaald een vestzak CS-80 ofzo...
Als je 'm juist wil inzetten als masterkeys weet ik niet of dat de vrij hoge vraagprijs ook wel waard is.

Voor wat het waard is: ik vond de SQ80 echt niet zo prettig spelen, heel 'klakkerig' keyboard.
Het is niet bepaald een vestzak CS-80 ofzo...
Als je 'm juist wil inzetten als masterkeys weet ik niet of dat de vrij hoge vraagprijs ook wel waard is.

Dat heb ik ergens anders ook gelezen inderdaad.
Hoe werkt de aftertouch?
Werkt dat goed (ofwel, is deze gevoelig genoeg?) of is het zo'n typische JX10 achtige aftertouch waar je met heel je lichaamsgewicht op moet gaan hangen voordat er wat midi data uit komt?

Wist niet dat er zo zoveel polyaftertouch klavieren waren, aftertouch dat wel , maar monofoon
Interessant

Er probeert hier al een tijdje iemand twee SY-85's aan de man te brengen. De SY-85 had een goddelijk keyboard en ik had hem gewoon niet moeten verkopen. Destijds weg gedaan omdat het niet echt een synth was en samples inladen te ingewikkeld maar achteraf gezien waren de strings ook gewoon enorm dik, prima master keyboard en je hebt nog een berg geluiden er bij. De QY700 klonk helemaal nergens naar er naast.

Tav "zware ( mono) aftertouch zoals bv bij de jd 800:
Is aan te passen relatief eenvoudig middels parallel-pot erbij zetten
Denk zet het er maar bij
Poly aftertouch is natuurlijk ander verhaal, ben ik te weinig tegengekomen om iets zinnigs over te zeggen ..

De vraag is (je moet het zelf weten natuurlijk) hoe belangrijk is poly AT precies voor jou?
Dwz poly AT staat zoals gezegd niet gelijk aan "een goddelijk spelend keyboard".
Heb je specifiek synths die poly AT ontvangen (dat zijn er ook niet heul veel) en zo ja, wil je dat perse live bespelen. Een gemakkelijke tussenweg is mono AT inspelen en dan de curves in een DAW omzetten naar poly AT en dan wat subtiele verschillen introduceren. Of gewoon controller midi cc curves overzetten naar poly AT curves bijv.

Voor 80 euro heb je een Q49 van Alesis, met modulatie pitchbend en 1 instelbare CC,
super licht verplaatsbaar dinkie voor erbij, als je niet te hoge eisen stelt zoals een pianist.

Heeft ook een MIDI out poort!!! ( MUST HAVE ) , en over adapter voedbaar ( niet meegelevert ).
De rest is allemaal rommel via USB, daarom is die Alesis beter.

Je kan ook eens nadenken over het gebruik van "HD" midi... midi is 7 bit. Er bestaat nu 14bit...

Hd midi? Waar is dat voor nodig? Is er meer info?
Het is zo'n beetje 23 jaar geleden dat MIDI werd bedacht..nog steeds geen klachten.

Nooit gehoord van HD Midi, en als het er al is, ik heb geen enkele synth die HD Midi ontvangt dus wat heb je er dan aan?

De kleinste/goedkoopste poly AT is vermoedelijk de GEM S2 (61 keys ook weer). Die heeft een goed Fatar keyboard, en is door de dubbele midi-uit, uitgebreide split-opties en sliders ook nog eens een redelijk uitgebreide controller. Hij is alleen niet bepaald lichtgewicht :D

Mocht je ernaar gaan kijken, je wilt wel de Turbo versie mét ramdisk, anders kun je geen settings opslaan.

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal.
Ik heb de wens polyfone aftertouch ff in de koelkast gezet en ga voorlopig maar een lekker aan de slag met de Emu Xboard.
Als ik over een aantal maanden diep ongelukkig zit weg te kwijnen vanwege het gebrek aan polyfone aftertouch ga ik mijn zoektocht hervatten.
Maar voor nu doe ik het even hiermee...

Je kan ook eens nadenken over het gebruik van "HD" midi... midi is 7 bit. Er bestaat nu 14bit...

Hd midi? Waar is dat voor nodig? Is er meer info?
Het is zo'n beetje 23 jaar geleden dat MIDI werd bedacht..nog steeds geen klachten.

HD MIDI? Wat is het volgende 3D MIDI of VR MIDI? :D

Hij bedoeld waarschijnlijk NRPN waarbij zowel de MSB als LSB gestuurd worden.

Back