mp3 even hard maken.

Mindhunter

Ouwe rot
Ik heb een hele hoop mp3.

De ene is harder van volume dan de andere.

Bestaat er een programma waamee ik alle mp3's op ongeveer een zelfde volume kan zetten????

thanx

Één voor één normalizen met een audio editor. Volgensmij bestaat er geen programma dat massa’s .mp3’s in één keer kan normalizen.

ik gebruik zelf foobar2000 icm ReplayGain
Deze techniek scant naar RMS en pieken en zorgt bij afspelen dat alle tracks even hard zijn

Normalisen zorgt er niet voor dat ze even hard klinken!

Het zorgt er alleen voor dat het bestaande signaal wordt gemaximaliseerd!

Het RMS volume van de muziek is niet gelijk aan die pieken, het resultaat zal dus niet even hard zijn!

Met itunes kun je het volume van de nummers onderling op elkaar afstemmen, volgens mij werkt gewoon door het volume van de luidste tracks zachter te zetten en deze setting op te slaan als info bij de mp3.

Druid

In veel gevallen heeft normalizen bij mijn .mp3's geholpen, maar te sterke pieken kunnen inderdaad een algehele volumeversterking in de weg zitten... Ik leer hier elke dag bij. 8) Thnx.
Kun je me links geven naar pagina's over RMS volume? Ik kan niet zo 1,2,3 iets vinden..

Dat normalizen wordt ook maar te pas en te onpas gedaan op allemaal dingen waarbij het totaal niet nodig is, soms is een nummer gewoon zacht bedoeld...de hele kunst der dynamiek gaat naar de klote door al dat genormalize

Origineel geplaatst door smackos
Dat normalizen wordt ook maar te pas en te onpas gedaan op allemaal dingen waarbij het totaal niet nodig is, soms is een nummer gewoon zacht bedoeld...de hele kunst der dynamiek gaat naar de klote door al dat genormalize

Ik snap dit even niet, normalizen betekent toch simpelweg dat het volume van de hoogste piek in een nummer het hardst mogelijk gemaakt wordt en dat de rest evenredig harder gemaakt word? De verschillen in volume worden dus niet groter, dus wat zou er dan verloren gaan?

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik snap dit even niet, normalizen betekent toch simpelweg dat het volume van de hoogste piek in een nummer het hardst mogelijk gemaakt wordt en dat de rest evenredig harder gemaakt word? De verschillen in volume worden dus niet groter, dus wat zou er dan verloren gaan?

Je hebt helemaal gelijk; er gaat bij normalizing in theorie niks verloren.

Pas als je RMS normalizing gaat toepassen gaat het programma ook "compressen/limiten". Als je dat al zou willen, laat dat dan in hemelsnaam over aan goede plugs/hardware. En dus niet aan de ingebouwde algoritmes van freeware/shareware programma's...

je moet naar HEX smackos....geen opgepomte bieten aldaar.

je hebt ook plugs voor Winamp die dit doen, hoef je niet al je MP3's te bewerken.
Tenzij je je eigen nummers bedoelde...kan je beter goed op de nul hebben staan

Origineel geplaatst door mavn
Je hebt helemaal gelijk; er gaat bij normalizing in theorie niks verloren.
Dan treden er ook achter de komma rekenfouten op waar je wat mee kan doen.

Zelfs RMS gebruiken is niet afdoende. Tenminste, als het geen platgecompressede muziek is want daar is al zoveel dynamiek uitgedrukt dat het allemaal even hard en vervormd klinkt.
Normaal afgemixte nummers komen nooit even hard over omdat elk nummer uniek is.

Wat zo'n programma zou moeten kunnen is nummers volgen het K-systeem aan te passen. Dat komt het dichtst bij een soort gemiddelde. En dan naar beneden toe 'afronden'.

Volgens mij wil Zack gewoon naar zijn mp3tjes op hetzelfde volume luisteren, en niet discussieren over RMS algoritmes...

Zack,
inderdaad, in Itunes zit de functie Soundcheck die dit voor je doet. dit is non destructief, dus je hoeft je geen zorgen te maken over rekenfouten achter de komma :)

Back