ruis verwijderen software

gijs

.
een vriend is oude elpee's op de computer aan het opnemen, en dat wil ik binnenkort ook doen. Nu ruisen veel oudere platenspelers nogal eens wat overmatig (bedoel echt te veel, beetje is wel cool natuurlijk). En nu zoeken wij dus een programma om ruis weg te halen. Ik weet dat je met allerlei filters in de weer kunt gaan natuurlijk, maar er is vast een handig tooltje voor. Any one?

In cool edit of audobe audition kun je een ruisprofiel maken, door een stukje ruis te selecteren, en dit vervolgens door de gehele track weg laten halen.. Tast je muziek helaas wel ook af en toe aan, maar het kan bruikbaar zijn..

Re: ruis verwijderen software

Nu ruisen veel oudere platenspelers nogal eens wat overmatig

Een platenspeler (of beter gezegd: het element daarvan) is zelf niet actief, dus die ruist nauwelijks uit zichzelf. De ruis komt waarschijnlijk uit de voorversterker. Misschien is het handiger om een betere voorversterker te gebruiken die minder ruist, dat scheelt weer filteren achteraf.

Tenzij je ruis van het vinyl bedoelt? Maar dat zou ook minimaal moeten zijn.
Ik ben zelf hetzelfde aan het doen, maar een goede draaitafel, voorversterker en een nieuwe naald, en achteraf filteren is nergens voor nodig.

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf eigenlijk nooit goede ervaringen gehad met ruis verwijderen uit opnames met software. Het lijkt me dat je moet zorgen voor zo'n schoon mogelijk signaal (zoals etaoin al zegt), en eventueel met wat EQ ertussen de scherpe kantjes weg kan halen indien nodig.

Een beetje goede geluidskaart is ook wel belangrijk, daar zal het wel door komen want zoals iedereen al zegt een platenspeler op zichzelf ruist niet (nuja behalve als je een of ander raar combi ding hebt uit de jaren 60 waar het eerst door een eigen versterker gaat die een beetje kapot is ofzo)

En het platenspeler aarde draadje bevestigen aan de versterker ofzo. En uiteraard je platen schoonmaken en ook je naald checken op slijtage.

Back