Origineel geplaatst door C-Code
Zo denk ik erover; Muzikant; iemand die muziek maakt.
Componist: iemand die een compositie uitschrijft, en dat daarna door andere mensen uit laat voeren.
Producer: iemand die een compositie maakt, en deze ook zelf uitwerkt tot een eindresultaat (met wat voor middelen dan ook). DJ: iemand die plaatsjes draait, of ie ze nu mixt of na elkaar draait.
Dit lijkt al heel erg op wat het volgens mij ook daadwerkelijk allemaal inhoudt

Volgens mij is een muzikant iemand die een instument 'beheerst' en hiermee stukken speelt en improviseerd die door de componist zijn geschreven op de manier dat de producer het wil horen. De producer zegt tegen de componist maak eens dit en dat en heeft een idee in zijn hoofd zitten dat hij/zij graag uitgewerkt ziet.
Deuntje zus en zo, basje zo erin en vocaaltje (zangers/zangeressen zijn ook muzikanten!) erbij die zingt wat de tekstschrijver heeft bedacht, drums erover en uitbrengen die hap bij de publisher of platenmaatschappij. overigens zegt de producer dit allemaal

knoppies omzetten en opnemen is natuurlijk meer iets voor de technicus

producer pomp vaak geld in het project en zorgt dat de muzikanten e.d. bij elkaar komen in een studio. De allerbelangrijkste functie van de producer is ook het beste naar voren halen wat er in een band, muzikant, componist etc. zit, dus stimuleren en coachen.
Buiten de componist kun je ook een apparte arrangeur hebben die zeg maar de stukjes die door de componist zijn geschreven in een bepaalde volgorde zet zodat de producer tevreden is

deze arrangeur doet in principe in theorie geen muziek maken maar alleen in volgordes zetten van de parts.
Al met al kun je, vooral in de dance industrie, mensen hebben die zowel muzikant, componist, arrangeur, technicus, producer en zelfs soms de platenmaatschappij zijn. zo ben ik voor mijn nummers dus al deze personen behalve de platenmaatschappij. als je iets uitbrengt kan het natuurlijk voorkomen dat er een andere producer nog dingen veranderd en met de eer gaat strijken (zoals enkele grote namen, ik zal ze niet noemen

) sommigen zijn zelfs de zanger(es) en tekstschrijven er ook nog bij maar dat zingen zal ik maar niet doen, anders konden jullie allemaal vast heeeeel hard lachen om mij in idols
Ok volgens mij is het nu toch wel duidelijk

overigens hoeft een plaat niet uitgebracht te worden hoor, een producer kan ook platen maken die niet uitgebracht worden, wellis waar verspilt geld als uitbrengen het doel was, gebeurt ook :S
Owja en dat van die

is helemaal correct ! gewoon plaatjes draaien die reeds uitgekomen zijn, vin het alleen niet overschat is vind ik vak appart net als dat ik turntablists weer een apparte slag dj's vind. maar daar ging dit forumdraadje niet over !