ELKA Synthex

Origineel geplaatst door Catalunya
Over 5 jaar is een synthex niet meer te maken ben ik bang

Die Synthex klinkt behoorlijk digitaal en is al ingehaald door de huidige generatie synths

Laat je niks wijs maken, Elka is 100% analoog qua sound.:D

Italiaanse DCO's zijn VCO's die digitaal aangestuurd worden, geen 'pure' DCO's. Dus dat gelul over digitaal klinken....de Jen SX-1000 had al een DCO in 1976.

Die Synthex klinkt behoorlijk digitaal en is al ingehaald door de huidige generatie synths

?? :confused: Weet je wat het is ? Die Synthex klinkt behoorlijk speciaal, de lay-out is speciaal, en de bediening is speciaal, en dat is waarom de meestte bezitters er geen afstand van kunnen doen. Tel daarbij op het feit dat ie redelijk zeldzaam is, en dat doet de prijzen tot grote hoogte stijgen. Zo gaat dat met elke bijzondere en speciale synth.

Of de huidige prijzen te hoog zijn, is een discussie die er in principe niet toe doet. Ook ik heb er één al meer dan tien jaar in mijn bezit waarvan ik tot nu toe geen afstand kon doen. Ook al leverde hij het viervoudige op van wat ik destijds betaald heb. Maar iedereen heeft z'n grens. Met de huidige prijsontwikkelingen zal ook ik gaan twijfelen, en komt mijn grens ook in zicht...

De Synthex is in vergelijking met andere synths een terechte inhaalslag begonnen, maar nog steeds is het zo dat de nieuwwaarde in de beginperiode hoger lag, dan wat hij nu aan waarde vertegenwoordigd. Wat dat betreft valt het allemaal nog wel mee.

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ja en over 5 jaar krijg je daar nog € 2000,- voor en voor de Elka € 5000,-

gaat het hier over beleggingen, of over muziekinstrumenten? :maffia:

Origineel geplaatst door dries
gaat het hier over beleggingen, of over muziekinstrumenten? :maffia:

Mooi meegenomen, daarbij is het ook nog eens een keer een prachtig instrument.

5 jaar is wat vroeg,de rest klopt wel op de chorus na dan,want het is deze die de sound maakt anders ben je even gesteld met een andere synth,idd...

(ik heb er 2 gehad)

Origineel geplaatst door bikkel
Italiaanse DCO's zijn VCO's die digitaal aangestuurd worden, geen 'pure' DCO's. Dus dat gelul over digitaal klinken....de Jen SX-1000 had al een DCO in 1976.

Lol,het is daarom ook waarom de matrix 12 en Xpander wat 'koud' aanvoelen.

mijn ex:

SYNTHEX1.jpg

Links de oscillator en control boards,midden de vcf boards,alles op DL prints zonder sockets... lol..

SYNTHEX2.jpg

Laatst gewijzigd:
...Die Synthex klinkt behoorlijk digitaal en is al ingehaald door de huidige generatie synths

Doe mij ff een patch voor de X-Station die net zo vet klinkt als Rendez Vous part 1 van Jean Michel Jarre. 8~
Een andere moderne synth mag natuurlijk ook. Liefst met linkje naar een mp3. }:|

"Italiaanse DCO's zijn VCO's die digitaal aangestuurd worden"

Dat is toch wat een DCO altijd is? Of heb ik het nou mis?:confused:

Origineel geplaatst door mc_kwok
"Italiaanse DCO's zijn VCO's die digitaal aangestuurd worden"

Dat is toch wat een DCO altijd is? Of heb ik het nou mis?:confused:

Nee hoor soms noemen ze zo'n constructie ook weer een VCO. Het ligt een beetje in het midden, in principe zou je iedere synthesizer die een vorm van digitale aansturing gebruikt een DCO kunnen noemen.

Nee hoor soms noemen ze zo'n constructie ook weer een VCO. Het ligt een beetje in het midden, in principe zou je iedere synthesizer die een vorm van digitale aansturing gebruikt een DCO kunnen noemen.

volgens ister geen midden ...je hebt een analoge osc ,..oft nou een siel ...oberheim of synthex is
e die wordt digitaal gecontroleedr

ja toch geen digi opwekking dus wel degelijk een egte analoge wave form alleen de scaling over de octaven wordt gestuurdt digi lijkt me

of ga k nu weer wat leren ????? :slotje: :doei:
leer graag

hybride: analoge klankopwekking, digitaal gecontroleerd
bv: jp8, crumar ds2, andromeda etc.
gelukkig maar , blijft die in iedergeval nog enigszins gestemd.

anders id volledig digitaal bv dx7 : alles is digitaal berekend en wordt op het einde via een ad converter hoorbaar

Origineel geplaatst door sunny pedaal
hybride: analoge klankopwekking, digitaal gecontroleerd
bv: jp8, crumar ds2, andromeda etc.
gelukkig maar , blijft die in iedergeval nog enigszins gestemd.

anders id volledig digitaal bv dx7 : alles is digitaal berekend en wordt op het einde via een ad converter hoorbaar

Ik dacht dat met Hybride juist synths worden bedoeld met bijv. 100% digitale oscs en een analoog filter, zoals de Ensoniq ESQ-1 en de DSI Evolver. En dat DCO synths over het algemeen toch gewoon als 'analoog' worden beschouwd, vanwege de analoge klankopwekking.

(oom wim verteld:)

misschien ook ,maar de ontwikkeling die ik heb meegemaakt ging van oscillator ( ca 1979) naar een oscillator die welliswaar analoog was ( gewoon een soort spannings-terugkoppelingscircuit) maar die ipv door analoge signalen (een analoge lfo of eg) werd gemoduleerd door een in oorsprong digitaalsignaal (meestal de keyboardinfo) . derhalve de naam digitaal gemoduleerde oscilator oftewel dco (in tegenstelling tot een voltage controlled oscillator vco).
voordeel: stabilere stuurspanning dus toonstabieler. eerste voorbeeld dat ik tegenkwam was de ds2 van crumar ( reden waarom er geen cv in op zit voor de oscillators) daarna de jp8 waarbij ook de filters ea digitaal gecontroleerd zijn op de een of andere manier , waardoor dus ook geheugens mogelijk worden ( dat gepiel bij de cs80 daargelaten).
gezien de combinatie van analoge en digitale techniek sprak men toen van een Hybride ( van beide wat ) synth.
een volledig analoge polyphone bestond mi ook: bv een zeer uitgebreid modulair systeem met een polyphoon toetsenbord.
de meeste "analoge "polysynths zijn echter in princpe "hybride".
gelukkig maar.
ik kan me voorstellen dat de naam hybride tegenwoordig ook gebruikt wordt voor een synth waarbij zowel Analoge oscilators ( bijna altijd dco's) en Digitale oscilators ( bv sampleplayers) worden gecombineerd . of waar digitale oscillators met analoge filters worden gecombineerd ( microwave1 )
voor het geluid vind ik overigens oa belangrijk of de zgn Signaalflow osc/filter/vca analoog is of alleen de laatse stap vca naar buiten toe bestaat uit een da converter. de overige analoge stuurspanningen vervang ik , met wat moeite wel door digitale stuurspanningen met wat varianties.:kimono:

Origineel geplaatst door Renze
Ik dacht dat met Hybride juist synths worden bedoeld met bijv. 100% digitale oscs en een analoog filter, zoals de Ensoniq ESQ-1 en de DSI Evolver. En dat DCO synths over het algemeen toch gewoon als 'analoog' worden beschouwd, vanwege de analoge klankopwekking.

Klopt ja. maar een evolver is ook hybride...en die heeft weer wel analoge oscjes.
Combi van digitale klankopwekking en analoge is hybride

DCO is de klank opwekking ook gewoon analoog hoor, dat signaal is gewoon analoog niks digi....

DCO van de juno60 bv is wat strakker dan de SH-09 VCO.
Het blijft wat makkelijk intune enzo...

Klank op wekking van een dco is ook analoog dus DCO is gewoon analog

...

...

leuk stukje voegt teminste echt iets toe :) weer wat geleerd

Origineel geplaatst door sunny pedaal
(oom wim verteld:)

misschien ook ,maar de ontwikkeling die ik heb meegemaakt ging van oscillator ( ca 1979) naar een oscillator die welliswaar analoog was ( gewoon een soort spannings-terugkoppelingscircuit) maar die ipv door analoge signalen (een analoge lfo of eg) werd gemoduleerd door een in oorsprong digitaalsignaal (meestal de keyboardinfo) . derhalve de naam digitaal gemoduleerde oscilator oftewel dco (in tegenstelling tot een voltage controlled oscillator vco).
voordeel: stabilere stuurspanning dus toonstabieler. eerste voorbeeld dat ik tegenkwam was de ds2 van crumar ( reden waarom er geen cv in op zit voor de oscillators) daarna de jp8 waarbij ook de filters ea digitaal gecontroleerd zijn op de een of andere manier , waardoor dus ook geheugens mogelijk worden ( dat gepiel bij de cs80 daargelaten).
gezien de combinatie van analoge en digitale techniek sprak men toen van een Hybride ( van beide wat ) synth.
een volledig analoge polyphone bestond mi ook: bv een zeer uitgebreid modulair systeem met een polyphoon toetsenbord.
de meeste "analoge "polysynths zijn echter in princpe "hybride".
gelukkig maar.
ik kan me voorstellen dat de naam hybride tegenwoordig ook gebruikt wordt voor een synth waarbij zowel Analoge oscilators ( bijna altijd dco's) en Digitale oscilators ( bv sampleplayers) worden gecombineerd . of waar digitale oscillators met analoge filters worden gecombineerd ( microwave1 )
voor het geluid vind ik overigens oa belangrijk of de zgn Signaalflow osc/filter/vca analoog is of alleen de laatse stap vca naar buiten toe bestaat uit een da converter. de overige analoge stuurspanningen vervang ik , met wat moeite wel door digitale stuurspanningen met wat varianties.:kimono:

Back