Oberheim OBXa Voice Tuning Problem

rembrand

Ingeburgerd
Ik heb een concrete vraag ivm een probleem met mijn OBXa:

Het is een 8-voice OBXa waarvan één van de 8 voices ontstemt is.

Ik hoor het goed als je één voor één een toets aanslaat dat zelfs na herhaaldelijk 'tunen' dat -denk ik- de 4e noot steeds vals klinkt, ongeveer een halve oktaaf te laag.

Soms, als de synth wat langer heeft opgestaan en de circuits warm zijn, is het minder.

Het rare is dat hij het begon te hebben na de hittegolf van april dit jaar. Sindsdien zijn er ook LED's beginnen flikkeren op de genummerde drukknoppen van de geheugens.

Is het misschien een digitaal probleem: een databus los ofzo? (na een hittegolf schuiven zo'n dingen wel eens.)
Kan hij misschien gewoon gestemd moeten worden?

Ik weet dat bij een OB8 elke voice gestemd kan worden op een panaal met trimmers aan de zijkant maar de OBXa heeft zoiets niet, misschien binnenin? (ik heb hem zlef nog niet open gedaan. )

Wie kan helpen?

Thanx alvast!!! De OBXa is onmisbaar in m'n setup, kan die klank met niks anders maken.

Rembrand

Re: Oberheim OBXa Voice Tuning Problem

Origineel geplaatst door rembrand
Is het misschien een digitaal probleem: een databus los ofzo? (na een hittegolf schuiven zo'n dingen wel eens.)

Eh... wat is dat voor iets?

Kan hij misschien gewoon gestemd moeten worden?

Waarschijnlijk. En dan niet met de autotune () maar gewoon de individuele voicecards met de trimmers. Lijkt erop dat die ene voice card te ver uit range is om automatisch te kunnen calibraten, maar staat je OBXa niet in de stand dat valse voicecards automatisch worden gedeactiveerd.

Volg de procedure in de service manual (te vinden op het web).
Wel een karweitje waar je een avond voor kan uittrekken om goed te doen.

Ik weet dat bij een OB8 elke voice gestemd kan worden op een panaal met trimmers aan de zijkant maar de OBXa heeft zoiets niet, misschien binnenin? (ik heb hem zlef nog niet open gedaan. )

Die potmeters op de zijkant zijn voor de panning, niet de tuning.
En die zitten ook op de OBXa, maar dan binnen.
Maar het echte trimwerk doe je op de individuele voicecards en da's beduidend meer prutswerk. Al is een OBXa gelukkig goed te servicen.

Wie kan helpen?

Als je het zelf niet kan? Een goeie techneut. Reken op een paar uur werk voor alle 8 de voices.

Ik sluit me aan bij Hanz: één voice staat buiten het autotune bereik en de test-schakelaar binnenin staat verkeerd. Met de andere test-schakelaar zet je de autotune buiten werking: zo kun je goed beoordelen hoe de voices afgesteld staan. In deze stand dien je de voices ook te stemmen.

De ledjes op de voiceboard laten zien welke voice aktief is.

Ik had ooit flikkerende leds op mijn memorymoog. Nadat ik alle losneembare contacten had gereinigd was dat over. Kan toeval zijn maar het is het proberen waard.

Ik raad je wel aan jezelf te aarden tijdens de werkzaamheden, die Oberheims hebben mij al heel wat verrassingen bezorgd. Soms dacht ik (na wat werkzaamheden) dat de synth echt helemaal vern**kt was en de volgende dag was hij weer 100% in orde...

Back