Welk Workstation

Rudo

Stamgast
Bijna een jaar geleden heb ik mijn Fantom XA verkocht omdat ik niet de gewenste sound kreeg zolas ik die wel met mijn GEM Equinox kreeg. De Equinox schoot echter ook wel iets te kort vanwege het ontbreken van een sampler, mic input met effecten.

De Fantom XA vond ik echter een beetje inspiratieloos en het werd zeg maar niet mijn vriend.

Nu een jaar later mis ik het toch wel. Maar nu vraag ik mij af wat ik aan moet schaffen. In de winkel klonk de XA wel goed, mar eenmaal thuis bleek dat ik veels te veel moest tunen aan de mix om een nummer naar wens te laten klinken en dat lukte vaak niet. Dus even naar de winkel gaan en daar even iets gaan luisteren kan ook tegenvallen.

Ik wil een compleet instrument waar ik 16 sporen mee kan opnemen.

Ik zat natuurlijk aan verscheidene opties te denken zoals de Korg TR of Triton, De yamaha Motif XS maar ook dacht ik aan de GEm Genesys Pro S vanwege de goede ervaringen die ik heb gehad met GEM (ik heb ook S2 gehad) Het enige wat ik tegen vond vallen aan de Gem was de piano en de stijkers....

Het zal ongetrwijfeld een vraag zijn die al tig keer is gevraagd, maar wie heeft een suggestie?

Voorlopig heb ik het geld nog niet bijeen, maar een budget van 2500 is aannemelijk, maar voor minder mag het natuurlijk ook. Heet hoeft ook niet een één machine oplossing te zijn, maar meer dan twee vind ik niet handig.

Oh ja... ik wil ook SMF kunnen afspelen!

Ik hoop dat iemand kan helpen!

Groetjes van Rudo

Hallo,Rudo,
misschien kan je eens overstappen op plugins,steek een degelijke pc in elkaar
die alleen hiervoor gaat dienen.
Eventueel nog een goed 88 keys masterkeyboard.

Er zijn hele mooie plugins op de markt,
hangt er ook af welke stijl of stijlen je wil componeren hé.

Maar bv een Stylus RMX kan al heel inspirerend zijn en dat dan voor grooves,percussie,
enz

Nu als je Hardware wil,dan heb je inderdaad dan een Yamaha Motif,Korg M3
en ja de FantomX,maar als de light versie daarvan tegenviel,wel misschien dan toch maar
uitkijken naar Yamaha of Korg

Bedankt voor je antwoord.
Ik zie het echter niet zitten om met een PC muziek te maken. Ik weet dat daar mooie dingen mee te doen zijn, maar ik heb daar gewoon niet zo'n goed gevoel over.

Ik maak vooral nummers met veel gitaren (akoestisch en electrisch), piano's, strijkers en een enkel synth geluidje. Uiteraard ontbreken de drums ook niet., sterker nog die zijn prominent aanwezig. Ik denk dat dat vooral bij de fantom XA het grootste probleem was, ik vond de drums erg mat klinken.

Ik gebruik de synth bijna alleen in sequence mode. De geluden moeten dus al goed klinken zonder effecten. De effecten zijn mer nodig om het totaal mee af te mixen in plaats van een enkele klank te tweaken.
Geluiden bouwen vanaf "scratch" is iets wat ik nog nooit heb gedaan, wel geluden aanpassen aan eigen wensen dat was wel iets wat ik soms deed.

Groetjes van Rudo

16 sporen in midi (sequence mode)

Ja ik heb de fusion ook in gedachten, maar ben een beetje huiverig, weet niet waarom. De demo's klinken inderdaad best goed, en gebruik van meerdere klankbronnen kan alleen maar handig zijn (gebruikte tot op heden alleen maar sample playback).

Als ik al voor de fusion ga, zal het toch de 6 worden. Ik had in het verleden ooit eens een kast laten maken voor mijn muziek instrumenten inclusief audioinstallatie en LP's. Nou heb ik geen synth meer, maar de kast heb ik nog steeds, en mijn vrouw zou het vreselijk vinden als ik een synth op een standaar zet al staat het dan in de slaapkamer. De breedte van de kast is dusdanig dat een 5 octaafs instrument met gemak past, maar 76 toetsen gaat meestal al niet meer lukken, dus 88 toetsen..... helaas.

Maar is de 8 dan beter dan de 6?

Groetjes van Rudo

Sja... is 8 borden hebben beter dan 6?

Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel je er nodig hebt.

Vanwege het feit dat jij de vraag stelt denk ik dat jij aan 6 genoeg hebt :)

Ik heb aan één bord genoeg, maar soms schep ik nog een keer op.

Ok, ik heb aan 5 octaven genoeg, maar ik dacht misschien heeft de HD8 nog verborgen features had die de HD6 niet heeft.

Ik heb net weer naar de demo's geluisterd, maar ben niet volledig overtuigd. Klinkt ook allemaal een beetje hetzelfde zeg maar, alsof je één ssort sound er uit kunt krijgen ongeacht welke klanken je gebruikt, of ligt dat aan mij?

Groetjes van Rudo

Origineel geplaatst door Rudo
Uiteraard ontbreken de drums ook niet., sterker nog die zijn prominent aanwezig. Ik denk dat dat vooral bij de fantom XA het grootste probleem was, ik vond de drums erg mat klinken.

Hallo,Rudo,heb je al eens de demo's beluisterd van de Roland SRX 01 dynamic drums,
die klinken toch vrij goed voor een 64 mb kaartje.

Dus die in een Roland synth en qua drums zit het al niet slecht,
ofwel yamaha,ken deze synth's niet,maar weet nog ooit in een winkel op
een Motif te hebben gespeeld en de drums leken me toen zeer OK :-)

De fusionsynth is zeer goed kwa prijs en zeker de sound is vet.....verder zul je snel merken dat hij moeilijk en onoverzichtelijk is.effecten zijn slecht.
Welk budget heb je?!je kan iets meer uitgeven en alles zal vlot en creatief verlopen of iets minder en zeer snel de off butten opzoeken.
IK denk dat de in deze dagen wat overzicht zeer belangrijk is en dit doe je niet met een klein display........begrijp je.

@ Ronny: Tegen de tijd ik niets meer deed met de XA was ik al volledig op dat ding afgeknapt en had dan ook geen zin meer om er een investering bij te doen omdat het apparaat voornamlijk stof aan het vangen was. Ik ben blij dat ik hem voor een goede prijs heb verkocht.

Mijn voorkeur gaat nu denk ik uit naar een Motif XS, alhoewel de demo's niet overtuigen qua klank. Maar wat mij wel aanstaat is dat je er een soort keyboard van kan maken met de patternplayer, ik zal het waarschijnlijk nooit live gebruiken of in een song, maar ik weet dat het mij inspiratie kan opdoen en het is ook gewoon soms leuk op op een keyboard even een uurtje te zitten jammen.
OOk de M3 lijkt mij een zeer goede keus, maar of in de sequence mode het voldoet, dat valt nog te bezien. ik zal binnenkort wel even naar de winkel gaan om de apparaten te bekijken en te bespelen.

De fusion lijkt een goede prijs kwalitiets verhouding te hebben, maar ook de demo's overtuigen me niet, hij klinkt misschien wel te vet, en niet sprankelend genoeg

Misschien zou ik een combi moeten aangaan, maar ik ga eerst maar eens even testen en luisteren. Ook de Genesys wil ik niet uitsluiten, juist vanwege mijn lange verleden met Gem (DSK8, S2 en Equinox). Wat wel een nadeel is van de Genesys is dat er eigenlijk geen of een hele kleine groep mensen zijn die je kunnen helpen als je ergens mee zit of advies wil hebben. Bij de Fantom heb je natuurlijk fantomized.com en is er hulp genoeg indien noodzakelijk.....

Maar ja, blijft moeilijk en 2500 euries is natuurlijk niet niks om zomaar even uit te geven aan een hobby die ik een jaar geleden heb opgegeven (ik heb ook nog een vrouw en drie kinderen)

Groetjes van Rudo

Nou ben ik nog even verder wezen lezen over de Alesi fusion en raakte ethousiast ook vanwege de demo's van gebruikers op fusionzone.

Echter las ik nu dat in sonmode (waar ik hem dan het meest voor ga gebruiken) geen gebruik gemaakt kan worden van insert effecten, dus alleen wat reverb en chorus effecten.

Waar in sommige synths de geluiden in "sequence/song mode" wat achter blijven t.o.v. de "performance mode" omdat in "performance mode" je alle effecten kunt gebruiken die je in "sequence/song mode" over 16 tracks moet gebruiken, kun je in de fusion geen enkele sound opdirken omdat de insert effecten niet gebruikt kunnen worden...????

Wel merkwaardig toch?

Groetjes van Rudo

Ik heb een Fantomx7 en Alesis 6HD en ik vind het raar dat de Fantom Xa je niet kan overtuigen qua klank.
De Roland Fantomx7 scoort voor mij over de gehele lijn beter als de fusion, klank, gebruiksgemak,... ook al vind ik de fusion een beestige synth vanwege de verschillende synthengines.
Sequencen doe ik op de fantom en dat zal zo blijven. De sequencer/audiorecording in de fusion kan mij nog steeds niet overtuigen en bijna iedereen op het forum hier zal het wel eens zijn dat een PC of Laptop met cubase of sonar of anderen een luxe is (of voor sommigen een "must") om mooiklinkende songs te maken op een gebruiksvriendelijke manier.

Als je echter nu de prijs van de fusion 8HD ziet (voor de HD6 zal je moeten zoeken) dan zou ik niet twijfelen.
Fusion 8HD (1000Euro) + DAW PC (1000Euro) + bv Sonar 6 (+/- 400) + USB of Firewire audio. (200 Euro ofzo)

Je hebt dan een rompler, fm, VA, inserteffecten met overvloed, compressers, limiters, sporen zoveel je wil.

Veel succes met je zoektocht maar mij lijkt het niet zo moeilijk een keuze te maken.

Origineel geplaatst door OJS
Kurzweil K2600 ook meegenomen als mogelijkheid?

ehhh nee, die is sowieso te groot, maar is die anders dan de 2661? Die zag ik staan voor 2400 euries, maar wat kost de sample optie? (wordt niet standaar geleverd toch?)
Ik zag hem ook staat bij mtec voor 1995,-

Klinkt wel goed, wordt goed beoordeeld, maar vraag me af of 48 echte stemmen genoeg is...

Maar is wel een optie om in de gaten te houden.

Bedankt voor de tip!

Groetjes van Rudo

Hallo,Rudo,
wat me opeens te binnen schiet,waarom geen Akai MPC4000,
die zijn sequencer is super uitgebreidt en die heeft als hardware sequencer zelfs
4 midi-outs.
Via sample-cdrom's kan je dan vrij goede klanken inladen,drums,strijkers,
en voila :-)

Een MPC2500 heeft ook 4 midi-outs,maar die heeft alleen programs die drums aankunnen
geen keygroup's.

Dit is niet een een workstation zoals die van Korg Roland en andere merken,
maar eigenlijk een sampler met sequencer,maar samen met wat goede samplecd's
kan ie wel de klus klaren,daarbij deze heeft 512 mb RAM geheugen,
en samplecdrom's hebben meestal heel goede voorgemaakte programs's
met veel basismateriaal hé :-)

Origineel geplaatst door picaja
Ik heb een Fantomx7 en Alesis 6HD en ik vind het raar dat de Fantom Xa je niet kan overtuigen qua klank.

Tja ik vond dat ook raar, maar ik kreeg oude songs gemaakt met de Equinox niet de sound die ik wenste, het was allemaal erg mat, wat ik ook probeerde met de effecten.

In performance mode was de Roland vele malen beter dan de Equinox, maar in sequence mode dus niet....
Ik had in het verleden ook Roland synths gehad (u220, D20, JV80) maar ik vond de de Fantom.... het werd het gewoon niet voor mij.....

Maar in het verleden had ik ook altijd twee synths, alleen met de equinox niet. De reden waarom ik vroeger meer dan één had is omdat ik het anders niet redde met de polyfonie, maar dat levert dan ook nog andere voordelen op natuurlijk.

Groetjes van Rudo

Origineel geplaatst door ronnyvalder
Hallo,Rudo,
wat me opeens te binnen schiet,waarom geen Akai MPC4000,
die zijn sequencer is super uitgebreidt en die heeft als hardware sequencer zelfs
4 midi-outs.
Via sample-cdrom's kan je dan vrij goede klanken inladen,drums,strijkers,
en voila :-)

Een MPC2500 heeft ook 4 midi-outs,maar die heeft alleen programs die drums aankunnen
geen keygroup's.

Dit is niet een een workstation zoals die van Korg Roland en andere merken,
maar eigenlijk een sampler met sequencer,maar samen met wat goede samplecd's
kan ie wel de klus klaren,daarbij deze heeft 512 mb RAM geheugen,
en samplecdrom's hebben meestal heel goede voorgemaakte programs's
met veel basismateriaal hé :-)

En wat suggereer je om ernaast te hebben dan? Want ik heb nu niets meer hè!

Ik heb vroeger een Akai ASQ10 en die had ik eigenlijk nooit weg moeten doen, maar had geld nodig voor iets nieuws en had een GEM s2 waar ik de sequencer ook erg fijn van vond.

Ik heb de MPC 4000 voor 3000 te koop zien staan (was wel nieuw), maar dan zit ik wel al een beetje over mijn budget heen en dan ben ik dus nog niet klaar.... (ik ben ook niet zo'n 2e hands koper)

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes van Rudo

Laatst gewijzigd:
En wat suggereer je om ernaast te hebben dan? Want ik heb nu niets meer hè!
Ik heb vroeger een Akai ASQ10 en die had ik eigenlijk nooit weg moeten doen

Wel de ASQ10 was als ik me goed herinner het sequencer gedeelte van een MPC60
maar zonder het sampler gedeelte ervan,neen???????
Dus als je die sequencer goed vond,wel dan zal die van de mpc4000 je zeker bevallen :-)
Zeker met het grote scherm van deze.

Wel eventueel voorlopig een master keyboard erbij en later omdat je nog 4 midi-outs
heb kan je nog altijd uitbreiden met extra synth's.
Maar met een paar goede samplecdrom's,geen samplecd's hé,rom's daar staan
voorgemaakte instrumenten op,gewoon inladen in het geheugen en klaar,spelen
maar.

Je wil vooral goede drums,wel :-) en strijkers,allemaal te doen hoor,
alleen moet je telkens wel wachten totdat alles is ingeladen :-(
Maar anderzijds je moet ook wachten met een dure Oasys tot hij al zijn materiaal
heeft ingeladen ;-)

Ik heb de MPC 4000 voor 3000 te koop zien staan (was wel nieuw), maar dan zit ik wel al een beetje over mijn budget heen en dan ben ik dus nog niet klaar.... (ik ben ook niet zo'n 2e hands koper)

Tja,nieuw zou ik hem niet kopen hoor,je vindt ze soms voor een 1600 euro
tweedehands en er kan normaal gezien weinig mis mee zijn.
Heb veel dingen tweedehands gekocht en tot nu toe mag ik zeker niet klagen hé :-)

Origineel geplaatst door ronnyvalder
Wel de ASQ10 was als ik me goed herinner het sequencer gedeelte van een MPC60
maar zonder het sampler gedeelte ervan,neen???????

Poeh.... dat weet ik niet hoor. Het zou best kunnen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de ASQ10 uitgebreid kon worden met een sampler (in die tijd had ik nog geen computer en dus ook geen internet waar je de dingen even na kan vragen en op kan zoeken) en als ik dan de muziekwinkel ging kwam ik blut terug of had mezelf een nieuw doel voor ogen gesteld, dus geld over om de ASQ10 uit te breiden (als dat al kon) was er nooit, dus ik heb me er ook nooit verder echt in verdiept.

Maar ook jouw optie zal ik in ogenschouw nemen, al geef ik het niet de meeste kans ook vanwege het budget... maar in ieder geval bedankt

Groetjes van Rudo

Back