"Vals" spelen

Origineel geplaatst door etaoin
Als ze het goed doen hangt de exacte stemming af van de toonsoort van het stuk dat ze spelen...

Sorry, stemming en toonsoort hebben niks met elkaar te maken.

Origineel geplaatst door bronswerk
Sorry, stemming en toonsoort hebben niks met elkaar te maken.

In gelijkzwevende stemming niet nee, maar als je met exacte stemmingen gaat werken wel.

Lees dit maar eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Just_intonation

For many instruments tuned in just intonation, you can't change keys without retuning your instrument. For instance, if you tune a piano to just intonation intervals and a minimum of wolf intervals for the key of G, then only one other key (typically E-flat) can have the same intervals, and many of the keys have a very dissonant and unpleasant sound. This makes modulation within a piece, or playing a repertoire of pieces in different keys impractical to impossible.

Oftewel, bij een exacte stemming zijn de intervallen voor die ene toonsoort goed, maar voor de rest een stuk minder. Maar zuiverheid van intervallen was vroeger erg belangrijk.

Om het mogelijk te maken op een instrument alle toonsoorten te spelen is de gelijkzwevende stemming bedacht, daarin is feitelijk alles "zo min mogelijk vals".

Je moet ook het boekje bij Switched-On Bach 2000 van Wendy Carlos eens lezen. Daar wordt synths bij minstens één stuk af en toe on-the-fly herstemd voor de toonsoort. Ik denk trouwens dat dat stuk voor Patat Met veel te netjes is, want dat is echt vreselijk zuiver ;)

Een koor kan, als ze zuiver zingen, een extra noot laten klinken. Die noot word niet gezongen door het koor, maar ontstaat in de ruimte (door intermodulatie denk ik). Om dit te berijken moet het koor wel in pythagoras stemming zingen, anders is er teveel zweving tussen de boventonen en ontstaat de extra noot niet.
Dit heb ik laatst ook gehoord bij een blokfluit ensemble.

Back