"Vals" spelen

Slipperman

Rooibosje iemand?
Ik zat eens te denken over iets. Als je een synthesizer een paar hertz ontstemt dan kijkt het merendeel van je band niet echt blij (analoge synths iemand?) maar het rare is, het lijkt mij dat je op een gitaar nooit een noot 100% correct kan pakken aangezien dit afhankelijk is van waar je je vinger plaatst en op welk punt hij hem exact zal afknellen op het fretboard? Daar zullen ongetwijfeld enkele hertzen tussen zitten. Sterker nog, dit zal wel gewoon moeten aangezien je alle tonen en alles wat er tussen zit kan aanraken.

Hoe dichter bij de body hoe minder dit probleem zal voordoen (afstand tussen de fretten zal kleiner zijn) maar juist bij bijvoorbeeld de eerste paar lijkt dit toch iets wat speelt.

Echter, waarom is het zo dat dit nooit zal opvallen? Is dit omdat een gitaar dynamischer is qua toongolf vanwege alle harmonischen en ook de ontwikkeling van de klank? Of is het iets anders?

Moet je voor de grap maar eens een DX7 net een tikje ontstemmen, wedden dat niemand dat leuk vind? Echter bij een gitaar valt het niet snel op?

Daaaar zijn de frets voor.
Die ziten in de juiste plek.
Een fretloos bass dus niet.
Of een viool etc.

Of een theramin. (Wat eigenlijk ook een soort synth is)

maar je zet toch niet je vinger op het metaal maar juist er tussen?

Overigens heeft Pat Metheny een fretloze acoustische (oa op Imaginairy Day te horen, al dan niet door buizenversterker)

En waarom vinden mensen pitchbendings of portamento sweeps niet echt vals ofzo maar geeft het feitelijk een scala aan dissonantie?

Een synth een paar Hz ontstemmen heeft geen gevolgen voor de intervallen die je speelt, maar voor elke noot op de synth, op gitaar beïnvloedt het alleen een de "valse" snaar. Als je de hele gitaar gaat ontstemmen hoor je het wel degelijk, net als bij de synth. Maar meestal zal het zo zijn dat bij een verkeerd gestemde synth álle intervallen "vals" zijn, en bij een gitaar met een paar verkeerd gestemde snaren, enkele noten binnen een interval.

Waar op je fretboard je de snaar induwt is een minimaal verschil. Het gaat erom dat het punt vanaf waar de snaar gaat trillen op de fret zelf zit. Daarom zitten er dus ook frets op gitaren. Fretless uitgezonderd.

Natuurlijk kun je wat ontstemmen door de snaar harder of zachter in te duwen. Toch is het aantal Hz wat je ontstemt alweer per snaar en zal dit altijd een minder groot effect hebben als een hele synth ontstemmen.

Ik denk hoe dichter bij de body hoe groter dit probleem, omdat de hoeveelheid snaar die trilt veel korter is, en dus elke afwijking in verhouding tot de gewenste toon juist groter zal zijn.

Maar voor de grap je gitaar verkeerd stemmen, dat valt ook op! Moet je m wel volledig ontstemmen, en niet één verkeerd gestemde en geïntoneerde snaar bedoelen.

Pitchbendings of portamento sweeps worden niet vals ervaren zolang ze maar op de juiste noot uitkomen (of uit lijken te komen). Geldt voor beide genoemde instrumenten.

Origineel geplaatst door Slipperman
maar je zet toch niet je vinger op het metaal maar juist er tussen?
Je zet je vinger tussen "het metaal" in, tussen 2 frets dus, waardoor de snaar de fret raakt en dat is wel telkens op hetzelfde punt. En dat punt bepaalt de toonhoogte.

Moet je voor de grap eens luisteren naar JMJ's "Teo&Tea" track 12 "Melancholic Rodeo". Wat hij daar presteert is bij toeren tenenkrommend. =(

Origineel geplaatst door bronswerk
Moet je voor de grap eens luisteren naar JMJ's "Teo&Tea" track 12 "Melancholic Rodeo". Wat hij daar presteert is bij toeren tenenkrommend. =(

ik kan dessonantie goed hebben dus denk niet dat ik er erg van aan het plafond hang (me ouders daarintegen...)

Re: "Vals" spelen

Hi Santi,

Ik zat eens te denken over iets. Als je een synthesizer een paar hertz ontstemt dan kijkt het merendeel van je band niet echt blij (analoge synths iemand?)

In een oude band had ik het idee dat mijn gitaar altijd vals stond in de oefenruimte. Toen ik een video van optreden zag klonk alles wat ik deed verkeerd. Ik snapte er niets van. Toen bleek dat onze toetsenist met heavy detuning werkte. Daarna was het probleem opgelost. Het duurde lang voordat we erachter kwamen doordat de synth op zichzelf niet vals klonk (en mijn gitaar ook niet). Ik dacht dat het aan mijn chorus-afstelling of vibrato lag.
We werk(t)en trouwens met syntbassen, dus er was geen bassist die er last van had.

Wat de frets betreft klopt het wat hiervoor staat. Je zet je vinger net voor de fret. Zet je je vinger iets naar het midden (verder van de fret af), dan slaat de toon dood, omdat de trillingen van de snaar dan tegen de fret aankomen. Alleen op de goede plek gebeurt dat niet. Als gitarist voel je dat al heel gauw natuurlijk aan.
Naarmate je hoger speelt (dichter bij de body) is er inderdaad een lichte afwijking. Je kunt dit weer afstellen met finetuners op de brug. Goede gitaren zijn zuiverder, maar die afwijking is zelden een probleem.

PS Je TX81Z doet het uitstekend. Ik heb heel veel gave klanken via internet ontdekt. :) En ik ben met behulp van een editor (Yseditor) en tutorials meer aan het leren over FM-synthese.

Re: Re: "Vals" spelen

Re: Re: "Vals" spelen

Origineel geplaatst door Jos Ravenglass
Hi Santi,

In een oude band had ik het idee dat mijn gitaar altijd vals stond in de oefenruimte. Toen ik een video van optreden zag klonk alles wat ik deed verkeerd. Ik snapte er niets van. Toen bleek dat onze toetsenist met heavy detuning werkte. Daarna was het probleem opgelost. Het duurde lang voordat we erachter kwamen doordat de synth op zichzelf niet vals klonk (en mijn gitaar ook niet). Ik dacht dat het aan mijn chorus-afstelling of vibrato lag.
We werk(t)en trouwens met syntbassen, dus er was geen bassist die er last van had.

Wat de frets betreft klopt het wat hiervoor staat. Je zet je vinger net voor de fret. Zet je je vinger iets naar het midden (verder van de fret af), dan slaat de toon dood, omdat de trillingen van de snaar dan tegen de fret aankomen. Alleen op de goede plek gebeurt dat niet. Als gitarist voel je dat al heel gauw natuurlijk aan.
Naarmate je hoger speelt (dichter bij de body) is er inderdaad een lichte afwijking. Je kunt dit weer afstellen met finetuners op de brug. Goede gitaren zijn zuiverder, maar die afwijking is zelden een probleem.

PS Je TX81Z doet het uitstekend. Ik heb heel veel gave klanken via internet ontdekt. :) En ik ben met behulp van een editor (Yseditor) en tutorials meer aan het leren over FM-synthese.

interesting reading :) En goed te horen dat je plezier hebt van die TX81z :) Je kan trouwens de welkom message aanpassen. bedenk dattie met santi banks opstart nu... Zie manual daarvoor geloof ik.

Bij sommige synths is het mogelijk om de oktaaf "scaling" aan te passen, zodat je van gelijkzwevende stemming naar lineaire/Pythagorese stemming overstapt.

Voor meer technische info over verschillende stemmingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemming_(muziek)

Re: Re: Re: "Vals" spelen

Re: Re: Re: "Vals" spelen

interesting reading :) En goed te horen dat je plezier hebt van die TX81z :) Je kan trouwens de welkom message aanpassen. bedenk dattie met santi banks opstart nu... Zie manual daarvoor geloof ik.

De welkom message was een van de eerste dingen die ik aanpaste. Mijn TX zegt nu 'Hello Jos!!'
8) Ik heb je banks en geluiden al geback-uped en heb al wat nieuwe neergezet.

Origineel geplaatst door Roel
dan kom je in de hermode tuning e.d. terecht. dat heeft te maken met hoe de intervallen zijn gestemd.

Hermode tuning is helemaal weer wat aparts; andere stemmingen zijn 'constant', dwz je stemt éénmaal volgens een bepaald principe (rein, gelijkzwevend, etc.) en daar blijft je instrument in 'staan'. Dat werkt natuurlijk prima voor bijv. snaar-instrumenten, waar iedere snaar een fixed pitch krijgt. Het nadeel van een dergelijke stemming is, dat de (inherente) valsheid van ons tonale systeem altijd (!) op één of andere manier naar voren komt, bijv. bij bepaalde intervallen of juist maar uitgesmeerd over meerdere intervallen...

Hermode wijkt dan weer zover af, dat het de individuele pitch van de aangeslagen noten direct tuned afhankelijk van de interval van deze aangeslagen noten ('adaptief'). Kortom, je merkt helemaal niets meer van de genoemde inherente valsheid, omdat altijd de optimale verstemming wordt gekozen. Dat laatste werkt natuurlijk alleen maar met electronische apparaten omdat je daar de losse voices on-the-fly kan verstemmen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Het nadeel van een dergelijke stemming is, dat de (inherente) valsheid van ons tonale systeem altijd (!) op één of andere manier naar voren komt, bijv. bij bepaalde intervallen of juist maar uitgesmeerd over meerdere intervallen...

Ik vind hermode tuning heel vaak erg saai klinken. Alle zweving/spanning gaat uit de akkoorden.

Origineel geplaatst door Patat Met
Ik vind hermode tuning heel vaak erg saai klinken. Alle zweving/spanning gaat uit de akkoorden.

Interessant. Dus alles klinkt "rein" en dan is het nog niet goed.
Volgens de muziektheorie zou dit de ideale situatie zijn.
Maar ik geloof dat ik het wel met je eens ben, zou het wel eerst moeten horen natuurlijk.
En zingen koren zowiezo niet in deze stemming?

Origineel geplaatst door bronswerk
Volgens de muziektheorie zou dit de ideale situatie zijn.
Nee. Er is feitelijk geen "ideale" situatie.
En zingen koren zowiezo niet in deze stemming?
Nee, meestal zijn de individuele stemmen niet geschoold genoeg. Bovendien is een koor altijd de som der delen, dus een stelsel van t.o.v. elkaar ontstemde toonhoogtes.

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Nee. Er is feitelijk geen "ideale" situatie.

Nee, meestal zijn de individuele stemmen niet geschoold genoeg. Bovendien is een koor altijd de som der delen, dus een stelsel van t.o.v. elkaar ontstemde toonhoogtes.

De som der delen, dus gemiddeld gesproken dus wel!

Back