storing converter

Sympho-Metal

Stamgast
hi.

ik heb ff een vraagje over een adat converter die ik gekocht heb.
als ik de samplerate op 44.1 k zet krijg ik geen signaal en als ik hem op 48 k zet krijg ik wel signaal, maar zit er een storing overheen. (een beetje de kraak van een ouderwetse plaat)
is de adat-kabel kapot of is er iets anders aan de hand?

alvast bedankt

greetz

Synchronisatie.

Zowel de ADAT converter als het ding waar dat op zit aangesloten (je zegt niet wat...) draaien waarschijnlijk alletwee hun eigen clock. Als de converter 44.1 is en het andere ding 48, dan hoor je niks. Als ze beide 48 zijn hoor je wel wat, maar met regelmatig gekraak er doorheen.

Je moet de ene aan de andere synchroniseren. De converter synchroniseren aan iets anders is het meest gebruikelijk (converter synchroniseren aan geluidskaart, mixer, etc.)

mijn kaart is een digi001. ik draai cubase sx 3. heb helaas geen protools voor xp, maar voor windows 98. en deze draait niet op xp
domme vraag misschien (ik heb er echt de ballen verstand van), maar hoe moet ik de converter dan synchroniseren?

De converter moet dan ingesteld worden op externe clock vanaf zijn ADAT input, even aangenomen dat je de ADAT kabels beide richtingen op aangesloten hebt.

Als je de converter alleen voor de inputs gebruikt kun je de Digi clocken aan de converter, maar aangezien de clock van de Digi waarschijnlijk strakker is dan die van de converter, is het misschien verstandig ook dan tweede kabel aan te sluiten (Digi out, converter in) en de converter extern te clocken.

Origineel geplaatst door etaoin
De converter moet dan ingesteld worden op externe clock vanaf zijn ADAT input, even aangenomen dat je de ADAT kabels beide richtingen op aangesloten hebt.

er zit alleen een output op de converter. ik kan dus niet "het kringetje" leggen.

Dan zit er weinig anders op dan de Digi op externe synchronisatie van z'n ADAT input te zetten.

Tenzij je nog wordclock aansluitingen hebt, maar dat vereist wel extra kabels die je mogelijk niet zomaar hebt liggen.

Dan zit er weinig anders op dan de Digi op externe synchronisatie van z'n ADAT input te zetten.

en weet je toevallig hoe dat werkt? of iemand anders misschien?
alvast bedankt.
nu ik de sync op intern heb gezet draait ie goed, op een paar kleine tikjes na, die ik er graag uit wil hebben

greetz.

en weet je toevallig hoe dat werkt?

Nee, helaas, de Digi ken ik helemaal niet.

nu ik de sync op intern heb gezet draait ie goed, op een paar kleine tikjes na, die ik er graag uit wil hebben

Op interne sync hou je die. De sync van de converter en van de digi zijn nooit 100% gelijk en op het moment dat het net even scheef loopt ten opzichte van elkaar kan hij zijn input niet meer goed lezen en hoor je de tikjes. Die gaan er pas uit zodra de digi extern synct aan de ADAT.

Op interne sync hou je die. De sync van de converter en van de digi zijn nooit 100% gelijk en op het moment dat het net even scheef loopt ten opzichte van elkaar kan hij zijn input niet meer goed lezen en hoor je de tikjes. Die gaan er pas uit zodra de digi extern synct aan de ADAT.

op de een of andere manier kan ik de sync van mijn digi in cubase alleen op intern zetten. ik heb protools geprobeerd, maar op de een of andere manier herkent die ineens mijn digi niet meer. ik zal dus helaas moeten leren leven met de tikjes, tenzij iemand een helder idee heeft?

greetz

laat maar zitten. ben er al uit.

toch bedankt (kmoest gewoon dit doen: device setup - vst audiobay - control panel - advanced - en daar de clock op extern zetten) gewoon een beetje verder zoeken dus.

toch bedankt

Back