Vintage chips voor de vintage synths....

Origineel geplaatst door HEXAGON
van alle vintage synths die ik gehad heb was er geen enkel die kraakte bij oversturing.

geen enkel was ook niet surface mount based.

mensen vinden dit normaal op een dsi ,ik niet,zekers voor die prijs niet...

dit is geen vintage synth. maar dat tot daar aan toe. het is vreemd dat ie kraakt bij oversturing inderdaad. bij analoog signaalpad zou oversturing een "prettige" bijwerking zijn.
in dit geval dus niet.
en ik vind de prijs meevallen voor de mogelijkheden en de sounds.
netjes is het niet om enige referentie naar de p5 te geven, maar laat dat lekker achterwege en focus je op dat ding zelf.
digitale delay is best ok (voor een digitale) en de sounds zijn heel divers. beetje standalone knoeien met de sequencer is ook leuk en modulatiemogelijkheden zijn legio!

En wat mij meteen opviel en waar ik vrij zeker dan ervan was dat alles surface mont zou zijn,is dat als je de vco's int filter etc. te luid mixt en verschillende voices speelt HET KRAAKT,dus geen distortie maar kraken,en dat wijst dat er geen classieke componenten inzitten zoals bvb in een moog voyager of studio electronic.

eigenaars probeer het maar hem te doen kraken,je zal zien..

(je hebt dat ook wanneer je dacs het niet aankunnen in je geluidskaart op je pc,lol)

Als je naar het signaalpad in de manual kijkt zie je dat het geluid na de VCA sowieso gesampled wordt, waarna er na de analoge oversturing nog ns digitale distorie kan gezet worden, en net voor de output terug naar analoog wordt omgezet. Mssch ligt het daaraan?

Origineel geplaatst door JugJug
Als je naar het signaalpad in de manual kijkt zie je dat het geluid na de VCA sowieso gesampled wordt, waarna er na de analoge oversturing nog ns digitale distorie kan gezet worden, en net voor de output terug naar analoog wordt omgezet. Mssch ligt het daaraan?

Daar heb je het al,aleen dac's kraken zo bij men weten..

@ch9527
Geen vintage idd,maar wel een analoge synth met overal een beetje digitale omzetting,nou ja waarom niet.
ja die seq,en dan de delays erop vond ik ook leuk.

maar voor een 'live' synth met kleine knoppen ,is constand rekening houden met levels toch niet echt toepasbaar en handig imo.

De naam Dave Smith wordt wel serieus misbruikt,ik hoop dat zen Prophet8 zo niet kraakt lol.

de discussie ging in eerste instantie over vintage machines en chips ervoor.
ik hoop dat ik nog spares kan vinden voor mijn ob-sx die nu op de pijnbank ligt.

Als ze dan toch nieuwe chips bakken waarom dan niet 1:1 qua pinout met de oude?

Of zouden ze dan weer een 30 jaar oude chipbakmachine uit Oezbekistan moeten halen om daarme oude ontwerpen nieuw te kunnen bakken?

Origineel geplaatst door HEXAGON
Omdat ze weten dat wat ze graag hadden gewilt dat er in zou zitten,het er niet inzit.

Ik had hier ook al is gevraagd na gezever van tegenpartij om een wiard bloot te stellen,maar ondanks de snoerlooze schroevendraaier in handbereik is (zichtbaar op foto's),was het opeens te moeilijk om het ding te openen,losers zeg ik.

Steve je ben gewoon een vervelende kwal waar ik gewoon 0,0 moeite voor zal doen.

:D

Origineel geplaatst door fuse
Of zouden ze dan weer een 30 jaar oude chipbakmachine uit Oezbekistan moeten halen om daarme oude ontwerpen nieuw te kunnen bakken?

Die chipbakmachine is ook vintage dan.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Het is idd clippen van de AD convertors na de VCA. Geen overdrive van de VCA zelf of iets dergelijks. Daarom klinkt het ook zo beroerd... Als je de VCA zelf wat zachter zet heb je er helemaal geen last van.
http://www.synthwiki.nl/index.php/Afbeelding:Evolver_signal_path.jpg

De prophet08 heeft helemaal geen D/A converters want heel het signaalpad is analoog.
Het distorten komt gewoon omdat de vco's wanner ze allemaal te gelijk het filter in gaan gewoon te hard staan uitgestuurd.

Origineel geplaatst door mono-poly
De prophet08 heeft helemaal geen D/A converters want heel het signaalpad is analoog.
Het distorten komt gewoon omdat de vco's wanner ze allemaal te gelijk het filter in gaan gewoon te hard staan uitgestuurd.
Ik meende dat dit verhaal over kraken van de Evolver ging.

eigenlijk ging het hier over de gek hoge prijzen die geboden worden op vintage chips voor de vintage synths.
de evolver en de p8 zijn geen vintage synths, en bevatten helemaal geen vintage chips.
(nu eens duidelijk bewezen door het moedig openvijswerk van onze vriend ch9527) en kunnen binnen 20 jaar mischien ook eens in deze rubriek opgenomen worden.

Je heb helemaal gelijk wat een verwaring weer!

idd,Je heb helemaal gelijk wat een verwaring weer!

bij deze kan jij NU voor mij ook de pot op vetkwal.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik meende dat dit verhaal over kraken van de Evolver ging.

Ja maar we weten nu wel allemaal dat deze hier beter met zen vingers van zen computer keyboard afblijft,voor somige meer technische topics dan toch wel,zoals eerder gebleken.

Laatst gewijzigd:
Joepie dan heb ik het toch voor mekaar!

wist je dat dan niet?,je was al clasified voor mij na de wiard-zaak.

Enfin,goed zo toch iets positief dan van jouw zijde.

nu ontopic terug

interessant:

zo te zien gaat het hier om een custom chip de dsi 120 pa397
de schakeling errond lijkt op de schakeling in de datasheet van de cem3396
die 4 condensatortjes van boven, en die 2 torretjes onderaan.
wel 28 pootjes ipv 24, maar 't is dan ook een smd versie.

ik vermoed dat het hier om een custom "cem3397" gaat (die niet bestaat) opvolger van de 3396

dat klinkt dan niet echt veelbelovend. of er moeten heel wat verbeteringen in de 3396 zijn aangebracht...
de 3396 doet het prima in mijn matrix1000 overigens

Origineel geplaatst door ambi-j
interessant:

zo te zien gaat het hier om een custom chip de dsi 120 pa397
de schakeling errond lijkt op de schakeling in de datasheet van de cem3396
die 4 condensatortjes van boven, en die 2 torretjes onderaan.
wel 28 pootjes ipv 24, maar 't is dan ook een smd versie.

ik vermoed dat het hier om een custom "cem3397" gaat (die niet bestaat) opvolger van de 3396

1 chip is wel 2 voices dan want ik tel er maar 8 in de Prophet8?

ofwel zit er geen vco's in en is het enkel vcf en vca,dan komt het overeen met 8 stuks.

wie wil er zen andromeda is openen?

EDIT:

even op een rijtje opgezocht

cem 3396=

2x waveform convertors
1x LP vcf
1x vca om 1 waveform converter output naar het filter te moduleren
2x vca's (i voor vcf en ander voor vca)

cem 3394 =

1x vco (tri,saw,pulse)
1x mixer voor de 3 waveform
1x LP vcf
1x vca om filter door tri wave vd vco te laten moduleren
1x output vca

cem 3391 =

1x 4 pole vcf (ik denk dat de poles naar buiten zijn gebracht)
5x vca
1x adsr

sorry het was de 3391 die digisound in zen module gamma
had en die ik ooit eens gemaakt heb niet de 3394

Laatst gewijzigd:
Back