protools LE ervaringen

bobaphat

Ouwe rot
Zijn er hier mensen die met protools LE werken? Ik ben benieuwd naar julie ervaringen.

Ik werk zelf nu met logic express en zit mischien te denken aan een mbox incl ptrotools le

-Heb je out of the box voldoende plug ins (eq, reverb, compressie etc) om goed mee te werken

- is de midi uitgebreid genoeg?? 960ppqn

- automation?

- je kan toch met au wrappers au in protools afspelen? of werk het alleen van rtas naar au??

- klinkt het beter dan cubase of logic wanneer je in je achterhoofd hebt dat je met LE alleen mbox kan gebruiken en geen RME fo Motu?

genoeg vragen voor nu:)

Re: protools LE ervaringen

plugins: wat beperkt maar bruikbaar, het hoognodige zit erin, maar weinig modulatie fx bij het standaard setje. voor mijzelf geen probleem.

midi: gebruik ik niet.

automation: helder. hoe het hoort

wrappers: heb een vst>rtas wrapper die werkt goed. kortom je vst inst gebruiken in protools. met au kan volgens mij ook maar weet niet welke firma deze wrapper maakt. fxpansion misschien.

klank: heb een rme kaart gehad, en nu een digi002. qua klank doen die niet voor elkaar onder (in mijn optiek/oren)

iemand ervaring met de midi?

en zitten er goeie dynamics in? Kan je ook sidechainen?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bobaphat
iemand ervaring met de midi?

en zitten er goeie dynamics in? Kan je ook sidechainen?

De standaard EQ en Dynamics plugs zijn voor "standaard meegeleverd" begrippen heel erg goed. De delay is ook niks mis mee. Hooguit een beetje karig qua mogelijkheden en de GUI is erg basic. De rest is een stuk minder. Die zitten nog in de "2" serie, terijl de EQ en Dynamics al in de "3" serie zitten (betere kwaliteit en een up-to-date GUI). De verwachting/hoop is dat álle plugins binnen afzienbare tijd worden geüpdate naar versie 3.

Verder krijg je er Xpand! bij. Best een leuke rompler a la hypersonic. (hij is gemaakt door AIR het door Digidesign opgekochte, vroegere Wizoo. de makers indertijd van: Hypersonic...) En sinds dit weekend Structure Free (ook van AIR). Een gestripte versie van Structure. de sampler van Digidesign. Weinig editing mogelijkheden, maar hij leest wel al je Kontakt, EXS 24, enz samples.

Sidechainen gaat super. Alle (relevante) rtas plugs hebben een sidechain input waar je een fysieke input of bus als sidechain input kan toewijzen.

Midi werkt voor mij prima. Al werk ik zelf 100% ITB. Ik hoef dus nooit met lsb, nrpn, sysex en andere onzin te stoeien. Er zijn geloof ik wel templates voor hardware synths om dit alles gestroonlijnd te laten verlopen, al begrijp ik op diverse fora dat het nog veel te wensen over laat. Ga ff googlen zou ik zeggen. maar, nogmaals, als je enkel/voornamelijk met rtas of "gewrapte" vst synths werkt zie ik niet wat je zou kunnen missen. Ik ging bijvoorbeeld van Cubase SX naar Protools, en ik ging er voor mijn gevoel qua midi juist op vooruit. Maar misschien dat dat aan mij ligt...

BTW, Je kan geen AU plugs gebruiken. Alleen Rtas of VST. VST(i)'s kan je gebruiken met de VST-to-RTAS apapter van FXpansion. kost iets van 75 euro; werkt perfect.

Je merkt aan alles dat Digidesign langzaam maar zeker probeert om protools ook in de "producer" markt te krijgen. Dus niet alleen meer als "digitale tapemachine" voor recording en/of mixengineers. Het is op dat gebied (meegeleverde synths, midi, enz) nog geen Logic, maar op het gebied van audio-editing, mixing en sound is Logic ook zeker geen protools!

thanx voor de uitgebreide reviews

Klinkt alsof Protools LE completer is dan Logic express iig.

Nog iets,

Ik wil via spdif, mn tc fx unit gebruiken. Kan ik m in protools op een aux zetten of iets?? Is die routing daar geschikt voor?

Ik wil via spdif, mn tc fx unit gebruiken. Kan ik m in protools op een aux zetten of iets?? Is die routing daar geschikt voor? [/B]

Het is mogelijk om dit te doen, maar LE heeft geen volledige Latency compensation. Het rerturn signaal moet je dus zelf op tijd zetten.

dat wordt wel erg lelijk met chorus en compressie vanuit externe hardware,, ughh

hallo mensen
sinds kort heb ik ook le aangeschaft via download (heb een digi002)
ik heb ook de installatie dvds laten opsturen le 7 plus de upgrade naar 7.3.1.
nu heb ik vernomen dat er ook ableton lite protools version bij zit en melodyne essential maar ik zie niks op de install cd.
wie weet het?
gr mario

dat zijn losse extra cd's die erbij zitten, maar volgens mij kun je die ook van de digidesign site halen voor download (dacht i k)

Ik ben begonnen emt Protools LE... Ik blijf erbij dat dit gewoon een super pakket is.. Protools is gewoon lekker overzichtelijk en eenvoudig gehouden.

Echter de beperkingen liggen hem denk ik wel in het aantal audio tracks wat je kunt gebruiken.
32 mono tracks vind ik toch wel weinig om eelrijk te zijn.

Als je een stereoloop op een stereotrack plaatst ben je al 2 tracks kwijt.
Ik ben om die reden naar logic gegaan.

Wat ik wel enorm mis in Logic is de omgang met audio files.. het makkelijk kunnen knippen, plakken stretchen enz.
Dat is gewoon geweldig in protools!!

Ook de routingen zijn in protools zeer eenvoudig!!

Al met al een zeer mooi pakket! maar met beperkingen...
Wil je die niet dan ben je al snel een paar 1000 euro kwijt voor ene Protools HD setje

he roel heb ik idd geprobeerd via internet
alleen moet ik dan op bv de ableton site serienumm invullen van het lite pakket en die heb ik niet
gr mario

wat moet ik me er precies bij voorstellen dat er geen delay compensation inzit??

Bekent dit dat alles wat je opneemt je weer gelijk moet gaan zetten?
Gaan plugins die plugins delayen? BV hoe meeer plugins op een channel hoe meer latency

ik denk dat je geen antwoord krijgt omdat niemand weet hoe het preceis zit.

volgens mij houdt delaycompensation in dat je software de delay van de verschillende plugins compenseert door alles te vertragen tot de langste vertraging die er in je plugin ketting zit.

kortom als je een plugin hebt op een spoor die 10ms latency bezit, zal je software door de delay compensation alle andere tracks 10 ms vertragen, zodat alles uiteindelijk precies gelijk start en eindigt.

dit is maar een aanname hoor.

Ik las ook ergens dat je geen enkele tracks kon bouncen, dus alleen maar full mixdown, maar kan je dan niet andere tracks muten en zo individuele geselecteerde tracks bouncen???

Back