oldschool rave synths

Disorder

Stamgast
Hallo,

De laatste tijd hoor ik veel artiesten de oldschool rave kant op gaan met synth geluiden (venetian snares op pink + green, FFF op kickahole in the speaker en the feeling).

Kan het moeilijk omschrijven hoe het precies klinkt. Maar op het experience album van the prodigy zijn ook dergelijke melodieen te horen. Typische rave/drum n bass klanken. Hoop dat er begrepen word wat ik bedoel.

Zijn er soft synths die ik echt eens zou moeten proberen om deze klanken zelf te kunnen maken? Misschien zijn er presetbanks voor softsynths die dit goed na doen?

- Koop een Alpha Juno voor 125 euro
- Bouw je hoovers
- Gebruik de chord memory

En sample gewoon oude platen, dat deden ze in die oude platen ook. Een stabje vanaf een synth spelen klinkt heel anders dan dat je hem gesampled speelt, zeker met 8 of 12 bit samplers.

denk dat het vaak samples van chords zijn............dus chords samplen(en dan ze uit je sampler trekken), en die andere mono geluiden(hoovers ed) vaak met env op de pitch.

Ik sample mijzelf altijd....is de beste manier.

je hebt ook sample cds met deze geluiden dan heb je ze 1 op 1....

(zal zo wel ff wat samples posten)

Origineel geplaatst door plieuw

Ik heb namen nodig :maffia:

Origineel geplaatst door plieuw
denk dat het vaak samples van chords zijn............dus chords samplen(en dan ze uit je sampler trekken), en die andere mono geluiden(hoovers ed) vaak met env op de pitch.

Ik sample mijzelf altijd....is de beste manier.

Exact. Ik had ooit ook zo'n oude CD, met al die orchestra stabs en 'Oh yeah!' achtige cliché stemmetjes er op, heel grappig was dat.

Je moet wel minstens één track met die 'whoooww!' sample maken :D

ik zoek die whoo, denk van 2 unlimited.......het is echt zon oude rave standaard

Maar dus geen vsti's die dit goed kunnen emuleren? Ook geen presets voor Zeta?

Weet niet of je er wat aan hebt, maar in de Roland M-DC1 zitten behoorlijk wat sounds die herkenbaar in andere nummers (oudere hardcore). Ook Juno/orgeltjes/koortjes enzo.

Origineel geplaatst door Disorder

De JunoX2 van ReFX dus. Een vrij getrouwe emulatie van de Roland Alpha Juno. Roland was niet amused en dwong ReFX dat ding uit de handel te nemen.

Er staan een aantal lekkere hoovers op.

http://www.kvraudio.com/get/194.htmlwww.kvraudio.com/get/194.html

Oh ja, ReFX beloofde dat VanGuard een waardige opvolger van de Juno X2 zou worden, maar voor mijn gevoel is dat een totaal andere synth: trance ipv rave.

Ik heb het idee dat freebee Claw van ReFX dichter in de buurt komt. Synth1 heeft ook wat hooveresque sounds. Vergeet het modwheel niet.

Origineel geplaatst door Disorder

Iedere VSTi zou het wel moeten kunnen eigenlijk. Pro-53 bijvoorbeeld:

- PWM pulse
- Pulse 1 octaaf daar onder
- Via poly mod filter env ook toewijzen aan OSC pitch
- Unison

Gewoon een alpha juno halen, dat is de beste oplossing. De alpha is zowiezo een goeie synth, en klinkt echt wel beter dan softsynths

juno 106 vaak voor chords en acidige basjes,

en veel samples van 1 basssynth noot en dan lekker door de W30. Viel me laatst op bij 030303 rave edition, dat veel old skool zo gemaakt is. EN tuurlijk Alternated loop functie. (eerst vooruit, en na het eide reversed en dan weer vooruit ect..ect..)

Frequency spul (Orlando Voorn) zeker, en ouwe Prodigy.

En dan het filter bedienen met pitchbend of dataweel. : )

Origineel geplaatst door stevaux
juno 106 vaak voor chords en acidige basjes,

Frequency spul (Orlando Voorn) zeker, en ouwe Prodigy.

En dan het filter bedienen met pitchbend of dataweel. : )

kiss the sky,, the future, allemaal alpha juno

Mss domme vraag , en effe off topic , maar ik stel ze toch (kwestie van geen andere tread te maken etc..)

Met oude platen sampelen , wat bedoelen jullie daarmee? En sample CD's , hoe gaat dat allemaal precies in zn werk?

(heb net alesis fusion 8HD, mn allereerste synth , en ben alles dus nog volop aan het 'verkennen'. Nu zit daar ook een sampler op , dus ben benieuwd :) )

Thx

de ouwe prodigy nummers zijn met een Roland W30 gemaakt
voor wat het waard is
want de W30 is ook een soort sampler

W30top.gif

Back