advies midi --> cv interface voor ARP2600

wouw

Ouwe rot
Omdat de Doepfer MAQ16/3 een cv-bereik heeft van 5V (5 oktaven dus) én omdat deze sequencer geen midi naar cv interface kan nabootsen ben ik op zoek naar een interface voor mijn ARP2600. En het zou leuk zijn als ik 'm ook kan gebruiken voor mijn minimoog.

Natuurlijk heb ik hier en daar wat gelezen, maar toch heb ik behoefte aan advies.

De Kenton pro solo mk2 lijkt mij een goede kandidaat:

16 bits convertors, dus wellicht een aardig resultaat igv pitchbenden.
single-multi-trigger, diverse note-priority mogelijkheden, portamento, interne LFO
een bereik van ruim 10 octaven (net bevestigd gekregen van Kenton)
prijs acceptabel.

Heeft iemand nog een goede tip ?

Ik heb twee Kenton Pro 2000 MK2's. Die dingen installeer je 1 keer en je hebt er geen omkijken meer naar. ZO hoort het. Verder zijn ze kwalitatief errug goed, zowel hardware als softwarematig.

Als ik jou was zou ik er daar eentje van kopen. Heb je gelijk uitbreidingsmogelijkheden.

je hebt dan twee keer cv/gate geschikt voor zowel Hz/V en V/Oct. En drie keer V/oct. Maar die 6 aux uitgangen kun je ook voor andere doeleinden gebruiken. Verder heb je een clock uit. Echt een erg goed en uitgebreide convertor (maar hij kost ook meer natuurlijk).

Kunnen we gelijk zaterdag effe testen hoe dat werkt op die ARP... :D

Als je ze samen tegelijk wilt gebruiken is een Kenton pro solo mk2 ongeschikt.
De Kenton pro solo mk1 had te weinig cv outs die je toe kunt wijzen, voor de mini kun je
er al twee gebruiken, namelijk voor VCA en VCF CV in, ik weet niet of dat
anders is bij een mk2 ?
Ik heb zelf ook een 2600 en een Mini, gebruik een Pro 2000 en een Pro 4 werken
allebei prima, ligt er net aan wat en hoeveel je tegelijk wilt aansturen.
Een berg vrij te programmeren CV's is nooit weg dus ik zou minimaal voor een Pro 2000
gaan of natuurlijk een Expressionist van Encore Electronics is ook een optie...........

Kijk, die expressionist die kende ik nog niet. Wel onlangs een midikit daar gekocht met een hoop vertraging maar is uiteindelijk helemaal goedgekomen en heeft me een weer perfect werkende OB-X opgeleverd

Wel veel geld, een pro2000 of een (nog wat duurdere) expressionist.

iemand ervaringen met de expressionist ? Heeft wel 8 kanalen zie ik tegenover 2 van de pro2000. Je kunt de note cv's ook uitschakelen en de output puur als modulatiebron inzetten. Erg flexibel. Ook een groot bereik (van 0 tot 127 midi note nr), single/multi trigger, portamento, 16bits resolutie.

Ik verwacht trouwens niet veel meer dan de ARP en minimoog te hoeven aansturen, maar het is natuurlijk wel handig (zoals wiseguy aangeeft) cv outputs achter de hand te hebben zodat je met de lfo's een hoop ARP-functies kunt moduleren. Maar je weet maar nooit wat voor pre-midi instrumenten je ooit nog aanschaft...

Origineel geplaatst door wouw
Maar je weet maar nooit wat voor pre-midi instrumenten je ooit nog aanschaft...

You can say that again! :D

Ik hoor en lees eigenlijk louter positieve ervaringen met de Expressionist.
Ben je meteen klaar voor de toekomst... alleen wat aan de prijs, maarja.

Heb laatst een beetje rondgezocht voor soortgelijke converters, kwam toen voor eenvoudigere converters voornamelijk uit op de Kenton en de Doepfer (8bits, en zowiezo minder uitgebreid).
Een interessante 'outsider' is de JKJ CV-5... geen praktijkervaring mee, wel lovende reviews.

Ga je eenmaal naar een polyfone / multiport converter kijken, dan kom je naast Kenton en Encore vooral in (semi-)modulair territorium. Dus meer geschikt voor de handiger klusser, of je moet al een modulaire inrichting hebben. Aan de andere kant, voor een ARP2600 lijkt zoiets me toch zeker interessant.
Interessante units op dit gebied: Papareil (gebruik ik zelf, leuk ding maar toch een soort van hobbywerk) en MOTM 650 (erg mooi, naar men zegt).

Origineel geplaatst door Hanz
Een interessante 'outsider' is de JKJ CV-5... geen praktijkervaring mee, wel lovende reviews.

Deze heeft een bereik van zo'n 5 Volt, te weinig dus, maar bedankt voor de tip.

Ik ga trouwens niet zelf bouwen, het moet een kant-en klare oplossing zijn.

De expressionist biedt geen keuzemogelijkheid voor lowest, highest of latest note priority. Heeft alleen latest priority. Hij heeft wel een geheugen voor de voorlaatste noot (voor trills), net als de Kenton lijkt me. Tony schrijft me dat hij de functionaliteit op dit gebied zou willen uitbreiden.
Maar volgens mij kun je met latest-priority en de keuze van single- of multi-trigger al aardig goed uit de voeten.

Laatst gewijzigd:
Volgens de Kenton website dien je de pro 2000 zodanig te configureren dat hij zowel gates als triggers afvuurt op de 2600. Anders zou de 2600 niet meewerken. Ook Doepfer schrijft iets soortgelijks over de 2600, en waarschuwt bovendien dat de gate minimaal 10V moet zijn:

citaat:
The ARP2600 requires a gate voltage of at least 10V to trigger its envelope generators..
The max. gate voltage of the MAQ16/3 is +8V only. Consequently it is not possible to trigger the ARP2600 from the MAQ16/3 gate outputs without additional electronics (e.g. a level shifter with two npn transistors that converts any gate level above ~ +3V into +10 or +12V, schematics available from hardware@doepfer.de).
In addition the gate output of MCV4/MCV24/A-155 has to be connected to both gate and trigger inputs of the ARP2600. Otherwise the envelope generators of the ARP2600 will not start.

Volgens deze tekst zou de 2600 dus niet samenwerken met een MAQ16/3. Ik heb de maq echter aangesloten op de ingang juist links van de trigger en gate ingangen (S/H gate staat erbij) en dat werkt gewoon. Doe ik dan iets illegaals ?

Origineel geplaatst door Patat Met
Een maat van mij heeft een Kenton Pro 2000 waarvan beide LFO's niet meer werken.

apart, dat zijn toch softwarematige lfo's ?
Maar is toch wel een teken dat ik beter een nieuwe kan kopen ipv gebruikt. Ik zag ze voor 398 Euro in Duitsland staan.

Ik neig toch het meest naar de Kenton pro 2000, mede vanwege de clock out (leuk voor een arpeggiator). De expressionist zal zo'n 200 Euro duurder uitpakken (btw etc). Bij de pro 2000 kun je ook (net als de expressionist) de extra uitgangen inzetten als cv / gates. Bovendien is er speciaal rekening gehouden met de ARP2600 dmv trigger-functionaliteit. Wel zo veilig.

Kijk, de grote kenner Phil Cirocco adviseert ook om de gate aan te sluiten op de ingang onder de schakelaar. Fijne eigenschap van de 2600 is dat de jack-socket "kb cv output" geheel links verandert in een input indien de stekker van het keyboard losgenomen wordt. Zo kun je met een sequencer alle oscillatoren aansturen zonder de multiple op te offeren.

Attachments

• midcv.jpg
    midcv.jpg
    44,2 KB · Bekeken: 116
De Arp Avatar krijgt de trigger van de 808........ en zo nu en dan de CV van de SQ10.

Hey Wouw,

ik draai mijn ARP 2600 en Minimoog met een Syntecno Teebee. Daarnaast draait daar ook nog eens een MS20 op en loopt mijn SQ10 er sync door. En dit dus allemaal tegelijk. Vooral met de Minimoog was het wat gekloot, ik heb er na heel wat zoeken een klein schematje voor gesoldeerd. Maar nu draait dit alles als een zonnetje. De Teebee vond ik nog wel voor 130 euro, en dan heb je een 303 emulatie als bonus. Prijzen voor Teebees zijn wel aardig hoog de laatste tijd..

Succes!

Kai

De Kenton pro 2000 is inmiddels binnen, maar ik moet 'm nog aansluiten...

Zonder een andere thread te starten, hier nog wat overwegingen mbt de 2600 in het algemeen.

De 2600 is een geweldige bak om sequences mee te spelen, alleen ben ik geen fan van voorgeprogrammeerde sequences, ik wil minimaal in realtime kunnen transponeren.

Het is mogelijk om een een sequence, afkomstig van een externe sequencer, mbv het 2620 keyboard te transponeren. Het viel nog wel wat tegen, de enige routing was dat ik zowel de cv vanaf de sequencer en de keyboard cv in de ene voltage-processor stopte, waar de som ge-inverteerd uitkomt, en dan met de 2e voltageprocessor deze som nogmaals inverteerde om gewoon de positieve uitkomst te krijgen.

Ik mis persoonlijk een voltage-processor waarin ik signalen kan mengen en ONge-inverteerd kan gebruiken. Is dat een kwestie van juist voor de inverter een output-jack plaatsen?

Ik dacht slim te zijn, en de external vibrato in van het keyboard te gebruiken (en hier de cv van de sequencer in te stoppen). Dit geeft namelijk ook een som van keyboard en sequencer, maar helaas: de external vibrato in bevat een weerstand waardoor de sequence verpest wordt. Ik overweeg nu een extra input op het keyboard te (laten) maken met een cv-in, zonder weerstand, bij te mengen in de keyboard-cv.
Ik weet dat de ARP sequencer (die ik niet heb) hiervoor een speciale input heeft.

Ook de inputs voor de oscillatoren lijken allemaal (behalve de kb-cv) een vaste weerstand in serie te hebben waardoor ook hier niet beide cv's op 100% bij elkaar opgeteld kunnen worden.

Als het keyboard nou een gate-out had (volgens mij is de gate nergens op de 2600 als uitgang te vinden), had ik het keyboard kunnen gebruiken om een minimoog te bespelen, met alle functies van de 2620 als bonus (transpose, lfo). Misschien toch maar ergen een gate-out laten maken ?

Ik had geprobeerd de (audio)mixer geheel rechts te gebruiken om beide cv's te mengen, maar de output van deze mixer gaf geen optelling van beide binnenkomende signalen. Het lijkt bij mij meer een input-socket dan een output. Ik gebruik één van de kanalen van deze mixer (normaal aan de vcf-output gekoppeld) af en toe om bv de keyboard-cv te verlagen tbv minder dan 100% filtertracking (is op de foto te zien). Maar omdat ik de mixer niet helemaal begrijp vraag ik me af of hij kapot is (klopt het dat die ene uitgang waar beide signalen volgens de opdruk samenkomen eigenlijk een input is) ?

Ik lijk natuurlijk een verwend kereltje, een ARP2600 hebben en dan klagen over de beperkingen, maar ik wil dat ding eigenlijk als centraal punt in mijn analoge setup gebruiken.

Attachments

• mixer.jpg
    mixer.jpg
    25 KB · Bekeken: 122
Laatst gewijzigd:

Ik mis persoonlijk een voltage-processor waarin ik signalen kan mengen en ONge-inverteerd kan gebruiken. Is dat een kwestie van juist voor de inverter een output-jack plaatsen?

Je kan hiervoor gewoon een mixer module gebruiken. De Doepfer A-138c bijvoorbeeld (kan optellen en aftrekken.)

Ik dacht slim te zijn, en de external vibrato in van het keyboard te gebruiken (en hier de cv van de sequencer in te stoppen). Dit geeft namelijk ook een som van keyboard en sequencer, maar helaas: de external vibrato in bevat een weerstand waardoor de sequence verpest wordt. Ik overweeg nu een extra input op het keyboard te (laten) maken met een cv-in, zonder weerstand, bij te mengen in de keyboard-cv.
Ik weet dat de ARP sequencer (die ik niet heb) hiervoor een speciale input heeft.

Ook de inputs voor de oscillatoren lijken allemaal (behalve de kb-cv) een vaste weerstand in serie te hebben waardoor ook hier niet beide cv's op 100% bij elkaar opgeteld kunnen worden.
Hier gebruik ik een Analogue Systems RS-230 CV buffer voor. Deze split het CV signaal in 3 andere plus nog 1 geinverteerde. Dit is imo een onmisbare module waardoor je meerdere vco's over het gehele berijk met 1 cv signaal kan aansturen.

Ik had geprobeerd de (audio)mixer geheel rechts te gebruiken om beide cv's te mengen, maar de output van deze mixer gaf geen optelling van beide binnenkomende signalen.
Het kan zijn dat de mixer niet dc gekopeld is. Dit is makkelijk te verhelpen, door de ingands condensator kort te sluiten.

En ja, ik ben stinkend jaloers op je.

Origineel geplaatst door Patat Met
Hier gebruik ik een Analogue Systems RS-230 CV buffer voor. Deze split het CV signaal in 3 andere plus nog 1 geinverteerde. Dit is imo een onmisbare module waardoor je meerdere vco's over het gehele berijk met 1 cv signaal kan aansturen.

De 2600 heeft daarvoor een multiplier, 4 sockets. Bv 1x in en 3x out.

Ook deze had ik reeds geprobeerd: 1x keyboard cv erin en 1x sequencer cv erin. Maar de uitgang gaf niet het gewenste resultaat. Waarom niet snap ik eigenlijk niet. Wordt 1V en 2V hierin samen 1,5V en geen 3V ?
In één of andere handleiding op het net stond beschreven dit ding beter niet als mixer te gebruiken.

Back