Electribe ervaringen...

Ik ben al een tijdje aan het rondsurfen om te bekijken wat ik het beste zou aanschaffen om muziek te maken met hardware aangestuurd door een sequencer op de pc...

Ik heb een VA synth, een goedkoop roland keyboard, die ik via midi aanstuur. Ik ben wel van plan om nog een synth ofzo erbij aan te schaffen, en juno106 bv, als ik die op de kop kan tikken...

Nu wat ik nog zoek, is een manier om een drumtrack te laten meelopen (nu doe ik dat door drumsamples in mijn sequencer te zetten), maar op een manier dat ik makkelijk in real time de aparte drumgeluiden kan aan/af zetten en mogelijks wat tweaken. Eigenlijk wil ik dus gewoon dat de pc geen geluiden meer maakt, enkel midi boodschappen verzend naar de synths en keyboard. Ik vind hardware veel intuitiever.
Ik dacht eerst aan een (goedkope) mc303, maar was er al vrij snel uit dat de sounds die hierin zitten mij snel zullen tegensteken, dus dacht ik aan de mc505. Maar dan besef ik dat ik altijd toch nog samples zal uit de pc zal willen laten komen...

Iemand op dit forum had mijn aandacht gevestigd op de electribe esx sampler. Nu is dit boven mijn budget en merk ik dat ik hier en daar wél een es1 tweedehands zie staan voor een prijs die ik wel kan geven...

Is dit wat ik nodig heb?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je die geluiden niet meer kan tweaken als je je track afspeelt...

En in welke mate kan deze sampler dienst doen als sequencer (om los van de pc te werken - heb ik niet nodig, maar zou mooi meegenomen zijn)...

Ik vraag me trouwens af wat nu eigenlijk het verschil is tussen die EMX en die ESX (buiten het feit dat je in de laatste zelf je geluiden steekt)... -> kan je bv in de samplerversie één pianosample opslaan en die dan over je toetsenbord 'uitspreiden' zodat je een piano-stukje kan inspelen... of is zoiets echt niet mogelijk? Moet je dan 12 verschillende samples opslaan of hoe gaat dat.

de esx is een drumsampler. dus je kunt er een aantal geluiden in laden zoals een kick een snare een hihat etc etc.

die kun je vervolgens met patterns triggeren.

uitspreiden van 1 sample over je hele toetsenbord kan hier niet mee, dan moet je een volwaardige sampler hebben. die kosten echt helemaal (relatief) niks meer tegenwoordig. Maar... die hebben meestal weer geen onboard sequencer.

Verder esx niet geschikt om te gebruiken als sequencer voor buiten je pc (behalve drums). of je moet hele minimalistische muziek maken. akkoorden kun je er in ieder geval niet mee sequencen, en je kunt ook niet buiten de 16steps grid om programmeren. allemaal beperkingen dus als je m als volwaardige sequencer wil gebruiken, maar ideaal als drumsampler, waar ie voor bedoeld is dus.

van de electribes ken ik alleen de a, heel tof ding, zeker ook om drums doorheen te halen,
maar niet als sequencer...
zelf onlangs een rm1x (yamaha) aangeschaft, weliswaar geen sampler, maar komt toch aardig overeen met
wat jij aangeeft; intuitief, veel drumsounds, heel goed te editten (realtime) en rythmisch kun je er hele leuke trucks
mee uithalen, in ieder geval een top sequencer ! kost ongeveer hetzelfde als een electribe es...
als het om een goedkope drumsampler gaat, een su10 heb je ook al voor een paar tientjes, heel leuk ding
maar ook weer heel beperkt polyfoon

Origineel geplaatst door Roel
uitspreiden van 1 sample over je hele toetsenbord kan hier niet mee, dan moet je een volwaardige sampler hebben. die kosten echt helemaal (relatief) niks meer tegenwoordig. Maar... die hebben meestal weer geen onboard sequencer.

Wrong! De ESX heeft 2 keyboard parts, waar je een sample in kunt laden die inderdaad over het keyboard wordt verspreid.. Hoef je niks extra's voor te doen, alleen inladen! En het is al heel makkelijk buiten de 16 steps om te werken door bijvoorbeeld het tempo te verdubbelen zodat je 32 steps per pattern hebt.. :okdan:

zoals ik zei, alleen met de grid werken dus. als je het temp 2 keer zo hoog zet kun je er inderdaad 32 steps van maken. dan nog blijft het ge-qu-an-ti-ze-d.

hoeveel samples kun je dan in zo'n keyboard part laden?
want eentje lijkt me wat weinig voor bijvoorbeeld een piano

Origineel geplaatst door Roel
de esx is een drumsampler. dus je kunt er een aantal geluiden in laden zoals een kick een snare een hihat etc etc.

die kun je vervolgens met patterns triggeren.

Verder esx niet geschikt om te gebruiken als sequencer voor buiten je pc (behalve drums). of je moet hele minimalistische muziek maken. akkoorden kun je er in ieder geval niet mee sequencen, en je kunt ook niet buiten de 16steps grid om programmeren. allemaal beperkingen dus als je m als volwaardige sequencer wil gebruiken, maar ideaal als drumsampler, waar ie voor bedoeld is dus.

Dus als ik toch hier en daar een begeleiding of een string uit die bak wil laten komen, en bovendien soms los van de pc wil kunnen werken, ben ik beter met een EMX?
Die EA is (als ik het juist heb) een VA synth-sequencer, dit zou wat overkill zijn, aangezien ik al een VA heb (microkorg), ik weet niet hoe dat zit met die drums eigenlijk bij dat geval.

Maar dan zit je natuurlijk weer vast aan de geluiden die in de EMX aanwezig zijn... zijn deze up to date? (aja, en heeft dat ding goedkopere - tweedehands - voorgangers zoals de es1 ipv de esx)

Origineel geplaatst door se7en
Dus als ik toch hier en daar een begeleiding of een string uit die bak wil laten komen, en bovendien soms los van de pc wil kunnen werken, ben ik beter met een EMX?
Die EA is (als ik het juist heb) een VA synth-sequencer, dit zou wat overkill zijn, aangezien ik al een VA heb (microkorg), ik weet niet hoe dat zit met die drums eigenlijk bij dat geval.

Maar dan zit je natuurlijk weer vast aan de geluiden die in de EMX aanwezig zijn... zijn deze up to date? (aja, en heeft dat ding goedkopere - tweedehands - voorgangers zoals de es1 ipv de esx)

Hijack :duivels:
Hier wat info over ESX + EMX.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=870101#post870101

Back