Kijk, wil je het echt weten of liever eigenlijk niet? Het is nogal een verhaal namelijk. Maar het klinkt alsof je er niet echt open voor staat. Toch maar, voor de vorm;
Het is moeilijk om even compact samen te vaten, maar het komt er op neer dat er de afgelopen tijd behoorlijk veel issues zijn geweest met bepaalde modellen/series Seagates (7200.x, weet even uit m'n hoofd niet of dat nou de 11 of de 12 was, of zelfs allebei). Dat is relatief eenvoudig na te zoeken op de diverse boards waar men zich met dat soort dingen bezig houdt, dus bijv. de fora van Smallnetbuilder, Qnap, Synology, Netgear etc. Het gaat echt over series die structureel uitvallen.
Verder is het zo dat de budget/low power-georienteerde schijven van Seagate nog gebruik maken van een oudere 'landing' techniek (CSS), waardoor ze een substantieel korter aantal start/stop cycles kunnen maken. Dat merk je dus vanaf ongeveer een jaar intensief gebruik. Of in de praktijk; 1 dag na het verstrijken van je garantie (en 1 dag voor de deadline van je nieuwe album...

)
Maar inderdaad er is geen 'magische' schijf, met ieder type is wel wat. Zeker als je naar de wat goedkopere (=niet business 24x7) schijven kijkt is er bijna geen enkele zonder issues. De GP serie van WD is bijv. echt bijzonder slecht ondersteund, het lowpower verhaal zorgt bij dat soort schijven ook voor het versneld 'opeten' van je levensduur aan start/stop cycles. Enige 'budget' achtige schijven die niet echt bekende structurele issues hebben en ook nog lekker goedkoop zijn de Samsungs. Ik moest ook even slikken toen ik dat merk hoorde, maar inmiddels is het een gevestigde naam.
De barracudas waar jij het over hebt zijn business schijven. Dat is structureel wel beter, maar daar betaal je ook voor (ruwweg 1.5x tot 2x zoveel), en die maken meer noise / hoger energieverbruik etc.
In dat segment zijn de Hitachi's technisch eigenlijk het best, als je wat features naast elkaar legt. Het is wat laat om nu nog het tabelletje erbij te zoeken, maar goed, dat moet je me maar even vergeven... Google is your friend
Magisch in de zin van nooit falen heb je alweer een stuk dichterbij met een SSD. Nog niet 100% volwassen/mainstream maar we zitten er dicht tegenaan. Ik denk dat 2010 het grote doorbraakjaar is voor deze schijven. Zowiezo ben je af van noise / warmte ontwikkeling etc. maar het belangrijkste: geen head crashes etc. meer. Kijk, alles kan kapot, maar dit vind ik geen lullige verbetering. En over de snelheid hoef ik het denk ik niet te hebben... dat spreekt voor zich.
@ Fourier; je gebruikt dat soort NAS'sen (ik zou inderdaad zeggen, kies een QNAP of Synology, maar met Netgear doe je ook geen slechte koop) voor archivering / backup. Met een enkele of dubbele gigabit aansluiting is de doorvoer echt niet zo slecht meer hoor, tegenwoordig. Maar recording projecten, dat doe je dus op een scratchdisk/workdisk, en daar is een SSD volgens mij prima voor. (Zelfs als je geen TRIM kunt gebruiken, al is dat een kwestie van wachten op...). De hoeveelheid projecten waar je tegelijkertijd op werkt lijkt me immers beperkt.