Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Nog even iets korts, een punt wat ik gisteren vergat te maken.

Inderdaad, zoals Acidfever zegt, is er met harde schijven vaak sprake van een structureel probleem met een serie/type schijven. Dat wil niet zeggen dat elke eigenaar ervan dan last zal ondervinden, maar de kans is stukken groter.
Ik heb zelf ooit zo'n enge 'deathstar' gehad, en gelukkig geen issues. Maxtor is een merk dat een hele tijd echt berucht geweest is voor slechte series. Vervolgens opgekocht door... Seagate. Ik heb zelf erg lang bij WD gezworen, maar specifiek voor NAS applicaties (waar ik het bovenstaand over had) zijn de GP schijven van WD echt heel griezelig vanwege het opvreten van je start/stop cycles, veroorzaakt door het aggressieve power management van die schijven (ook speelt er nog een issue met grote schijven met de nieuwere 4kb sectors, maar da's een breder probleem).

Anyway, op naar het punt; het is een gemakkelijke 'denkfout' om er vanuit te gaan dat je met een dikke RAID set veilig bent tegen onvoorziene uitval van schijven. Enerzijds klopt dit natuurlijk wel als het gaat om incidentele hardwarefouten. Maar heb je het nu over zoiets als een seriematige fout in hardware, waarbij problemen structureel optreden, dan heb je juist een versterkte kans op storingen in je RAID set. Vergeet niet (bij een RAID5 scenario); 2 schijven naar de haaien, alles weg.
En aangezien je bij een RAID setje eigenlijk altijd uitgaat van één type (identieke) schijven, vaak zelfs behoorlijk dicht op elkaar in serienummer (je koopt ze tegelijkertijd...) dan snap je waarschijnlijk waarom je dubbel goed moet uitkijken bij de selectie van je schijven... ;)

Nou, weer genoeg nerdspeak, tijd om muziek te maken! :D

iMac voor music?

iMac voor music?

Hallo lui,

Is deze nieuwe iMac geschikt om er muziek mee te maken?.
http://www.apple.com/nl/macmini/design.html
Ik weet niet zoveel van specs enzo, maar zo te zien is deze
beter dan de Mac G5 (een na duurste, een na hoogste specs)
die ik 6 jaar geleden kocht. (Die's nu stuk)

Ik heb minimale eisen: hij moet Ableton Live 4 aankunnen en Adobe
Photoshop eh...nou ja. De versie van 6 jaar geleden za'k maar zeggen. ;)

Eigenlijk moet hij dus gewoon goed en zonder gekloot Ableton Live (i.e.g.
versie 4) kunnen draaien. Met wat Arturia plugins.

Weet iemand raad voordat ik met Euro's ga strooien?. :walker:

Aha, zie je dat bedoel ik...'t is een kastje, kom op nou. :D

Maar ik vraag niets over geluidkaarten he, dat dat duudelik is.

Absoluut geschikt. Ik gebruik de 2.5 (749 modelletje) met Ableton, Logic en nog niet tegen beperkingen aangelopen. Logic Mainstage belast het e.e.a. wel. Maar audio sporen gebruik ik dan bijna weer niet (onbewust) maar softsynths. Dus...

Met Presonus Firebox. Werkt perfect. Voor als je toch wat over de geluidskaart wilde weten. Maar met de standaart audio out werkt het ook goed.

En het 549,-model ? Hij is zo te zien sneller dan mijn ouwe G5, en dat is eigenlijk het budget ook. :D

Audiosporen gebruik ik erg veel...veel acoustische instrumenten, zie?.
Ik heb een FireWire M-audio 440.

Nou mijn vervangende Imac komt morgen :-)

Hopen dat hij geen herry maakt :P Wederom doet wachten weer lang :P haha :-)

Nou mensen goed nieuws :D

Me nieuwe imac 27 inchis er.. en.. Deze is muisstil als je hem uitzet :)

Geen BBZZZZZT geluiden etc :)

Was dus wel mooi een fout in de voeding! :)

Im happy now :P

Hey PMX :) Ik heb 8 gb ram erin gestopt. en dus een i7 2.8. Op turbo modes loopt ie op 3.4. En het is een ht dus nog 4 virtuele cores :-).

Moah SSD zou het helemaal snel maken. Geluid hoor je echt niet van dat ding. Dus voor het geluid hoef je het niet te doen.

Nadeel is dat je dus bij je configuratie geen SSD kunt kiezen. Anders had ik dat ook zekerwel gedaan.

Heb zitten kijken hoe het werkt als je hem uit elkaar schroeft. Dat is echt geen feest :) Daar moet je zelf niet aan willen beginnen :)

Geheugen kan je wel zelf later bijplaatsen als je zou willen. Maar denk dat ik aan die 8 gb wel genoeg heb :)

wel lees je veel over dat die imacs last hebben van een yellow tinge op het beeldscherm. Vind het een beetje gelul eigenlijk.

Of je nu een imac hebt of een iiyama monitor, of je bekijkt het beeldscherm van me sony vaio. Je hebt altijd wel iets kleurverschil bij 18 inch of groter.

Sommige hadden echt een gele waas eroverheen. Dat is inmiddels wel verholpen. Dus als je nu een imac koopt zit je wel veilig :)

Ben blij dat deze dus echt helemaal geen herry maakt als hij uit staat. En ook als deze aanstaat hoor je hem ook niet. Die andere wel :)

Im happy :>

*bump*

Kan ik dit redden met een MacMini van 549,- (dus het basismodel).

Hij moet goed en zonder gekloot Ableton Live (i.e.g. versie 4) kunnen draaien.
Ik gebruik veel audiosporen en vaak ook wel wat (Arturia) plugin-synths.

Binnenkort heb ik weer een (betaald) project en moet ik met mijn (op G5 gemaakte) files
aan het stoeien, maar ik heb niet meer budget dan dit.

Iemand advies?.

wat voor g5 had je, tukker? een nieuwe mac mini trekt die er sowieso wel uit denk ik. ik draai ook alles op de laatste basisversie, en dat gaat prima. een beetje extra ram kan geen kwaad alleen, maar draaien doet ie prima.

misschien is het een optie om een andere 2e hands g5 te scoren, als je zeker van je zaak wil zijn.

Ik heb 6 jaar geleden de op een na duurste configuratie gehad, wat geheugen en chips betreft. Ik verlies gewoon het overzicht in het woud van specificaties...

Zo te zien zou de basis-MacMini de G5 er inderdaad uit trekken, maar ik wil niet straks al "strandballend" aan de muzikale en photoshop projecten werken, alsjemevattekan. :(

Red je wel mits je er wel 4 gb ram in ramt. En ik zou er toch wel een 7200 rpm schijf in zetten.

Je hebt tegenwoordig mooie schijven van seagate.

Seagate XT :) heb je 4 of 8 gb ssd gedeelte op een schifj van 250/500 gb.

Wat je het vaakst draait onthoud hij en blijf daarop staan :)

Snel dus :P

Zowieso een usb schijf eraan hangen is nooit sneller dan een interne hd :)

Om leuk te werken moet je toch wel een 7200 rpm schijf hebben intern :)

Voor mogelijke mac mini kandidaten. Er zijn geruchten dat er rond 14 juni nieuwe mini's worden aangekondigd danwel op de apple site staan. Nog niets bekend van specs.

Externe schijf op de mini kan ook via Firewire. Zit er ook op. Let er wel op dat de aansluiting op de mini een 9 pins (FW800) is en dat veel firewire audio interaces 6 pins (FW400) zijn. Dat vergt weer een verloop kabeltje.

Back