Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

oh, de interface is een tascam u122, usb, mocht dat handig zijn

Vraagje:

Wie draait hier nog Ableton Live 8 op een oude mac? Ik ben 2e hands aan het kijken, maar wil weten wat de ervaringen zijn.

Groeten,

D

Draai L8 op een oude G4 laptop met 4.11 1.2 G (echt een oudje) en het werkt.... problemen krijg je alleen als je plug-ins wilt gaan gebruiken want dan schiet de cpu zwaar omhoog.
Nieuwe Mac wordt besteld :okdan:

Vraagje voor de mede forummers:
Externe audio interface wordt aanbevolen neem ik aan (werk veel met combinatie software en hardware en neem nu op op DAT maar wil dat via mijn DAW kunnen gaan doen)
Heb een 16 kanaals Yamaha MG166c mengtafel(tje) dus kan ik volgens mij gaan denken aan een Apogee of een Focusrite en zijn twee IN/OUT kanalen voldoende dan?

Ga je voor een iMac, of een macpro oid? De prijzen van een iMac vindt ik toch erg aan de hoge kant, dat het wellicht verstandiger is om een tweedehandsje te kopen. Maar zelfs die prijzen zijn nog, hoog.

Zie de benchmarks, het verschil tussen de beide 21,5 inchers is wel 800 punten, whohoo! Ik zou je die extra euro's besparen in favour van extra werkgeheugen. Extra geheugenmodules doen ongeveer 50 euro voor 2x 2GB, zelf plaatsen dus, het zijn maar een paar schroefjes.

Persoonlijk zou ik wel serieus nadenken over 21,5 inch vs 27 inch. Met name het extra grote bureaublad dat je krijgt (full HD vs 2560x1440 p) maakt nogal verschil. Base 27 inch lijkt mij ook zeer aantrekkelijk. (1 TB schijf)

Welk geheugen zou het moeten zijn voor Imac? Zit nl nogal verschil in.

Wat betreft scherm heb ik er gewoon een 21" extra aangehangen.

Weet er iemand of je de ableton files die je maakt op een mac, zonder problemen kunt openen op een pc ?

Ja dat kan. Het makkelijkste is als je van je project een livepack maakt, dan gaat alles mee. Het enige dat minder goed zal kunnen werken is dat je plugin's of softsynths gebruikt die mac-only zijn, dan zul je die moeten bouncen naar audio voordat je het project overzet.

Hallo forum leden,

Nu ik een imac(die nieuwe imac 21,5 inch intel quad core i5 2,5 ghz) heb gekocht.

Nu vraag ik me af zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij instellen of installeren van mijn imac.

met name natuurlijk op muziek maken gericht lijk me wel geheel duidelijk he dat om muziek gaat... Wat doe je anders op zoon forum hier...

Echt tunen van je Mac is niet nodig, in ieder geval heb ik dat niet gedaan. In de hulpprogramma's map (die in de programma folder staat) vind je een applicatie die je audio en midi-instellingen regelt. Het ligt ook even aan welke geluidskaart je koppelt. De mijne werd direct herkend.

Daarnaast kan het prettig zijn een specifieke projectenlocatie (map) aan te maken. Anders komt het de ene keer in de algemene gebruikersbibliotheek en de andere keer bijvoorbeeld in je documentenfolder.

Hey guys, heb een iMac 27" hier, jaartje oud.

Heb momenteel een oude Alesis IO|2, het eerste model.
Begrijp uit artikelen dat de IO|2 gebruik maakt van de interne 'core audio' van mijn Mac en merk ook dat ik nog best wat latency heb.

Nu heb ik even zitten kijken, wat ik zou willen is mijn Korg Electribe EMX1SD en mijn Alesis Micron kunnen aansluiten op mijn Mac, dit kan nu ook al gewoon met MIDI of ook via gewoon audio-signaal, wel mono dan helaas.. Dus panning enzo komt nie over via audio. Dat is jammer als ik dat ook wil opnemen.

De Alesis IO|2 heeft ook al MIDI en Audio en XLR, dus ik ben gaan kijken voor een nieuwe externe geluidskaart.

Dit zijn de modellen die mij aanspreken:

Lexicon Lambda (lijkt mij de beste keuze)
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/lexicon-lambda-usb-geluidskaart-/product-details.html

Roland UA-4FX (beetje nutteloze opties op het apparaat zelf)
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/edirol-ua-4fx-usb-audio/midi-interface/product-details.html

Lexicon Omega (weer wat duurder en heeft veel opties die ik niet nodig heb en ik zou graag puur bus-powered willen kunnen werken zoals met de Lambda)
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/lexicon-omega-studio-usb-interface/product-details.html

Als ik het zo bekijk lijkt de Lambda voor mij dus de beste keuze, maaaaarrrrr... Hoe zit het me de geluidskaart, ga ik met deze kaart een lagere latency behalen waardoor stukken inspelen op mijn Alesis Micron 'natuurgetrouwer' aanvoelt?

Ben best een newb dus zou fijn zijn als jullie me hier wat meer over kunnen vertellen.
mvg,
Marinus

Die latency kun je instellen in de software die je gebruikt. De waarden die je daar instelt zouden zo laag mogelijk moeten zijn, zonder dat je kraakjes enzo krijgt.

Check ook eens de geluidskaarten van merken als Focusrite, Motu en Presonus. Wel duurder maar ook meer kwaliteit.

Je zou ook nog een losse mixer kunnen overwegen waarbij je alle audio via die mixer route en de diverse midi-apparaten daisychained. Ook bestaan er diverse Midi to USB oplossingen voor tussen de 20 en 40 euro.

Die latency kun je instellen in de software die je gebruikt. De waarden die je daar instelt zouden zo laag mogelijk moeten zijn, zonder dat je kraakjes enzo krijgt.

Check ook eens de geluidskaarten van merken als Focusrite, Motu en Presonus. Wel duurder maar ook meer kwaliteit.

Je zou ook nog een losse mixer kunnen overwegen waarbij je alle audio via die mixer route en de diverse midi-apparaten daisychained. Ook bestaan er diverse Midi to USB oplossingen voor tussen de 20 en 40 euro.

Hi thanks, ja ik heb natuurlijk al midi, dus midi to usb voegt niks toe ;)

De latency heb ik in bijv. Ableton al ingesteld, maar balans tussen de waarden is moeilijk te vinden want de latency blijft gewoon hoog. En met hoog bedoel ik iets boven de 10ms..

Het is vooral de bedoeling dat ik mijn huidige opties behoud en daaraan toevoeg dat ik nu apparaten in stereo kan aansluiten en liefst twee. Als dat met die Lambda kan, en als dat goed past bij een iMac 27" dan wordt dat hem denk ik.

Welke Mac Pro kan ik het beste halen?

Welke Mac Pro kan ik het beste halen?

Hallo,

Ik wil graag een Mac Pro halen voor produceren. Ik heb er eerder 1 gehad en dat beviel goed. Nu is mijn vraag wat het belangrijkste is waar je op dient te letten..

De opties die ik heb zijn:
- voor ongeveer 1600 euro een Mac Pro 8 core Xeon 2.83 ghz met 8 gb ddr2 uit 2008.
- voor ongeveer 2000 euro een Mac Pro 4 core Nehalem 2.8 ghz met 8 gb ddr3 uit 2010.
- wachten op de nieuwe Mac Pro die misschien binnenkort gaat komen, maar misschien ook niet..

In eerste instantie wil ik er alleen muziek op maken met Ableton en Logic. Eventueel later ook wat videobewerking. Wat is het belangrijkste? Processor snelheid/aantal processoren/hoeveelheid werkgeheugen en/of type werkgeheugen (ddr2/ddr3)?

Met andere woorden, of voor 1600 euro een 8 core uit 2008 of voor 2000 een 4 core uit 2010.. Of wachten, want als ik net 1 gekocht heb en 2 maanden later komt er toch een nieuwe Mac Pro zou ik me toch erg klote voelen denk ik :)

Eerlijk gezegd ben je prima af met weet-ik-welke Mac dan ook, van MacAir tot MacPro ben je jaren verzekerd van meer mogelijkheden dan je lief zijn.

Zelf heb ik een iMac van vorig jaar, en ik doe m'n best om dit beestje in 'het rood' te krijgen, en als ik echt probeer lukt dat ook, maar als ik bezig ben muziek te maken dan werkt het allemaal prima.

Indien je echt op zoek bent naar uitbreidingsmogelijkheden als PCI kaarten, dan is een recente MacPro je beste keuze, maar echt veel toekomst heeft dat blijkbaar allemaal niet:
http://www.macrumors.com/2011/10/31/apple-questioning-the-future-of-its-mac-pro-line/

Genoeg geheugen en een snelle (externe) harde schijf zijn zowat de belangrijkste zaken, ik zou me voor de rest niet al teveel zorgen maken of je systeem future-proof is of niet. Gebruik zelf ook af en toe m'n 5 jaar oude iMac en ben nog altijd verbaasd hoeveel ik ermee kan doen. Succes!

What about een Hackintosh?

Hier ga ik naar kijken als mn Windows bak vervangen moet worden...

voor muziek is de langzaamste mac pro meer dan goed genoeg.
ik heb de 4core 2,66 ghz uit 2007 en daar heb ik rare fratsen mee uitgehaald.
super stabiel en nog nooit de cpu overbelast,

Als je video's gaat editen of 3d animatie paketten gebruikt wordt het een ander verhaal

Ik heb jullie hulp nodig, want> Ik zie door de bomen het bos niet meer vandaar onderstaande vraag. Tot voor kort was ik in de veronderstelling dat Apple met name mac book pro de ultieme laptop cq pc was voor muziek.

Na wat googlen ben ik onderstaande filmpje tegengekomen........nu snap ik het niet meer......is Apple de mac book pro nog wel zo ultiem ?........bedoel de dell xps 15z presteert volgens die meneer net zo goed dan wel niet beter.

Ben ik nu een dief van mijn portemonnee ? bedoel mac pro minimaal 1500> dell xps 1000 euro of zie ik hier iets over het hoofd ?

Wat is jullie mening of ervaring ?

Aah kijk, goed dat ik eea vraag.

Mij gaat het om de prestaties......bedoel wil een nieuwe laptop kopen omdat ik met mn dualcore tegen tegen zn limiet aan kom.

Begrijp dus dat er machines zijn die het beter of net zo goed doen.

Maar mensen 5 a 600 euro meer uitgeven omwille van, design, besturingssysteem en niet omdat Apple beter is dan ?

Maar mensen 5 a 600 euro meer uitgeven omwille van, design, besturingssysteem en niet omdat Apple beter is dan ?

mensen geven zoveel extra uit omdat Apple (voor hen) beter is.

specificaties is maar een deelaspect van de pc. Hoe het gebouwd is en hoe het werkt is een ander aspect. Dat bepaald voor een groot deel de meerprijs.

sinds apple op intel zit is het naast elkaar leggen van specificaties echt wel heel simpel geworden.

Back