Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik weet niet of ik het hier posten mag maar, en waarschijnlijk een hele domme vraag.

Had een tijdje terug een Samsung evo ssd met Mac pro ssd Bracket besteld die ik nu toch maar eens morgen in de Mac pro wil schuiven. Hoe krijg ik osx er schoon op? Ik heb er geen idee van eigenlijk maar nu het eraan zit te komen realiseer ik me dat ik geen install disc heb of wat dan ook. Ik had er verder ook niet bij nagedacht.

Zit nu op 10.8.5 maar wil dus liever niet de HD clonen naar de ssd. In de Appstore van mijn Apple account heb ik yosemite en el capitain staan maar liever gebruik ik dus gewoon 10.8.5. Helaas heb ik voordat yosemite uitkwam niet op de upgrade knop van Mavericks geklikt dus die staat helaas niet op mijn Apple account. Maar dan nog de volledige besturingssystemen uit de Applestore zijn toch executie bestanden die ik opstart met een ouder Osx?

Bedankt Chris,

waarom niet gewoon de HD clonen?

ja, het is een lastig verhaal, ik weet ook niet goed hoe je legaal oudere versies van OSX kan installen als je deze niet hebt staan. Als ik het goed begrijp is de keuze in die recovery-bootmodus beperkt tot OS die bij je mac zat en de laatst mogelijke versie

nu, als je geen hardware specifieke reden hebt om geen el capitan te doen zou ik gewoon el capitan doen eerlijk gezegd.. Zeker als je 3rd party SSD hebt (Trim zou makkelijker zijn in El Cap?)

Liever geen HD clonen omdat ik het (gevoelsmatig misschien wel) fijn vind om met een clean install te beginnen.

Geen idee eigenlijk of mijn hardware op een nieuwer osx draait.
Heb een motu pcie 424 kaart, maschine, korg ms20 controller, remote25 controller en edirol um880 midi interface.
Laat ik eerst maar eens uitzoeken inderdaad of de hardware erop draait.

Oke ben nu aan het clonen met Carbon copy cloner.

Als dat klaar is even opstarten met de ssd, houd ik de originele HD als Back-up en kan ik eens kijken welk os er beschikbaar is om clean install mee te doen.

Bedankt voor zo ver!

Wat een drama zeg, ssd clone upgraden naar yosemite, werkt goed, alle hardware en plug-ins lijken te werken maar nu, een clean install.

Heb een USB boot gemaakt volgens instructies met de yosemite download uit de Appstore. Ssd wissen, nieuwe partitie maken! Kan ik niet van de USB met yosemite install booten. Helaas had ik yosemite gedownload met de ssd en niet voor het clonen op de originele HD dus met een lege ssd geen yosemite download. Nu dus weer de originele HD erin en weer opnieuw yosemite downloaden met een gangetje van 1 mb per seconde, we zitten op 2,5 gb pffff.

attachment.php

Bijna, en dan nog drivers en software.

Als ik dat achter de rug heb toch maar eens een backupje maken.

Hmm, als met de iPad in Panorama view een foto maak, maakt synthforum er een ondersteboven foto van, als ik de iPad rechtop houd, maakt synthforum er een 90 graden gedraaide foto van. Zijn niet elkaars beste vrienden denk ik.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    25,5 KB · Bekeken: 160
waarom usb stick gebruikt? je kan toch gewoon booten in restore modus zover ik begrijp?
(zelf overlaatst het geduld niet gehad voor een clean install)

heb je dan eens el capitan getest?

Het wordt eens tijd om mijn G4-400MHz AGP en G4-1250MHz MDD vaarwel te zeggen. Scheelt ook weer kostbare ruimte.
Ik wil een Mackie Onyx 1640i en Focusrite LiquidMix 32 kunnen aansluiten. Het zou ook mooi zijn als ik nog even van m'n Digi002 gebruik kan maken. Geen waanzinnige projecten of zware plug ins, gewoon een veredelde bandrecorder zeg maar. Ik ben aan het kijken naar een MacMini i5 of i7 late 2012, liefst met flinke SSD en 8GB, FireWire en Thunderbolt en HDMI en USB3.0, dan kan ik het wel weer even uitzingen. Een 21:9 monitor heb ik al, ideal onder het schuine dak alleen werkt ie niet met de oude G4 gebakjes. Een Mac Mini met bovenstaande specs zou voor 700-800 euro moeten lukken, evt. via Ebay in Engeland. Ik ben te dom voor Hackintosh, bovendien heb ik geen tijd voor zelfbouw. Ben ik op het goede spoor?

Hmmm, ik heb een Focusrite safire pro 14 firewire, sinds gisteren werkt hij niet meer. Ik heb mijn macbook expres niet geupgrade naar El Capitan, draai nog op de laatste Yosemite. Omdat er werd gezegd dat firewire niet meer ondersteund wordt in de laatste OS. Is dat nog steeds zo? Ik krijg nu ook mijn safire niet meer aan de praat... Vanalles geprobeerd, driver opnieuw installeren... met en zonder poweradapter... zucht. Is this the end of firewire?

Er was inderdaad iets met ingebouwde (door Apple meegeleverde) drivers wat niet meer goed ging, meen ik ook ergens gelezen te hebben.

Ik heb zelf wel El Capitan en gebruik probleemloos een MOTU 828 Mk II Firewire, maar MOTU levert gewoon een up-to-date driver.

End of firewire is er voorlopig niet hoor...misschien van implementeren in nieuwe spullen maar zeker niet qua ondersteuning. Alles draait prima, ook op de meest recente OSX.

Lijkt me erg sterk dat ineens de support voor een heel veel (vooral prof) gebruikte interface wordt gekapt. Zelfs Apple zou dat niet durven. :D

Apple is gestopt met hun CoreAudio driver voor Firewire bij El Capitan. Als je dus een 3rd party geluidskaart hebt met eigen drivers van de fabrikant (zoals MOTU) is er niks aan de hand.

Apogee gebruikers met een eerste generatie Duet vallen dus wel buiten de boot, aangezien die de CoreAudio driver gebruikt. :-/

Er zijn ook altijd wel image files te vinden op torrent sites:
https://kat.cr/osx-yosemite-10-10-4-boot-usb-applestore-complete-bootable-t10938422.html

ik gebruik overigens nog steeds (naar alle tevredenheid) 10.6 8 Snow Leopard op mijn inmiddels vintage Mac pro uit 2006 en Macbook Pro uit 2008.
Al die toeters en bellen in de nieuwere OSsen mis ik niet echt hoewel er nu toch wel steeds meer apps komen die er niet meer op draaien.
En met de veiligheid weet ik ook niet of ik nog wel goed zit.

Tijd voor een nieuwe Mac wellicht.. ik zal er wel aan moeten geloven binnenkort vrees ik.
Zal ik ook een nieuwe Sound interface moeten want die ik heb is FireWire.

Back