Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Zo we zijn al bijna een jaar verder sinds er voor het laatst gepost is in dit topic. De iPad draad blijft echter groeien en daar zijn inmiddels fantastische apps voor te krijgen. Maar de Mac family hoe zit het daarmee....

Apple heeft na heel lang wachten (de Mac Pro was op gegeven moment niet eens meer in de EU te koop) eindelijk hun mega monster vervangen door een klein monstertje.
Bij de eerste bekendmaking waren de reacties niet mild. Men was woedend op zijn zachts gezegd!

Nu de Mac Pro een aantal maanden uit is en in gebruik is genomen door vele studios is de woede toch behoorlijk gezakt en is er een steeds groter kamp dat tevreden is met het nieuwe systeem.

Apple heeft qua Macbook lijn ook niet stil gezeten. De 17" (mijn favoriete model) is niet meer leverbaar en alle laptops zijn dunner geworden waardoor ze een stuk lichter zijn geworden. Een groot nadeel is echter dat nu bijna niks meer zelf te vervangen is indien gewenst. Ook de prijzen zijn flink gestegen. (niet enkel bij Apple het geval)

De iMac is nu ook onmogelijk zelf nog te repareren of upgraden.

Logic Pro X heeft weer de nodige updates gekregen maar is het voldoende?

Steve Jobs is vervangen door Tim Cook en velen vinden Apple te veel veranderen andere vinden die verandering juist weer een verademing.

Wat vinden jullie van Apple op het moment, gaan ze de goeie kant op of is de muzikant, producer etc. tegenwoordig net zo goed af bij een ander merk?

ik stel aanschaf van nieuwe mac(s) zo lang mogelijk uit.
Ik werk nog op een begin 2006 Mac Pro waar al geen Mavericks meer op draait en een begin 2008 Macbook Pro maar die gebruik ik nauwelijks.

Opzich ben ik nog steeds tevreden met mijn Macs en kan ik er nog wel even mee voort maar die nieuwe Mac Pro spreekt mij niet aan. Voornamelijk omdat er geen harddrives in passen en omdat ik hem ook te duur vind maar ik vind het ook gewoon een stom ding. Bovendien hoef ik iCloud niet dus Mavericks hoeft van mij ook niet echt met al die overbodige toeters en bellen.

Waarschijnlijk zal mijn volgende desktop een iMac gaan worden maar die oude Mac Pro's vind ik nog steeds ace.

Ik zal dan wel mijn oude harddisks in een behuizing moeten stoppen met Thunderbolt aansluiting maar dat soort oplossingen zijn er nog weinig.
Het verbaast mij trouwens dat er nog zo weinig goede Thunderbolt oplossingen zijn.. alles is USB3

De enige geschikte die ik kon vinden is deze:

Niet goedkoop dus

ik stel aanschaf van nieuwe mac(s) zo lang mogelijk uit.
Ik werk nog op een begin 2006 Mac Pro waar al geen Mavericks meer op draait en een begin 2008 Macbook Pro maar die gebruik ik nauwelijks.

Opzich ben ik nog steeds tevreden met mijn Macs en kan ik er nog wel even mee voort maar die nieuwe Mac Pro spreekt mij niet aan. Voornamelijk omdat er geen harddrives in passen en omdat ik hem ook te duur vind maar ik vind het ook gewoon een stom ding. Bovendien hoef ik iCloud niet dus Mavericks hoeft van mij ook niet echt met al die overbodige toeters en bellen.

Waarschijnlijk zal mijn volgende desktop een iMac gaan worden maar die oude Mac Pro's vind ik nog steeds ace.

Ik zal dan wel mijn oude harddisks in een behuizing moeten stoppen met Thunderbolt aansluiting maar dat soort oplossingen zijn er nog weinig.
Het verbaast mij trouwens dat er nog zo weinig goede Thunderbolt oplossingen zijn.. alles is USB3

De enige geschikte die ik kon vinden is deze:

owc_mercurypro_dual.jpg

Niet goedkoop dus

De Mac Pro vind ik dan weer niet duur maar heel netjes in prijs ivm de rest van de markt.
Geen hardeschijven vind ik niet zo'n ramp maar de ronde vorm moet ik erg aan wennen.
Sonnet heeft nu racks waar de Mac Pro in past incl 3 PCI slots.
prodhdr_xmacproserver.jpg

Imac in de studio zou ik nooit doen tenzij je totaal geen gebruik maakt van de interne opslag. (maarja dan wordt het een veel duur apparaat lijkt me)

Imac in de studio zou ik nooit doen tenzij je totaal geen gebruik maakt van de interne opslag

waarom niet?

dat rackding vind ik ook geen oplossing.. het kan niet tippen aan de slickheid van de oude Mac Pro

waarom niet?

dat rackding vind ik ook geen oplossing.. het kan niet tippen aan de slickheid van de oude Mac Pro

Sonnet verdiend idd geen schoonheidsprijzen maar goed ding zit dan wel in een rack.(wat bij de ouwe mac niet echt kon en als het al lukte koste dat gigantisch veel ruimte.
Plus je hebt meteen je PCI-e slots in dezelfde case zitten. :)

Qua opslag zijn er ook al leuke rack oplossingen met thunderbolt zoals bijv deze Lacie Big 8 met maar liefst 48TB in 1U: http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10622
(ik ken het merk maar nooit gebruikt, geen idee hoe betrouwbaar de hd's zijn die zij gebruiken).

iMac is niet meer uit elkaar te halen doordat Apple de beeldschermen vastgeplakt heeft.
Voorheen zat dit met magneten en wat het nog mogelijk (ook niet gemakkelijk maar er was een optie)

In de strijd om alles zo plat mogelijk te maken zijn de nieuwe iMacs en MacBooks inderdaad wegwerpartikelen geworden, net als iPhones. Geen goede ontwikkeling vind ik. Maar een goed alternatief is er helaas niet.
..ja, met oude apparatuur blijven werken zoals ik nu doe maar hoe lang hou je dat vol. Gelukkig zijn die oude Mac Pro's gebouwd als een tank dus voorlopig maak ik me geen zorgen.

Van mij hoeft alles niet ultra plat te zijn. Je ziet gelukkig wel tegenbewegingen zoals Project Ara die smartphones maken met building blocks. Hopelijk gaan ze dat binnenkort ook met desktops en laptops doen.

Laatst gewijzigd:
That building blocks is leuk maar is verlopig meer vervuiling dan minder om verschillende redenen.

Wat is te adviseren voor macbook pro die ik zowel voor het produceren als draaien kan inzetten?

Wat is te adviseren voor macbook pro die ik zowel voor het produceren als draaien kan inzetten?

Denk dat elke MBP geschikt kan zijn. Het hangt echter af wat voor applicaties je zal gaan draaien.

Elke DAW en DJ app zal de MBP geen issues mee hebben maar ga je hele hongerige plugins draaien of huge libraries dan is het wel verstandig om genoeg CPU en RAM in de MBP te hebben zitten.

Heb nu een productie pc staan met een i7 en 16 gig. Voor een mbp beetje prijzig... Maar vraag me af als ik met draaien, traktor en ableton als slave met een i5 en 8 gb het ga redden zonder hick ups. Met produceren gebruik ik weinig plugins, voornamelijk een zed r16 met veel analoge inputs die soms lang staan te opnemen in jam sessies. Ga ik dat redden met een i5 en 8 gb geheugen op een mbp?

Rackmount Mac Pro is ware nachtmerrie voor Jonathan Ive:
http://www.onemorething.nl/2014/03/sonnet-maakt-rackmount-voor-mac-pro/

Maar ik vind wel dat er een grote designfout is in de nieuwe Mac Pro.
Deze is gemaakt om op je buro te zetten terwlijl de oude Mac Pro er onder stond waardoor je meer plek op je buro hebt.
Zeker met ale toebehoren die niet meer in de Mac Pro passen verdient dit wat mij betreft geen schoonheidsprijs
mac-pro-2013-vs-mac-pro-2012.jpg

Laatst gewijzigd:
Rackmount Mac Pro is ware nachtmerrie voor Jonathan Ive:
http://www.onemorething.nl/2014/03/sonnet-maakt-rackmount-voor-mac-pro/

Maar ik vind wel dat er een grote designfout is in de nieuwe Mac Pro.
Deze is gemaakt om op je buro te zetten terwlijl de oude Mac Pro er onder stond waardoor je meer plek op je buro hebt.
Zeker met ale toebehoren die niet meer in de Mac Pro passen verdient dit wat mij betreft geen schoonheidsprijs
mac-pro-2013-vs-mac-pro-2012.jpg

Mja die foto poste ik ook toen ik gefrustreerd was maar echt eerlijk is ie niet.

DVD drive = gebruik je die nog, zo ja hoe vaak? (als het minimaal is is een externe dvd drive dan echt een issue?)

Losse opslag = gebruik je sowieso al. (en met zo'n Lacie 48TB 1U rack zie ik het probleem niet en maakt het nog steeds compacter dan de ouwe Mac Pro)

Audio interface = als je PCI-e gebruikte ging dat waarschijnlijk ook naar een rack unit (en vergeet je monitor controller niet)

Hub = die hing waarschijnlijk ook al de ouwe Mac Pro. (moest je tevens een PCI-e slot voor opofferen)

Wat de foto niet laat zien:

Gewicht = heb 1 keer de ouwe Mac Pro op me wreef gehad, 2 weken met krukken gelopen.

Portability: Zal voor de meeste een worst wezen maar mocht het nodig zijn om te vervoeren dan liever de nieuwe Mac Pro in een rack en gaan. (als je alle extra's niet nodig hebt kan de nieuwe Mac Pro ook in een rugzak.. een rugzak ja :okdan:

Energie verbruik = de nieuwe Mac Pro is een heel stuk zuiniger.

Noise ratio = de nieuwe Mac Pro is muisstil in vergelijking.

Prijs = De Mac Pro is goedkoper geworden. (but... Thunderbolt is nog steeds heel erg duur)

Mijn grootste issue zijn de videokaarten dit is custom en ik weet niet welke fabrikant zich hier aan gaat wagen en wat dat dan gaat kosten. Met zo'n Sonnet rack kun je echter wel weer de ouwe kaarten gebruiken en is het nog steeds compacter.

Ik wacht zelf wel iig nog even tot versie 2 uitkomt. Vorige Mac Pro had ik de eerste versie van en die bleek later toch wat moeilijk compatible als ik goed herinner.

mja :D

natuurlijk heeft die nieuwe mac pro ook voordelen duh

over die dvd drive valt te twisten maar handig is het wel dat hij er bij die ouwe mac pro gewoon in zit
en externe harddisks heb je in die oude mac pro niet nodig want die passen er gewoon in.
en ook pci sloten waardoor je minder usb/tb poorten nodig hebt

ik zie dat echt als een designgebrek gezien al die troep nu los op je tafel staat inclusief extra kabels en stekkerdozen

verder geloof ik best dat het een beest is en dat hij stil is en zuinig maar apple stiond altijd bekend om het design.. daar hebben ze wat mij betreft hier een steekje laten vallen..

maar ik snap het al champ, jij denkt er zeker over zo'n prullebakje aan te schaffen?

mja :D

natuurlijk heeft die nieuwe mac pro ook voordelen duh

over die dvd drive valt te twisten maar handig is het wel dat hij er bij die ouwe mac pro gewoon in zit
Waarom zou je zo'n grote extra klomp aan formaat en gewicht erbij willen voor een dvd drive terwijl bijv de usb superdrive van Apple heel compact is en nooit echt in de weg zal liggen.

en externe harddisks heb je in die oude mac pro niet nodig want die passen er gewoon in.
Externe hardeschijven. Mja het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel data je gebruiken gaat, hoe je backups opslaat, meerdere os'en draait etc. Kan zo zijn dat 4 hardeschijven echt te weinig is. (plus al die hitte betekend meer koeling en meer herrie over het algemeen).

en ook pci sloten waardoor je minder usb/tb poorten nodig hebt
Dat zou dus met een tb hub of zon Sonnet rack opgelost zijn. Maw je kan het toevoegen mocht het nodig zijn maar je zit er niet aan vast.

ik zie dat echt als een designgebrek gezien al die troep nu los op je tafel staat inclusief extra kabels en stekkerdozen
Stekkerdoos zou je waarschijnlijk ook in een ouwe setup gebruiken die extra kabels zie je niet omdat het allemaal mooi in een rack kan uit het zicht. Daarnaast waarom zou je je computer op je bureau zetten? Lijkt mij de meest onlogische plek om het neer te zetten tenzij je onnodig wil patsen natuurlijk :p

verder geloof ik best dat het een beest is en dat hij stil is en zuinig maar apple stiond altijd bekend om het design.. daar hebben ze wat mij betreft hier een steekje laten vallen..

maar ik snap het al champ, jij denkt er zeker over zo'n prullebakje aan te schaffen?

Nou als we alles op een rijtje zetten is het design compacter, sneller, zuiniger in verbruik, stiller.
En als thunderbolt eenmaal compleet de standaard is is in vrijwel alle opzichten de nieuwe Mac Pro beter dan zijn voorgangers. Perfect zeker niet maar goed perfecte producten bestaan ook niet.

Waarschijnlijk ga dus voor versie 2. Hoop tevens dat Apple volgende week een nieuwe Mac Mini presenteert met zoveel mogelijk power in een kleine prullenbak (mac mini met 8 of meer dikke ARM processoren ofzo :D)

Zoals altijd, maakt Apple een beslissing waar sommige mensen (die meestal vast zitten in een specifiek achterhaald denkpatroon wat betreft pc's) niet mee kunnen leven. Maar enkele jaren later praat niemand hier nog over.
De "tower" pc is dood. Lang leve de mac pro :)

Trouwens Dvd drive? Gebruik ik al 6 jaar niet meer.
Waarom een computer volstoppen met zaken dat veel mensen toch niet nodig zullen hebben.. (en deze opmerking gaat verder dan de dvd drive uiteraard)

Je hebt gelijk Rvooh, ik trek aan het kortste eind hier.
Ik ben gewoon super tevreden met mijn huidige Mac Pro en ik vind het nog steeds een gaaf ding om te hebben, om te zien en om mee te werken.

Die nieuwe spreekt mij gewoon niet aan. Ik betwijfel ook of dat ooit gaat gebeuren dus zal ik wel een ouwe zeurkous worden :D

Gelukkig heb ik die nieuwe Mac Pro niet nodig want die brute kracht heb je alleen nodig voor videobewerking, 3D modelling of super zware berekeningen. Voor muziek zijn de andere Mac's gelukkig prima geschikt.

Overigens bevalt het mij helemaal niet zo waar Apple naartoe aan het gaan is.. ik hoef geen icloud, facebook, twitter integratie en al dat soort NSA onzin. En alles hoeft van mij ook niet super klein en super plat te zijn.

Ik heb er een beetje hetzelfde mee als met dat NL eurosongfestival nummer.. ik vond het, net als veel mensen, in eerste instantie een kutnummer en nu het 2e geworden is vinden heel veel van die mensen het ineens geweldig maar ik vind het nog steeds een kutnummer :D

Laatst gewijzigd:
Toch grappig om te lezen hoe hard sommigen hun best doen om de obvious nadelen van de nieuwe Mac pro weg te masseren. Het is een soort hele krachtige all in one zonder beeldscherm geworden. Leuk apparaat verder, en voor vele vast en zeker een afdoende oplossing. Maar dat veel mac pro gebruikers hier niet blij mee zijn (en soms daarom ook de hackintosh route kiezen) lijkt mij het harde bewijs dat de tower PC helemaal niet dood is.

Ik vind het net als fatclap ook een stomme zet van Apple geweest.

Back