Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik weet dat een jaar wachten nog erg lang is en je zou Hackintosh kunnen gaan maar dat geeft je niet de plezier die Apple normaal gesproken zou bieden. (je bent alleen wat goedkoper uit)

Waarom geeft een hackintosh niet het plezier dat een Apple wel geeft?

Bedoel je enkel het uiterlijk? Ik ben wel toe aan een mac met meer power en vind een Mac pro veel te duur. Ben wel een klein beetje aan het rondkijken voor een hackintosh, de gebruiksvriendelijkheid van een Apple maar dan stukken goedkoper. Dan maar een minder mooie behuizing, zolang het maar goed werkt.

met hackintosh verlies je veel tijd met gewoon te prutsen aan je systeem

tijd dat je gewoon liever spendeert aan muziek maken.

Heb zelf een quad core hackintosh. Bij elke update is het toch hartje vasthouden. En wie weet is bvb opeens je gfx fucked, of je bonjour, of … Is enorm irritant in een getting things done omgeving (de muziekstudio)
Heb opzettelijk een Mac Mini custom met i7 voor in de studio, is muistil en biedt voor mij (meer dan) genoeg performance.
De tijd dat mac mini een instapcomputer was ligt ver achter ons.

Ik snap niet waarom mensen een Mac Pro zouden willen, tenzij ze met extreme grafische zaken bezig zijn en dus peperdure gfx cards willen.

Voor zaken als Protools HD kun je de mac mini wel vergeten... verder zijn de nieuwe mac mini's zeker niet verkeerd!

Bij elke update is het toch hartje vasthouden. En wie weet is bvb opeens je gfx fucked, of je bonjour, of … Is enorm irritant in een getting things done omgeving (de muziekstudio)

hmm... is dit echt nog steeds zo? er zijn genoeg mensen die roepen dat er geen problemen met updates zijn, maar zelf heb ik er totaal geen ervaring mee.

Heb zelf een quad core hackintosh. Bij elke update is het toch hartje vasthouden. En wie weet is bvb opeens je gfx fucked, of je bonjour, of … Is enorm irritant in een getting things done omgeving (de muziekstudio)
Heb opzettelijk een Mac Mini custom met i7 voor in de studio, is muistil en biedt voor mij (meer dan) genoeg performance.
De tijd dat mac mini een instapcomputer was ligt ver achter ons.

Ik snap niet waarom mensen een Mac Pro zouden willen, tenzij ze met extreme grafische zaken bezig zijn en dus peperdure gfx cards willen.

Tegenwoordig niet meer hoor, als je je houdt aan de hardware van tonymac osx, icm kakewalk.se hoef je niets meer in te stellen. Gewoon installatie cd kopen, draaien en gaan met die banaan. Sterker nog, tegenwoordig maak ik er ook apps op.

Ook heb je controle over welke usb aansluitingen jij nodig denkt te hebben. Eigenlijk is zon hackintosh veel praktischer.

Voor 500 euro heb je gewoon een super stabiele bak waar je logic mee kan draaien.

Het is na internet voor mij de mooiste uitvinding op het gebied van computers, de hackintosh.

Voor een behuizing kan je nog wel ergens een 2e hands kastje op de kop tikken, als je een beetje handig bent krijg je daar je moederboard ook wel in. heb ik ook, maar eerlijk gezegd is de toegevoegde waarde 0 8o)

Voor zaken als Protools HD kun je de mac mini wel vergeten... verder zijn de nieuwe mac mini's zeker niet verkeerd!

hmm... is dit echt nog steeds zo? er zijn genoeg mensen die roepen dat er geen problemen met updates zijn, maar zelf heb ik er totaal geen ervaring mee.

nee, je kan gewoon uopdaten, enige vershcil is dit

ipv dat je in het update scherm van osx op update klikt doe je

update.dmg downloaden, runnen en daarna weer een programmaatje9multibeast of kakewalk.se) draaien die alles zooi weer goed zet.

Stelt echt geen fuck voor.

Voor zaken als Protools HD kun je de mac mini wel vergeten…
Je vergeet het bestaan van thunderbolt
ik weet niet of er al oplossing voor bestaat met protools hd, maar dat zit er ongetwijfeld aan te komen.

ja, en het zal altijd zo blijven.
er zijn er idd altijd die dat roepen, maar vroeg of laat lopen die tegen de lamp :)
zelf al (meerdere malen) tegen gekomen.

Zelf heb ik een stabiel systeem op dit moment (KAKEWALK.SE) ware het niet dat sinds laatste updates mijn bonjour terug om zeep is en voor een of andere reden mijn bootloader niet meer werkt (maar ik heb er gelukkig meerdere op andere disks). Ik ben eerlijk gezegd het beu om zo'n kleinigheden te fixen :)

de enige "geen miserie" aanpak is nog steeds een echte mac.

EDIT: en dat van HCL's volgen is ook maar een fabel.. Vroeg of laat kan het altijd eens mis gaan.
Zo heb ik al een nieuwe grafische kaart moeten aanschaffen omdat die sinds een bepaalde versie van Snow Leopard niet meer werkte.
En mijn CPU, de Q8200, blijk dan ook niet meer compatibel met functionaliteit die apple later toegevoegd heeft.
Zo'n dingen kan je nooit weten op moment van aanschaf.
Spijt heb ik niet, mijn hele systeem heeft nu al +2 jaar dienst gedaan voor een 500 tal euro.
En in die tijd heb ik kunnen sparen voor een gepimpte mac mini :)

Je vergeet het bestaan van thunderbolt
ik weet niet of er al oplossing voor bestaat met protools hd, maar dat zit er ongetwijfeld aan te komen.

ja, en het zal altijd zo blijven.
er zijn er idd altijd die dat roepen, maar vroeg of laat lopen die tegen de lamp :)
zelf al (meerdere malen) tegen gekomen.

Zelf heb ik een stabiel systeem op dit moment (KAKEWALK.SE) ware het niet dat sinds laatste updates mijn bonjour terug om zeep is en voor een of andere reden mijn bootloader niet meer werkt (maar ik heb er gelukkig meerdere op andere disks). Ik ben eerlijk gezegd het beu om zo'n kleinigheden te fixen :)

de enige "geen miserie" aanpak is nog steeds een echte mac.

EDIT: en dat van HCL's volgen is ook maar een fabel.. Vroeg of laat kan het altijd eens mis gaan.
Zo heb ik al een nieuwe grafische kaart moeten aanschaffen omdat die sinds een bepaalde versie van Snow Leopard niet meer werkte.
En mijn CPU, de Q8200, blijk dan ook niet meer compatibel met functionaliteit die apple later toegevoegd heeft.
Zo'n dingen kan je nooit weten op moment van aanschaf.
Het verbaasd me echt dat je tegen zoveel issues aangelopen bent met een hackintosh. Zelf heb ik nu mijn systeem uit 2010 met nog steeds dezelfde hardware.

ff een snelle check op http://www.kakewalk.se/compatibility/ en je bent safe. neem dan gewoon een vid kaart die de laatste imac of heeft en je zit gebakken. Als apple die niet meer ondersteunt tja dan houdt het op. Zoals die oude ati 2400 pro kkaarten die geen opengl meer trokken.

Als je gewoon hardware koopt die ook in een imac zitten heb je echt geen issues. Dus gewoon een core i5 of i7, giabyte moederboardje. als je dan idd afwijkende procs neemt dan is de kans groter dat het misgaat.

Los van het feit, een mac pro config kost je 500 euro, een mac pro 2000 euro, ach dan maar het 'risico' dat ik ik even moet opletten met updaten. scheelt me 1500 euro(die ik er niet voor heb)

Heb zelf een quad core hackintosh. Bij elke update is het toch hartje vasthouden.

Exact.

Ik betaal liever meer om hier geen zorgen over te hebben. Goedkoper uit zijn om goedkoper uit te zijn is voor mij geen optie.
Als ik wilde kloten had ik wel voor Windows gekozen.

Voor wie wel een hackintosh wil draaien...
Iemand hier bekend mee? http://xi-machines.de/xi_de/xi_home_de.html

Los van het feit, een mac pro config kost je 500 euro, een mac pro 2000 euro, ach dan maar het 'risico' dat ik ik even moet opletten met updaten. scheelt me 1500 euro(die ik er niet voor heb)

Dat is ook een fabel.

Check maar even wat de prijs van die server grade CPU/Mobo/Memory is.. 12 cores? Reken maar eens, als er uberhaupt mobo's voor te verkijgen zijn.

Voor 1500 euro koop je een supersnelle PC met alle toeters en bellen incl hackintosh compleet geinstalleerd ( kan zelfs ook in een MacPro kast :) ) en dan heb ik vele malen meer power dan in mijn 2006 MacPro.

Jammer voor ze, ik had 4000 klaar liggen voor de nieuwe macpro, maar het is gewoon een iets veranderde versie die er sinds juni2010 al opstaat. Ik zit echt al 2 jaar te wachten inmiddels op een echtepro variant, maar dat zit er dus niet in. En die update die in 2013 komt is ook lekker helder. A major change coming to the mac pro platform...ja watdan....een Iphone dock ofzow...ik weet het niet en eerlijk gezegd kan ik daar gewoon geen planning op maken.
Zeker niet als ik er gewoon nu een moet hebben om deze te gaan vervangen.

Ze vallen een beetje in hun eigen zwaard zo.

Voor die 2500 euro koop ik wel wat ander mooi speelgoed.

Ik weeteen mac werkt als een trein, maar alsik zo een beetje die hackintosh sites bekijk, werkt dat ook gewoon 100%. Ik zag dat de motu pci242 en mijn presonus audiodriver iig al gewoon ondersteund wordt.

Ik ga ervan uit dat een paar midicontrollers dan ook wel moet lukken.

Ik denk (puur gevoel) dat Apple binnenkort meer openheid zal geven over de Mac Pro.

Ze moeten wel aangezien ze de Pro community aardig over de zeik hebben gebracht en dit niet meer stilletjes voorbij kunnen laten gaan.
Ze willen tevens ook niet dat men overstapt naar Hackintosh met alle gevolgen van dien.

Dat is ook een fabel.

Check maar even wat de prijs van die server grade CPU/Mobo/Memory is.. 12 cores? Reken maar eens, als er uberhaupt mobo's voor te verkijgen zijn.
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik ben it'er van beroep, dus een beetje prutsen is aan mij wel besteed. Dat was overigens 4 jaar geleden nog wel zo ten tijde van osx 10.4 en 10.5 maar tegenwoordig is dat absoluut niet het geval meer, mits je gewoon je houdt aan die hardware.

Ik probeer hier dus ook een goede argumenten tegen over die van jou te zetten om zo een welles nietes discussie te vermeiden ;) Dit is overigens geen aanval op jou, jij hebt immers je eigen ervaring met een hackintosh. Maar het is wel zo fair dat als je je negatief daar over uitlaat, aan te geven waar dat dan door kwam. Opmerkingen als, ineens werkte mijn processor niet meer terwijl die processor ook nooit in een mac gezeten heeft zijn voor mij geen argumenten. Je zegt met hackintosh verlies je veel tijd die je anders in je muziek kan steken. Mijn tegen argument voor 1300 euro minder moet je wel een enorm hoog uurloon hebben wil je inderdaad goedkoper uitzijn door 2500 euro uit te geven ipv een hackintosh.

Ik heb even jouw vraag opgezocht, wat kost de goedkoopste mac pro hackintosh variant

Quad-Core

Eén 3,2-GHz quad-core Intel Xeon-processor
Geheugen van 6 GB (drie keer 2 GB)
Harde schijf van 1 TB1
18x SuperDrive
ATI Radeon HD 5770 met 1 GB GDDR5
Op voorraad Op voorraad Verzendklaar: 1-3 werkdagen
Gratis geleverd Gratis geleverd Gratis geleverd
€ 2.599,00

http://tweakers.net/pricewatch/255350/intel-core-i7-960-boxed.html 290 euro ook 8mb cache
moederboardje
http://tweakers.net/pricewatch/283884/gigabyte-ga-x58a-oc.html#tab:info 170 euro
geheugen
http://tweakers.net/pricewatch/233511/kingston-valueram-kvr1066d3d8r7sk3-6g.html 120 euro
videokaart
http://tweakers.net/pricewatch/290470/evga-geforce-gtx-570-ds-hd.html 280 euro
ipv een standaard 1tb schijf een 512 ssd
http://tweakers.net/pricewatch/282243/crucial-m4-ct512m4ssd2-512gb.html 370 euro

totaal 1230 euro

Dus de helft van het geld, en fucking veel meer power in je bak met ssd(erg fijn hoor met grote samples etc :)). Die 12 core ga ik niet eens meer uitrekenen want met apple is het gewoon zo, je betaald gewoon teveel voor de hardware.

Maar, het is wel goede hardware en software. Je betaald voor het totale plaatje. Daarentegen is er wel een alternatief voor minder vemogende mensen om hetzelfde pelzier te hebben met een paar kleine consequenties die tegenwoordig naar mijn mening te verwaarlozen zijn.

Ik moet wel eerlijk zeggen, ik ben it'er van beroep, dus een beetje prutsen is aan mij wel besteed. Dat was overigens 4 jaar geleden nog wel zo ten tijde van osx 10.4 en 10.5 maar tegenwoordig is dat absoluut niet het geval meer, mits je gewoon je houdt aan die hardware.

Ik probeer hier dus ook een goede argumenten tegen over die van jou te zetten om zo een welles nietes discussie te vermeiden ;) Dit is overigens geen aanval op jou, jij hebt immers je eigen ervaring met een hackintosh. Maar het is wel zo fair dat als je je negatief daar over uitlaat, aan te geven waar dat dan door kwam. Opmerkingen als, ineens werkte mijn processor niet meer terwijl die processor ook nooit in een mac gezeten heeft zijn voor mij geen argumenten. Je zegt met hackintosh verlies je veel tijd die je anders in je muziek kan steken. Mijn tegen argument voor 1300 euro minder moet je wel een enorm hoog uurloon hebben wil je inderdaad goedkoper uitzijn door 2500 euro uit te geven ipv een hackintosh.

Ik heb even jouw vraag opgezocht, wat kost de goedkoopste mac pro hackintosh variant

Quad-Core

Eén 3,2-GHz quad-core Intel Xeon-processor
Geheugen van 6 GB (drie keer 2 GB)
Harde schijf van 1 TB1
18x SuperDrive
ATI Radeon HD 5770 met 1 GB GDDR5
Op voorraad Op voorraad Verzendklaar: 1-3 werkdagen
Gratis geleverd Gratis geleverd Gratis geleverd
€ 2.599,00

http://tweakers.net/pricewatch/255350/intel-core-i7-960-boxed.html 290 euro ook 8mb cache
moederboardje
http://tweakers.net/pricewatch/283884/gigabyte-ga-x58a-oc.html#tab:info 170 euro
geheugen
http://tweakers.net/pricewatch/233511/kingston-valueram-kvr1066d3d8r7sk3-6g.html 120 euro
videokaart
http://tweakers.net/pricewatch/290470/evga-geforce-gtx-570-ds-hd.html 280 euro
ipv een standaard 1tb schijf een 512 ssd
http://tweakers.net/pricewatch/282243/crucial-m4-ct512m4ssd2-512gb.html 370 euro

totaal 1230 euro

Dus de helft van het geld, en fucking veel meer power in je bak met ssd(erg fijn hoor met grote samples etc :)). Die 12 core ga ik niet eens meer uitrekenen want met apple is het gewoon zo, je betaald gewoon teveel voor de hardware.

Maar, het is wel goede hardware en software. Je betaald voor het totale plaatje. Daarentegen is er wel een alternatief voor minder vemogende mensen om hetzelfde pelzier te hebben met een paar kleine consequenties die tegenwoordig naar mijn mening te verwaarlozen zijn.

Waar is de kast, de voeding, de koeler, de software? (ok OS kost bijna niks)
Als iets stuk gaat zul je moeten uitzoeken wat het is en bij welke winkel het vandaan komt om vervolgens een vervangend onderdeel zien te krijgen.

Het moederbord dat je gekozen hebt heeft tevens geen Firewire etc. (De huidige Mac Pro is natuurlijk ook waardeloos met het ontbreken van USB 3.0 en Thunderbolt. :P )

Sommige mensen (waaronder ikzelf ook val) willen 1 buy knop, 1 download knop voor updates, 1 winkel waar ze terecht kunnen ivm issues etc. maw je houdt altijd een groep die voor gemak blijven kiezen ipv goedkoop.

Als iets stuk is bij een Mac moet je naar die Appleboetiek, dat gaat je veel geld kosten en moeite. Meeste standaard pc-boeren hebben een stuk betere service.

Als iets stuk is bij een Mac moet je naar die Appleboetiek, dat gaat je veel geld kosten en moeite. Meeste standaard pc-boeren hebben een stuk betere service.

Bij een Mac kan je ook (bijna) alles zelf. Zie mijn MacBook, vrij veel geleden, alles zelf gefixt met ifixit.com

Ja, het valt mee(behalve bij de iMac... :( ) maar dan is het verschil op dit punt weg tov een Hackintosh

totaal 1230 euro

Van 500 euro naar 1230 euro..waarom denk je dat ik zei dat je 500 euro een fabel was..
je komt met een bedrag af die bijna 2,5 keer meer is dan wat je initieel zei en je ontbreekt nog een degelijke kast, voeding, koeler en software.
En okee, een groot deel daarvan kan je budget krijgen, maar dan zit je ook met een luide 3de rangs machine.. Koop daarvan degelijk materiaal en je zult al snel aan een redelijk bedrag zitten.. Oke nog geen 2500 euro, maar toch een grote som geld.
+ Tijd is ook geld.

Blij met mijn Mac Mini, voor <900 euro heb je een Core I7 2.7Ghz met Radeon HD 6630M. Ruim voldoende voor mij.
De enige reden waarom ik persoonlijk nog een tower heb is omdat ik hem gebruik als opslagruimte. Ik zie geen reden meer vandaag om een Mac Pro te kopen voor audio gebruik.

Voor de volledigheid,
Heb mijn systeem al draaien sinds het begin van Leopard.
Volledig gebouwd volgens de hardware lijst van EFI-X (een bedrijf die op zn minst oneerlijke handelspraktijken voert in de hackintosh community, lees: SCAM). Zelf nog even EFI-X gedraaid, later de AsereBLN bootloader, dan nog later een andere Chameleon variant waar ik de naam van vergeten ben. Dan doorgehad dat mijn systeem nog beter draaide als ik zelf aan de slag ging. Ik heb het over je eigen DSDT's specifiek voor je hardware samenstellen en compilen en dat soort shit. Ik zie dat de gemiddelde PC user niet doen. Maar het is wel de aangewezen manier om een degelijk draaiend systeem te hebben.
Mijn videokaart was de 7300GT, ook een model die in de iMac zat. Toch mocht ik een nieuwe kopen, de mijne werd hardware acceleratie opeens niet meer ondersteund. Weet het verhaal niet meer. Mogelijk omdat er DDR2 op zit en DDR3 nodig was, of gewoon wegens te weinig momory. Ik kocht zo'n low end card omdat het de enige was met passieve koeling waar ik makkelijk kon aangeraken op dat moment. Later vervangen door een veel betere passieve kaart met 1GB.
Processor was Q8200, toen ik hem kocht waren er geruchten dat het in de volgende iMacs ging zitten, maar dat is niet doorgegegaan. Wat ik toen niet wist is dat het geen "Hardware Virtualization" ondersteund, waardoor Parallels niet werkt (of was het VMWARE? I dont remember).

Sinds ik overgegaan ben naar Lion en Kakewalk.se is het VEEL makkelijker geworden.
Maar voor 1 of andere reden staat mijn mobo niet in hun lijst (GA-EP45-DS3). Dus na elke update heb ik nog wat manueel werk.
Ook werk je daar weer met een "generische" DSDT waardoor het toch niet optimaal is.

Van 500 euro naar 1230 euro..waarom denk je dat ik zei dat je 500 euro een fabel was..
je komt met een bedrag af die bijna 2,5 keer meer is dan wat je initieel zei en je ontbreekt nog een degelijke kast, voeding, koeler en software.
En okee, een groot deel daarvan kan je budget krijgen, maar dan zit je ook met een luide 3de rangs machine.. Koop daarvan degelijk materiaal en je zult al snel aan een redelijk bedrag zitten.. Oke nog geen 2500 euro, maar toch een grote som geld.
+ Tijd is ook geld.

http://www.kakewalk.se/computer-builds/

Zeg max €600,- voor hun eenvoudigste configuratie. Die €1230 config was eentje die aan alle kanten de Mac Pro overtrof qua prestaties.

http://www.kakewalk.se/computer-builds/

Zeg max €600,- voor hun eenvoudigste configuratie. Die €1230 config was eentje die aan alle kanten de Mac Pro overtrof qua prestaties.

Wat het dus niet deed want er ontbrak het nodige aan.

Als je vergelijkt doe dan een 1 op 1 vergelijking en niet beetje van dit beetje van dat.

Apple is niet veel duurder en dat blijkt maar weer... bouw je iets gelijk aan dan ben je bijna hetzelfde kwijt en heb je meer Hasselhoff dan dat je een kant en klare Mac Pro zou kopen.

Koop een Moog clone voor minder geld en je hebt precies hetzelfde. Ja er liggen keys in, ja er zitten knoppen op, ja een behuizing omheen etc. Maar het is geen Moog en dat ga je merken. Maw op zo'n manier wordt goedkoop uiteindelijk duurkoop.

Btw wat is een 2e hands Hackintosch vs een 2de hands Mac Pro waard?

Back