Commpresser doet niks wie herkent dit

Origineel geplaatst door matt second
Bij een compressor wordt boven een bepaalde volumelijn (threshhold) het signaal met een factor verzwakt richting die volumelijn. Als je de volumelijn hoog legt, worden dus alleen de pieken verzwakt, maar als je die lijn laag legt, wordt alles verzwakt, en kan je net zo goed het hele signaal zachter zetten.

Duidelijke uitleg! Wat ik dan nog niet begrijp is waarom 'men' een compressor voor een bassdrum gebruikt (ervan uitgaande dat deze zelf is gemaakt). Als de attack bijv. harder klinkt dan dat de thresshold staat ingesteld kun je ook de attack iets lager zetten. Dit geeft in dit voorbeeld volgens mij hetzelfde effect. Als dat niet zo zou zijn kun je ook een lfo aan je volume toewijzen en deze zo instellen dat ie hetzelfde doet.

De meerwaarde van een compressor over een groep van geluiden kan ik wel begrijpen maar voor 1 enkele sound niet. Is deze er wel?

Origineel geplaatst door turtel
middelste venster is de envolope , met gebogen lijn naar beneden
:)

Dat ziet er wel vet uit. Helaas gebruik ik voornamelijk hardware. Wel een mooi voorbeeld hoe een compressor op 1 sound gebruikt zou kunnen worden al is dit denk ik met een lfo ook te doen.

Ik hou me op het moment bezig met club dance en daar is de compressor ook wel goed voor heb het vandaag maar eens toegepast en ik moet zeggen hij klinkt Sweeeet:okdan:

De meerwaarde van een compressor over een groep van geluiden kan ik wel begrijpen maar voor 1 enkele sound niet. Is deze er wel?

Neem bijvoorbeeld een analoog geluid waarbij je in je lied de resonantie opschroeft. Bij sommige filters wordt het geluid luider naarmate je de resonatie opschroeft, bij andere filters wordt het geluid relatief stiller omdat (waarom precies weet ik niet, men heeft me verteld dat dit een eigenschap is van ladder-filters) het resonante geluid de basisgolf ahw wegdrukt. In beide gevallen is een compressor nuttig om eenzelfde volume te bewaren zodat het ene stukje niet verzinkt of te dominant wordt (zeker als je wild gaat tweaken).

Origineel geplaatst door n303y
Duidelijke uitleg! Wat ik dan nog niet begrijp is waarom 'men' een compressor voor een bassdrum gebruikt (ervan uitgaande dat deze zelf is gemaakt). Als de attack bijv. harder klinkt dan dat de thresshold staat ingesteld kun je ook de attack iets lager zetten. Dit geeft in dit voorbeeld volgens mij hetzelfde effect. Als dat niet zo zou zijn kun je ook een lfo aan je volume toewijzen en deze zo instellen dat ie hetzelfde doet.

Je kan een losse sound die telkens hetzelfde is shapen, dus de punch en release aanpassen, dit kan eigenlijk ook in je sampler maar dat klinkt anders. Verder heeft een vst sampler niet van die mooie ledjes als een compressor, het ziet er werkelijk feestelijk uit al die lampjes.

Andere meerwaarde is er niet volgens mij. Ik gebruik mijn compressors trouwens alleen op deze manier, op aparte sounds of bijvoorbeeld een groep percussie, maar niet op de eindmix.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door n303y
PS: dit scheelt mij weer een "Heb ik een compressor nodig?" thread :-)

Mwa, d'r zijn maar iets van 493 draden over compressors of zo. :mega:

Nou voor de lampjes hoef ik geen compressor daar heb ik me radias voor (leuk als het donker is vooral de lfo's) en ik gebruik een vst op de manier hoe ik muziek maak kan ik eingenlijk geen hardware comp gebruiken ik neem alles op en plak het in flstudio in elkaar ik gebruik flstudio alleen met de envelopes en als drum bak(met hq samples natuurlijk)

Origineel geplaatst door turtel
Envolope is een mogelijkheid om te gebruiken , is een heftige nieuwe tool , in sx 2.0 zat die nog niet , wel in nuendo 3.
knip je langs de peik en de volyume wordt zachter ,eigenlijk wat een comressor/limiter doet ,alleen zonder compressor
kost alleen iets meer tijd

middelste venster is de envolope , met gebogen lijn naar beneden
:)

ik dacht dat je al sinds jaar en dag volumecurves kon tekenen? wat doet dit precies extra ?

Origineel geplaatst door Roel
ik dacht dat je al sinds jaar en dag volumecurves kon tekenen? wat doet dit precies extra ?

is een wave spoor van de eminent 310 , mono opgenomen , alleen hij klipt met afmixen bij de pieken , die pieken coriegeer je weer met de envolope.
dan kun je hard afmixen, niet orzozeer links rechts gepanned maar in de diepte :D

of bedoel je wavelab , daar kan het mischien in

Origineel geplaatst door fuse

omdat ze teveel beloven wat ze niet doen/

Origineel geplaatst door OJS
Als de mix niet OK is, kan geen compressor ter wereld dat verhelpen. Shit in, shit out.

En om een meer sustained sound te krijgen zou ik niet direct naar een compressor grijpen.

Wellicht verwacht je teveel van compressie en/of gebruik je het voor het verkeerde doel.

de mix was ok, alleen zaten er wat volumeverschillen in die de compressor blijkbaar niet kan weghalen, tja

Aantal hoeft niets te zeggen. Na een zoektocht kon ik de bruikbare threads op 1 hand tellen. Ik heb nu wel een goede voorstelling wat het voor mij zou kunnen betekenen. Mijn conclusie is dat ik er nu nog niets aan heb omdat het weinig zal toevoegen door gebrek aan toepasbare kennis. Ik heb eindelijk een mixer en dat vind ik al een wereld van verschil dus dat ga ik samen met mijn andere nieuwe spulletjes eerst benutten. :mega:

IMHO horen compressors niet op de master. ;)

Er zijn zelfs wereldbekende technici die buiten de noodzakelijke 'voor' compressie als drums / vocals verder GEEN compressors gebruiken maar liever geautomatiseerde volumes gebruiken om alles onder controle te houden.

Op de eindmix? Hier zijn veel voor-en tegenstanders en volgens mij moet je dit song per song bekijken.
Ik denk dat je vooral heel subtiel met compressie om moet gaan, en soms ook op de master.

Re: Commpresser doet niks wie herkent dit

Origineel geplaatst door Sidx8580
Hey ik had een vraagje als jullie in het programa een compressor op master zetten hooren jullie dan duidelijk verschill bij mij namelijk niet ik kan het wel zo instellen dat het wat harder gaat maar de denamiek word er niet anders op komt dit omdat ik me vollumens ectra zo goed heb ingestellelt ?
en hebben jullie nog tips over hoe je em kan instellen?

heb een klein voordbeeldje gemaakt van het effect van een compresor uit de korg AD . toegepast op een pad
drie keer dezelfde accoordjes uit de eminent ,daarna twee keer met verschillende gate instelling met de vibrato van de eminent als source om de gate in te stellen, klein verschil in volume kan genoeg zijn
je kan ook een andere source nemen

beetje te snel opgenomen , af en toe tegen het klipt die tegen digitale plafond aan , het gaat om het idee , duidelijk te horen die compressor:D
gewoon een vet efect

Attachments

• compressor.mp3
    314,2 KB · Bekeken: 102
Back