Commpresser doet niks wie herkent dit

Origineel geplaatst door OJS
Ik ken toch een hoop pro's die daar geheel anders over denken, fuse.
Grappig dat sommigen dingen anders lezen dan ik ze schrijf.......
De nadruk lag bij mijn opmerking niet op het pro zijn of niet, maar ...........

Wat snap ik niet?

Het is niet dat je het niet snapt maar mijn bedoeling lag niet bij het 'pro zijn of niet' maar bij de simpele constatering dat compressie in mastering studio's een veel gebruikte techniek is. Sommigen zouden zelfs beweren dat het bij uitstek het middel is voor mastering.

Was niet kwaad bedoeld, meer een verwondermoment van mij.

:biertje:

Re: Commpresser doet niks wie herkent dit

Origineel geplaatst door Sidx8580
Hey ik had een vraagje als jullie in het programa een compressor op master zetten hooren jullie dan duidelijk verschill bij mij namelijk niet ik kan het wel zo instellen dat het wat harder gaat maar de denamiek word er niet anders op komt dit omdat ik me vollumens ectra zo goed heb ingestellelt ?
en hebben jullie nog tips over hoe je em kan instellen?

Heb je hem wel goed aangesloten? Laatst werkte de compounder bij mijn broer niet goed, de leds sloegen heel mooi uit, maar geen verschil in geluid. Na lang interresant doen bleken de inserts verkeerd om te zitten, "in" zat in de "out" en andersom.

Het duurde even totdat we er achter waren, want als ik mijn eigen inserts verkeerd om aansluit dan hoor ik helemaal geen geluid meer, bij mijn broer dus wel, en dan is het even zoeken voordat je weet wat er aan de hand is.

De symptomen die jij beschrijft zijn dezelfde, dus ik dacht laat ik het effe posten.

denk niet dat het iets met kabels is gezien de eerste zin:

"Hey ik had een vraagje als jullie in het programa een compressor"

het programma
een compressor

insert kabels niet aansluiten op compressor als er voorop geen sidechain on/off knopje zit. tenzij je m natuurlijk wél wil gebruiken he :)

Ow ok. Dan moet je zeggen wat je bedoelt. ;)

Mijn punt is dat als je als mixer zelf compressie over de master toepast het in de praktijk wel eens voorkomt dat er vervorming of andere artefacten optreden. En dan mag je als masteraar dat proberen te verdoezelen en dan nog het op je bordje krijgen dat je je werk niet goed gedaan zou hebben. En dan moet je gewoon duidelijk zijn en als ze het echt goed willen hebben moeten ze een goede mix aanleveren.

ik wilde gewoon een jamsessie waarin teveel volumeverschillen zaten gelijkmaken: dat is mislukt.
toen heb ik er 1 op de gitaar gezet om meer sustained sound te krijgen: ook mislukt.

conlusie: compressors: het idee klinkt leuk maar ze doen nauwelijks wat, en als ze wat doen is t innniminie verschil.

Origineel geplaatst door mr space
conlusie: compressors: het idee klinkt leuk maar ze doen nauwelijks wat, en als ze wat doen is t innniminie verschil.

doen nauwelijks wat? :o:

Attachments

• satisfaction.mp3
    163,4 KB · Bekeken: 93
ja beetje pompen en blazen , maar gelijk een hoop distortion dan erbij en al het geluid verneukt

Origineel geplaatst door mr space
ik wilde gewoon een jamsessie waarin teveel volumeverschillen zaten gelijkmaken: dat is mislukt.
toen heb ik er 1 op de gitaar gezet om meer sustained sound te krijgen: ook mislukt.

Als de mix niet OK is, kan geen compressor ter wereld dat verhelpen. Shit in, shit out.

En om een meer sustained sound te krijgen zou ik niet direct naar een compressor grijpen.

Wellicht verwacht je teveel van compressie en/of gebruik je het voor het verkeerde doel.

Origineel geplaatst door Roel
denk niet dat het iets met kabels is gezien de eerste zin:

"Hey ik had een vraagje als jullie in het programa een compressor"

het programma
een compressor

insert kabels niet aansluiten op compressor als er voorop geen sidechain on/off knopje zit. tenzij je m natuurlijk wél wil gebruiken he :)

Ja das duidelijk ja :confused:

compressie gebruik je van oorsprong alleen (!!!!!) om een volumeverschil tussen verschillende noten / instrumenten minder te maken = compacter sound .. en moet je pas later in het mix proces toe gaan passen .. idioten die meteen overal een compressor op zetten moeten verboden worden

probeer eerst maar een mix te maken zonder compressie .. en dus bijv de zanger beter gebruik te maken van de dynamiek van zijn stem .. zelfde geld voor de instrumenten .. de techniek van spelen/zingen is het belangrijkste uitgangspunt voor een uiteindelijk goed werkende compressor ..

Wil je met een compressor slechte dynamiek van vocals rechtrekken ? .. niet doen ! dan liever de zang nog eens opnemen .. zelfde geldt voor een bassloopje .. etc etc etc ..

Live is dat weer een heel ander verhaal .. maar compressie is een tool ! niet een doel opzich ( techno boys luisteren mee ? met jullie phill spector wall of drumloopjes ! :P )

Zolang je dat laatste in acht neemt en jezelf goed laat luisteren naar wat een compressor nou ECHT doet ga je er wel komen .. probleem bij leren hoe compressie werkt = vaak fout doen !

Mooi gezegd MadR.

Als je partijtjes niet meer kan volgen als luisteraar...
Dan kan je beter een compressor inzetten.
Anders hoef ik die partij ook niet te laten horen immers?
Zonde van het arrangeren en componeren...
En anders moet je volumes gaan editen per spoor.(of automixen)

Een gitaar die af en toe zacht is en hard...verzuipen in een mix hebben we niks aan.
Dat geldt natuurlijk ook voor keyboard-partijtjes en andere instrumenten.

In de praktijk worden dus erg veel individuele partijtjes gecomprest.
Alles moet wel in verhouding zijn.
Het motief kan ook geld en tijdnood zijn.
Compressen kan sneller zijn.
Maar editen is misschien veel mooier.
Of een combinatie van editen en compressen.

Een mierenneuk partijtje valt qua attentiewaarde al snel weg
ten op zichte van een beukende bassdrum en snare...

Dus goed voorwerk tijdens opname, of in een pre-mix fase, levert minder masterwerk op.
Als je het wel goed mixt dus...qua klankkleuren enzo...

Het is altijd zoeken naar een balans in alles. Op heel veel vlakken. Verschilt per persoon en per mix en stijl, produktie.

Laatst gewijzigd:
Het is helemaal afhankelijk van je werkwijze.
En waar je werkt en met wie.

Er zijn mensen die alleen gaan mixen als het aangeleverde materiaal goed is.
Die krijgen een tape aangeleverd en laten een ander eerst alles mixbaar maken.
Daar stellen ze lijstjes voor op.
Spoor 1 met compressor A etc.
Aan welke eisen moet deze tape voldoen...
Dat wordt dus overschrijven van sporen of de hele tape...
Dat kan natuurlijk ook digitaal.

Het gaat erom dat je er uithaalt wat jij mooi vindt.
Dat je gaat stoeien met de grenzen van de besckikbare apparatuur.
En dat je daar jouw mooiste resultaat uithaalt.

Laatst gewijzigd:
Allereerst, een leerzame thread. Ik weet zelf namelijk niets van compressen maar heb hier wel wat opgestoken.

Origineel geplaatst door mixmannetje
Als je partijtjes niet meer kan volgen als luisteraar...
Dan kan je beter een compressor inzetten.
Anders hoef ik die partij ook niet te laten horen immers?
Zonde van het arrangeren en componeren...
En anders moet je volumes gaan editen per spoor.

Ik moet altijd de volumes per spoor gaan editten maar ik lees uit je verhaal dat dit niet altijd zou hoeven? Ik moet ook eerlijk zeggen dat de keren dat ik (met software) een compressor uitprobeerde hoorde ik alleen een klein volume verschil wat het voor mij niet bruikbaar maakte aangezien ik met volume hetzelfde effect kon bereiken. Kan iemand mij een duidelijk voorbeeld geven waaruit blijkt dat je met volume niet hetzelfde kan bereiken? Is compressie vergelijkbaar met keyfollow maar dan niet voor de pitch maar voor volume?

Een compressor doet heel wat anders ook nog dan alleen iets met het volume en dynamiek verkleinen.

Hij vergroot de relatieve luidheid.
Een viool dringt overal doorheen.
Dat is een instrument met een grote relatieve luidheid.

Dat doet een compressor ook, die smeert dynamiek en volumeverschillen uit in de tijd.
De attentiewaarde wordt vergroot.
Het valt je meer op, als luisteraar.
Hij zal in eerste instantie dus alles wat harder is zachter maken en alles wat zachter is harder in volume.

Laatst gewijzigd:
Bij een compressor wordt boven een bepaalde volumelijn (threshhold) het signaal met een factor verzwakt richting die volumelijn. Als je de volumelijn hoog legt, worden dus alleen de pieken verzwakt, maar als je die lijn laag legt, wordt alles verzwakt, en kan je net zo goed het hele signaal zachter zetten.

Origineel geplaatst door matt second
B en kan je net zo goed het hele signaal zachter zetten.

Envolope is een mogelijkheid om te gebruiken , is een heftige nieuwe tool , in sx 2.0 zat die nog niet , wel in nuendo 3.
knip je langs de peik en de volyume wordt zachter ,eigenlijk wat een comressor/limiter doet ,alleen zonder compressor
kost alleen iets meer tijd

middelste venster is de envolope , met gebogen lijn naar beneden
:)

Attachments

• naamloos (custom).jpg
    naamloos (custom).jpg
    50,2 KB · Bekeken: 91
Back