Micromoog CV kabel

303zalig303

gebruikte oscillator
Heeft iemand er één die hij wil verkopen ? Of is het mogelijk om zelf één te maken ?

Een Micromoog heeft natuurlijk juist zo'n speciale uitgang dat S-trig heet.

roman

als je hem toch gaat laten nakijken vanwege de tuning, kan je misschien meteen de s-trig laten modificeren naar een standaard gate met 1/4 aansluiting?!

Ik heb dit weekend via ebay canada een kabel gekocht welke gate omzet naar S-trigger, met ledje :eureka:

verkoper: seattle_systems

beschrijving:
DELUXE GATE TO S-TRIGGER CONVERTER CABLE
Equivalent to Moog Part #74-221
This hard-to-find cable automatically converts positive gate signals (V-GATE of 3-15 Volts) to an
S-TRIGGER and requires no additional power.
Built-in LED lights when a gate signal is present.
Works with most vintage Moogs and MIDI to CV converters (including: Roland's MPU-101, Kenton, PAIA and many others).
Product Features:

Approx. 10 foot (3 meter) length
Converts GATE voltages to Moog's S-TRIGGER
Built-in LED indicates gate status (3-15 Volts)
1/8" (3.5mm) mini plug (Gate Side) to 2-PIN Jones plug (Moog Side)
Works with 1/4" and 1/8" plugs (includes free adapter & cable tie)
Works with most vintage Moogs

Attachments

• kabel.jpg
    kabel.jpg
    35 KB · Bekeken: 72
Origineel geplaatst door Leo
als je hem toch gaat laten nakijken vanwege de tuning, kan je misschien meteen de s-trig laten modificeren naar een standaard gate met 1/4 aansluiting?!

In de handleiding van de Micromoog staat een schema om zelf een kabel hiervoor te maken. Ik heb mijn micro ook laten modificeren om een standaard V-trig in plaats van S-trig te laten genereren. De aansluitingen hiervoor zijn gesneuveld, maar ik kon hem daardoor wel met andere synth's laten triggeren (in mijn geval MC-202 van Roland).

Je zult voor jezelf moeten uitmaken of dat het waard is

Ik heb gisteren die kabel ontvangen en hij lijkt niet te werken:
Als ik 'm aansluit op de gate-uitgang van m'n sequencer of van m'n kenton pro 2000 (met instelling "gate") dan triggeren de envelopes alleen de eerste keer, voor de rest lijkt hij de funktie te vervullen van zo'n shortingplug die de envelopes in de sustain-fase houdt.
Als ik wat losse draadjes in de ingang van de minimoog steek en deze verbind met de kenton (ingesteld als "S-trig") dan triggeren de envelopes precies zoals het moet. De minimoog lijkt dus in orde.

Met de bewuste kabel krijg ik de boel alleen werkend als ik de tip van de jackplug aansluit. Als ik ook de shield aansluit werkt hij niet.

Ik heb natuurlijk een mailtje gestuurd naar de verkoper dus ik ben benieuwd naar zijn reaktie.

Ik kreeg reaktie van de verkoper. Als het aan de kabel zou liggen krijg ik een nieuwe. Maar hij vermoed een aarde probleem. En ik denk dat hij gelijk heeft.
Ik heb op zijn advies alle kabels losgenomen. Koptelefoon er rechtstreeks in en de S-trig-kabel erin. Dan hoor ik de minimoog netjes triggeren. Zodra ik ook de cv-kabel in de oscillator-in steek stopt het triggeren, waarschijnlijk door de massa-verbinding ervan.

Ik heb tevens de minimoog en de kenton pro 2000 als test aangesloten op een ongeaard stopkontakt. De MAQ 16/3 heeft geen randaarde-stekker.
Ook aansturen mbv de jp8 (gate out en cv out) geeft hetzelfde probleem.

Welke techneut kan mij uitleggen waarom dit gebeurt ?

Ook tipte hij mij op de modificatie zoals hier vermeld:

http://www.analog.no/

links bovenaan, some simple mods, minimoog cv input. Iemand ervaring ?

nog even wat onderzoek gedaan, minimoog opengehaald etc (wat een fraai ding van binnen).
De aansluitingen in de minimoog lijken helemaal in orde: brede stekker van cinck jones is massa, smalle stekker gaat naar pcb's.
Erg vreemd is dat bij de niet werkende S-trig-kabel de shield van de minijack permanent verbonden is met de smalle stekker van de cinch jones. Als leek zeg ik dat dat niet klopt.

Back