Oberheim Xpander

Wat je kan doen met VCA's in serie:

LFO moduleert VCA1, envelope moduleert VCA2. Nu heb je dus een vibrato op je geluid, maar zwelt het geluid toch aan oiv de envelope zonder overdreven luide LFO modulatie in de attack fase. De invloed van de LFO wordt hier dus vermenigvuldigd met die van de envelope (in een bereik 0..1) ipv opgeteld.

Je kunt elke target met 5 bronnen moduleren dus wat je beschrijft(2 bronnen) kan ook op VCA1 of VCA2 alleen. Je kunt VCA1 en VCA2 niet met elkaar moduleren. Wat heer Baars aangeeft is het meest waarschijnlijk: om het overzichtelijk te houden. Ik heb zelf ook een Xpander, het diepere nut van twee aparte audios VCAs in serie ontgaat mij nook nog steeds. De presets geven ook geen hint, de manual ook niet.

Je kunt elke target met 5 bronnen moduleren dus wat je beschrijft(2 bronnen) kan ook op VCA1 of VCA2 alleen.

Worden die bronnen met elkaar opgeteld of vermenigvuldigd? Indien optellen, heeft mijn tweede voorstel dus een ander resultaat.

LFO+ENV -->MOD VCA geeft een belangrijk ander resultaat dan LFO*ENV --> MOD VCA (=LFO-->MOD VCA1 & ENV--> MOD VCA2 met VCA1 en VCA2 in serie in het audiopad)

En dat is dan waarschijnlijk één van de redenen om 2 VCA's in serie te geven.

Elektor Formant heeft ook een dual VCA in serie, voor exact deze reden.

%2524%2528KGrHqQOKo0E4t869VCeBOSrspV%252C6%2521%257E%257E60_12.JPG

Je hebt een AM input en ENV modulatie. Doordat er 2 VCA's in zitten, heb je dus LFOxENV in plaats van LFO+ENV, wat muzikaal gezien veel nuttiger is.

Maar als de XPander de meerdere inputs ook al vermenigvuldigt ipv optelt (dus je hoort geen LFO modulatie als de ENV low is) dan is het nut van een tweede VCA al heel wat subtieler. Veredelde volumeknop dan. :)

Modulatiesignalen optellen ipv vermenigvuldigen kan muzikaal ook nuttig zijn hoor. Bij LFO & ENV wil je vermenigvuldiging (dus VCA's in serie), maar bij ENV1 & ENV2 wil je optelling om een complexe envelope te bekomen.

Back