Oberheim Xpander

SCD

Gearlust [on]
Vraagje: kan iemand mij uitleggen waarom er op de Xpander TWEE VCA's geplaatst zijn na het filter? Ik begrijp de mogelijkheden ervan niet... De manual suggereert hier ook niks over voorzover ik het kan zien...

Zal wel iets HEEL simpels over het hoofd zien?
:confused:

misschien kan je 1 VCA gebruiken voor amplitude modulatie dingen op hoog frequentie niveau en de tweede gebruiken om gewoon harder en zachter te spelen?

VCA per VCO?

Origineel geplaatst door Patat Met
1 vca voor de envelope.

1 vca voor velocity.
wel een beetje overbodig... waarom zou dat niet gewoon ge-add kunnen worden dan? velo+envelope
bij een osc worden ook de waarden die van het toetsenbord, coarse, finetune, LFO, PitchENV etc. afkomen allemaal doorberekend tot 1 signaal...

zo dus:

Attachments

• veloenv.gif
    veloenv.gif
    7 KB · Bekeken: 145
Origineel geplaatst door 6 trak
kan je niet ff een maken foto waarop duidelijk (met belettering goed zichtbaar) de 2 vca's in beeld komen...?

Nou ja, je ziet het scherm:

Frequency - Resonance - VCA1 - VCA2

Beide VCAs kun je moduleren met alle modulatiebronnen. Als je ze niet moduleert (dus geen bron toewijst) lijken ze gebypassed te worden.

Origineel geplaatst door SCD
Ben nog steeds niet overtuigd...

Als je daadwerkelijk een Xpander hebt zou ik niet zeiken erover

waarom mag je daar nou weer niet over zeiken? synthese en synthesevormen zijn het meest ontopic wat ik kan bedenken hier op het forum.

Nou ja, je ziet het scherm:

Frequency - Resonance - VCA1 - VCA2

Beide VCAs kun je moduleren met alle modulatiebronnen. Als je ze niet moduleert (dus geen bron toewijst) lijken ze gebypassed te worden.
erm tsja... kan ik niet zoveel mee... beknopte info dit...

Origineel geplaatst door Bass
:confused:

Is het zelfde bij alle andere Matrixen. Ik geloof dat ik er wel eens wat nuttigs voor bedacht had, maar echt nodig heb je het niet.

't is geen zeiken. Ik wil gewoon weten waarom ze dat erop gezet hebben. Voor audiomodulatie met LFO's zou het kunnen ja, maar dat is nogal een luxe uitbreiding dan om daar een extra VCA voor in te zetten... vaag...

nogal een luxe uitbreiding dan om daar een extra VCA voor in te zetten... vaag...
ja pcies... het antwoord dat 'patat met' aandroeg kan het dus niet zijn...
kan het misschien zo zijn dat deze VCA ook weer iets anders kan moduleren?

zijn het trouwens wel echt 2 seperate VCA's? kan zijn dat ze het alleen maar zo noemen i.v.m. een extra menu block.

is meer jaloezie hoor SCD ;)
er word hier een vraag gesteld door SCD maar niet een dusdanige waarbij hij benieuwd is of mensen jaloers zijn nutuulk...

Laatst gewijzigd:
is meer jaloezie hoor SCD ;)

:D ik begrijp Bass z'n commentaar volkomen.. Lijkt me 'n geweldige bak.

gebruik is de Xpander zonder klavier eraan ,draai alle vca's open ,zodat je een continu sound heb begin te moduleren en maak drones moduleer de vca 1 snel bvb,moduleer nu vca 2 trager bvb,nu zie je wat je ermee kan doen,ik gebruikte de xpander enkel zo.

oh ja gooi em door een lexicon pcm 80 of eventide h3000,nu ben je de drones king. :D

Back